تحقیق در مورد ورمی کمپوست و ازمایشات

 تحقیق در مورد ورمی کمپوست روی گیاهان

در زیر تنها بخشی از تحقیق در مورد ورمی کمپوست بر روی چند گیاه آورده شده است

تحقیق در مورد ورمی کمپوست در ایران و جهان توسط محققان صورت گرفته که نتایج برخی از این تحقیقات شگفت انگیز بوده است .

ورمی کمپوست یعنی کود کرم خاکی که یکی از غنی ترین کودهای ارگانیک شناخته شده در دنیا است .

 

توجه شما را به سمت چپ  قسمت  (مطالب ویژه و مهم ) جلب مینمایم .

اگر با گوشی اندروید وارد سایت شدید جهت دسترسی به مطالب ویژه و مهم در انتهای پایین مطلب بعد از دیدگاهها مراجعه کنید .

تلفن تماس ۰۹۱۲۲۶۸۷۵۴۲ نادمی

 

download - تحقیق در مورد ورمی کمپوست و ازمایشات

تحقیق در مورد ورمی کمپوست

 

تحقیق در مورد ورمی کمپوست روی گیاه ذرت

تحقیق در مورد ورمی کمپوست  و آزمایش انجام شده، هنگامی که از کرم خاکی به همراه کود آلی ورمی کمپوست برای تغذیه گیاه استفاده شده، میزان رشد گیاه ذرت بیشتر از زمانی بود که فقط از کود های شیمیایی مرسوم استفاده شد. در حالیکه با استفاده از کود های شیمیایی هر گیاه بطور متوسط ۵ سانتی متر در هفته رشد کرد، با استفاده از ورمی کمپوست و کرم خاکی هر گیاه بطور متوسط ۱۵ سانتی متر در  هفته رشد کرد. از نظر مدت زمان رویش و جوانه زنی گیاه نیز هنگامی که از ورمی کمپوست و  کرم خاکی استفاده شد مدت زمان جوانه زدن سریع تر بود و در حدود ۲ روز دانه ها سریع  تر جوانه زدند و همچنین تعداد دانه هایی که جوانه زدند ۲۰ درصد بیشتر بود. همچنین گیاه ذرت با استفاده از ورمی کمپوست و کرم خاکی خیلی سریع تر به بلوغ جنسی رسید که میزان باروری آن را نیز افزایش داد. گیاهان تحت تیمار ورمی کمپوست سبز تر و سالم تر بودند و ساقه های قوی تر و برگ های بزرگ تری نسبت به سایر موارد داشتند. تعداد دانه های هر  گیاه در حدود ۳۵-۴۰ درصد بیشتر از سایر گیاهان بود.

 

گیاه ذرت - تحقیق در مورد ورمی کمپوست و ازمایشات

تحقیق در مورد ورمی کمپوست و ذرت

 

آزمایشگاه و تحقیق در مورد ورمی کمپوست

تحقیق در مورد ورمی کمپوست با زباله خانگی و پس ماندهای گیاهی، با استفاده از کرم خاکی   در طول مدت ۳ ماه به کود کمپوست تبدیل شده است. به این منظور ابتدا مواد اولیه قابل کمپوست از نظر میکروبی، انگلی، فلزات سنگین و مواد اصلی تغذیه گیاهی ازت، فسفر و پتاس مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور ابتدا ۳ نمونه از مخلوط مواد اولیه از نقاط مختلف حوضچه کمپوست که به روش Pit در ابعاد متناسب ساخته شده بود برداشت شده و پس از انتقال به آزمایشگاه مورد تجزیه قرار گرفت. پس از عمل آمدن کمپوست عمل نمونه برداری عینا از کمپوست تولید شده مجددا تکرار گردید نتایج این بررسی شاهد افزایش مواد تغذیه گیاهی و بهبود نسبت C/N از ۲۹٫۵ تا حدود ۱۴٫۵ و کاهش قابل توجه فلزات سنگین به ویژه کرم، کادمیم و سرب در کمپوست حاصل بوده است. در این بررسی با استفاده از نرم افزار SPSS میانگین و انحراف معیار پارامترهای اندازه گیری شده را محاسبه نموده و از طریق تست آماری Mann – whitney مقایسه میانگین و انحراف معیارهای مواد اولیه و کمپوست تولید شده (ورمی کمپوست) انجام گرفته است. در این بررسی کرم های اولیه مورد استفاده ۵۰۰۰ عدد بوده است که پس از ۹۰ روز تا حدود ۱۳۰۰۰ عدد افزایش یافته است. در این بررسی میزان هدایت الکتریکی در ورمی کمپوست حاصل ۹۰۷٫۳۳ µs/cm و در مواد اولیه ۱۸۱۳٫۳۳ µs/cm بوده است که این کاهش نشان دهنده شوری کمتری در ورمی کمپوست است که گفته می شود بعضی از املاح توسط کرمهای خاکی در پروسه کمپوست حذف گردیده است.

مطلب پیشنهادی:
ورمی کمپوست کود با ارزش

 

تحقیق در مورد ورمی کمپوست و کود شیمیایی روی سیب زمینی

در این تحقیق که در شهرستان بهاردر قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد، در کشت سیب زمینی رقم آگریا، به جای استفاده از کودهای شیمیایی ، در تیمارهای مختلف از کود زیستی فسفات بارور- ۲ کود ارگانیک ورمی کمپوست به صورت جدا و توآم استفاده گردید و در پایان آزمایش کرت های نمونه با کرت شاهد(کودشیمیایی) از نظر تعداد برگ، ارتفاع بوته، قطر بزرگترین غده، قطر کوچکترین غده، تعداد غده در بوته و عملکرد غده مقایسه گردید و نتایج آزمایش با نرم افزار سس آنالیز گردید. مقایسه میانگین ها بر اساس آزمون دانکن تفاوت معنی داری در افزایش عملکرد و سایراجزای عملکرد در سیب زمینی در نتیجه استفاده از کودهای زیستی یاد شده را نشان داد.

 

potato plant - تحقیق در مورد ورمی کمپوست و ازمایشات

تحقیق در مورد ورمی کمپوست روی سیب زمینی

 

تحقیقات و گزارش  کود آلی ورمی کمپوست در دانشگاه

عنوان : تأثیر کودهای آلی مختلف بر رشد و نمو  Lillium longiflorum سیده محبوبه موسوی میرکلائی* ۱، زهرا اوراقی اردبیلی۲، مصطفی مصطفوی ۳ ۱و ۳: گروه کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار ۲: گروه زیست شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار لیلیوم یکی از مهمترین گل های شاخه بریده ایران و جهان محسوب می گردد. کاربرد کودهای آلی در تولید گیاهان زینتی در یک نظام کشاورزی پایدار کارایی بالایی دارد. این آزمایش به منظور بررسی تأثیر دو سطح ورمی کمپوست(۱۰،۳۰درصد)، کمپوست باگاس نیشکر (۱۰درصد)، هیومیک گرانوله(۱۰درصد) و کود ماهی(۱۰درصد) بر رشد و نمو  Lillium longiflorum، صورت گرفت. آزمایش به صورت طرح کاملاً تصادفی انجام شد. بررسی ویژگی هایی شامل میزان کلروفیل a، ارتفاع گیاه، تعداد برگ، وزن تر برگ، طول ریشه و قطر گل در نمونه ها نشان داد که بکارگیری تیمارکود آلی  ورمی کمپوست و کمپوست باگاس نیشکر منجر به تحریک رشد گیاه شدند که اثرات تحریک کننده ورمی کمپوست بیشتر از باگاس بود.اما اثرات بکارگیری اسید هیومیک دلخواه نبود و بکارگیری کود ماهی اثرات بسیار بازدارنده ای بر رشد و نمو گیاه داشت. نتایج این تحقیق دلالت بر آن دارد که کود آلی ورمی کمپوست بهترین تأثیر را بر رشد و نمو  Lillium longiflorum نسبت به شاهد و سایر تیمارها داشت. تأثیر مثبت ورمی کمپوست بر صفات مورد بررسی در این پژوهش با نتایج حاصل از تأثیر مثبت ورمی کمپوست بر تعداد و وزن تر و کلروفیل a برگ داوودی(قادری،۱۳۹۰)، افزایش تعداد برگ، طول ریشه و قطر گل لیلیوم رقم Navona(Ladan Moghadam & et al,2012)،افزایش وزن تر در آگلونما و دیفن باخیا(Liuc & Pank,2005)،افزایش کلروفیل گیاه آهار(حمید پور،۱۳۹۰)،افزایش ارتفاع و قطر گل سیمبیدیوم (Hatamzadeh & Shafyii,2011) منطبق است. گزارش شد که فعالیت شبه هورمونی ورمی کمپوست موجب افزایش رشد و نمو می شود(Bachman,2008).تأثیر مثبت تیمار B بر وزن تر برگ در این پژوهش با تأثیر آن بر افزایش وزن تر کاهو(Jayasinghe,2011)،مطابقت دارد.این افزایش بیوماس محصول به علت وجود مواد موجود در کمپوست می باشد.

مطلب پیشنهادی:
سودمندی های ورمی کمپوست

 

تحقیق در مورد ورمی کمپوست روی  خیار در گلخانه

به منظور بررسی آثار متفاوت  و تحقیق در مورد ورمی کمپوست نسبت به کود گاو  بر روی محصول خیار درختی در گلخانه ، آزمایشی با ۳ تیمار و هر تیمار شامل ۳ تکرار در اسفند ۸۶ در یک  گلخانه انجام شد . در ابتدا کود آلی ورمی کمپوست با نسبتهای ۵۰۰ گرم ، ۷۵۰ گرم ، ۱۰۰۰ گرم و ۱۲۵۰ گرم در کرتهایی به مساحت۲ متر مربع و در عمق ۱۵ سانتی متری با خاک گلخانه به طور کامل مخلوط شد و در طرف دیگر کود گاوی  نیز با همان نسبتهای ذکر شده  و کرتها و عمق برابر با خاک گلخانه به صورت کامل  مخلوط گشتند . در هر کرت تعداد ۳ عدد بذر خیار درختی  در گلخانه با فواصل ۳۰ سانتی متر از هم کاشته شد. همه  فاکتورها مانند  آبیاری ، دما ، رطوبت ، مبارزه با آفات و غیره ، مبارزه با علف های هرز و نور در طول دوره پرورش و داشت  برای همه تیمارها مساوی  بود . خاکدهی بوته ها در نیمه فروردین انجام شد . در ابتدای فصل و در زمان بعد از جوانه زنی بذرها ، رشد تیمارهای مخلوط با کود دامی پیشرفت قابل قبولی از خود  نشان دادند و تا زمان گلدهی بوته ها ، با توجه به رشد بیشتر بوته های مورد تغذیه با کود دامی ، بوته هایی که با کود آلی ورمی کمپوست مورد آزمایش قرار گرفته شده  بودند ، گلدهی مساوی  داشتند . پس از گذشتن از  اواسط دوره ، مواد غذایی موجود در تیمارهای مخلوط با کود گاوی  به حداقل رسید و رشد بوته ها با کندی ادامه یافت ، در حالی که در شرایط  مساوی   تیمارهای مخلوط شده  با کود ورمی کمپوست که از نوعی کرم خاکی با نام ایزینیا فوتیدا کالیفرنیایی تهیه می شود به سرعت رشد و گلدهی ادامه دادند و در انتهای فصل ودر زمانی که بوته های خیار درختی مورد تغذیه با کود گاوی  زرد شدند ، همچنان بوته های مورد تغذیه با کود آلی ورمی کمپوست در حال گلدهی و رشد بودند که اثار فوق العاده این نوع از کود یعنی ورمی کمپوست را نشان میدهد.

مطلب پیشنهادی:
ترکیبات مناسب در تولید ورمی کمپوست

 

 آزمایش و تحقیق در مورد ورمی کمپوست  بر روی گوجه فرنگی

. تحقیق به منظور بررسی  اثرات  مقدار و برهمکنش کودهای گاوی وکود آلی  ورمی کمپوست و همچنین بررسی  عملکرد آنها، روی گیاه گوجه فرنگی گلخانه ای در سال ۱۳۸۷ در محل گلخانه کارخانه کود آلی سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد انجام شد . طرح آزمایشی مورد استفاده بلوکهای کامل تصادفی به صورت فاکتوریل و در ۴ تکرار بود. فاکتورهای طرح شامل دو نوع کود به صورت( ورمی کمپوست و کود گاوی) و مقادیر مختلف کود در چهار سطح ( ۲۵۰، ۳۷۵، ۵۰۰ و ۶۲۵گرم مخلوط با خاک) بودند.نتایج تجزیه واریانس داده ها نشان دهنده این است که اثر نوع کود و مقدار کود در سطح احتمال ۱% معنی دار شد. نتایج این تحقیق نشان داد که کود الی ورمی کمپوست با نسبت ۵۰۰ گرم کرتهایی به مساحت ۱ متر مربع افزایش معنی داری در میزان محصول تولیدی داشت که میتوان با خیال آسوده از کود ورمی کمپوست در کشاورزی و باغداری استفاده نمود .

 

نتیجه گیری آزمایشات و تحقیقات کود ورمی کمپوست

در ازمایشات و تحقیقات مشابه ثابت شده کود ورمی کمپوست آنقدر ارزشمند است که هرکشاورز یا باغدار حداقل یک بار از آن در کشت وکار خود استفاده کند تا برای همیشه عاشق ورمی کمپوست وکرم های دوست داشتنی اش شود . کود های بیولوژیکی و آلی در مقایسه با سایر کودها دارای ارزش غذایی و اصلاحی بیشتری هستند .تحقیقات و آزمایشات  گوناگون  این را اثبات می کند . کود قدرتمند ورمی کمپوست که از این دسته می باشد نیز دارای مزایا وفواید متعددی است که در قیاس  با دیگر کودهای زیستی برتری های بیشماری دارد . لذا با استفاده از این کودها علاوه بر افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی  اصلاحاتی  مانند عدم فرسایش خاکها ، کاهش شدید علف های هرز وغیره  نیز حاصل می شود که این ورمی کمپوست را تبدیل به پرطرفدارترین کود درجهان نموده است که مصرف آن توسط کشاورزان در دنیا رو به گسترش فزاینده ای است.

 

ورمی کمپوست در کرج و تهران

در انتها خاطر نشان میشود گروه بزرگ ورمی کمپوستینگ در حال فعالیت در زمینه های مختلف مرتبط با کود آلی ورمی کمپوست می باشد که فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۹۰ هجری شمسی  در کرج و تهران  آغاز نموده است و تاکنون در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های مدرن وجدید گام های موثری برداشته است . (دستگاه سرند ویبره ، دستگاه سرند دوار ، دستگاه سپراتور کود ، دستگاه خشک کن کرم خاکی ، دستگاه راکتوری تولید کود ورمی کمپوست و غیره تنها گوشه ای از فعالیت های گروه ورمی کمپوستینگ است . ) این گروه با بررسی شرایط موجود بر بازار ورمی کمپوست درایران توانسته است برای پیشبرد کشاورزی پایدار فعالیت های چشمگیری انجام دهد . با تشکر از مدیر گروه ورمی کمپوستینگ محمد نادمی .۰۹۱۲۲۶۸۷۵۴۲

 

f4cdac8c e13c 4b53 838b 75042d39cb76 - تحقیق در مورد ورمی کمپوست و ازمایشات

دانشگاه علوم پزشکی لرستان _ جعبه محتوی کرم خاکی زنده از گروه ورمی کمپوستینگ

 

مطالب مرتبط : 

 

تاثیر ورمی کمپوست روی گیاه دارویی

فروش ورمی کمپوست با گواهینامه جهاد

چند تحقیق درباره اثر کمپوست نابودی آفات گیاهی

 

 

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه ها
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند