اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۲ )

ارزش غذایی حشرات در تغذیه پرندگان

بر اساس گزارشهای جهانی غذادر حال حاضر ۴۴ نوع حشره خوراکی در جهان استفاده می شود. منابع غنی پروتئین، روی و آهن و ویتامین و املاح محسوب و این گروه با داشتن پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی و آهن و

ویتامین B منبع با ارزشی به حساب می آیند. در حال حاضر در برخی مناطق آفریقایی برای مبارزه کمبود با ویتامین B سوء تغذیه کودکان، از نوعی کرم خوراکی خشک شده آرد تهیه و به غذا افزوده می شود. همچنین از آرد ذکر شده برای تغذیه زنان باردار یا بیمار و همچنین کسانی که کم خونی دارند (به جهت میزان بالای آهن، کلسیم و پروتئین) استفاده می شود.به طور کلی حشرات از نظر میزان انرژی در مقایسه با سویا، ذرت، عدس، گوشت و حبوبات منبع مناسب تری هستند.
در بسیاری از نقاط دنیا به این مخلوقات کوچک به عنوان منبع با ارزش نگاه می شود. آفریقایی ها کرم، ملخ، موریانه و مورچه را منبع غنی از پروتئین می دانند.

در تغذیه پرندگان می توان از کرم خاکی استفاده کرد.

 

کرم خاکی در تغذیه طیور

درباره مزایا و فواید استفاده از کرم خاکی در جیره تغذیه پرندگان همین بس که پرندگان به طور غریزی اشتیاق فوق العاده زیادی در خوردن کرم خاکی دارند . این امر نشاندهنده ضرورت نیاز بدن غالب پرندگان به تغذیه از کرم خاکی است که قادر متعال این شوق در خوردن کرم را در وجود پرندگان نهاده است . در زیر به طور خلاصه تنها به بخشی از اطلاعات در این زمینه که توسط محققان کشف شده می پردازیم :

اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب برای میگو، ماهی ها، پرندگان، حیوانات خانگی و تمام حیوانات ضروری هستند. به طور خاص لیزین و ترکیبی از متیونین، سیستئین، فنیل آلانین و تیروزین برای رشد و ترمیم سلولی همه حیوانات مهم هستند. استفاده از اسیدهای چرب با زنجیره طولانی و مواد معدنی در جیره تغذیه پرندگان اجتناب ناپذیر است. حضور طیف گسترده ای از ویتامین ها، مانند نیاسین به عنوان یک منبع غیر معمول از ویتامین B12 و یک جزء با ارزش و همچنین اسیدهای لینولئیک و لینولنیک برای خوراک دام و تغذیه پرندگان ضرورت دارند.
پروتئین حیوانی ۹۸٪ به طور طبیعی قابل هضم است، از همین رو به علت چربی بالا به خصوص فسفولیپیدها های موجود در آن حاوی انرژی بالایی می باشد. استرول آزاد به رشد در تمام حیوانات به ویژه در توسعه بافت خون وتخمک گذاری کمک می کند، ویتامین های طبیعی به سنتز هورمون ها و آنزیم ها در بسیاری از حیوانات و اسیدهای چرب غیر اشباع به سنتز اسیدهای چرب ضروری تر کمک می کند.

 

استفاده از کرم خاکی در تغذیه طیور

پروتئین کرم های خاکی باعث تسریع رشد، توسعه عضلات می شوند و کمبود پروتئین و اسید آمینه را پوشش می دهند و همچنین برای بهبود عملکرد جنسی، تحریک اشتها، باید حیوانات را ترغیب به استفاده از وعده های غذایی حاوی کرم های خاکی کنیم. این امر باعث می شود که آنها قوی تر ، زیبا تر، سنگین تر، و شاداب تر شوند.

برای چه حیواناتی می توان از پودر کرم خاکی استفاده کرد؟
میگو، ماهی، قورباغه، و پرورش سخت پوستان
پرورش ماهی زینتی و لارو ماهی
پرورش مرغ و پرندگان ورزشی
پرندگان شکاری
اسب ها
گاو، خوک، گوسفند و بز
گاو شیری
برای لارو ها ،حیوانات ماده و قورباغه توصیه می شود.

 

اصول تغذیه پرندگان با کرم خاکی

تسریع رشد، وزن با کاهش زمان ۳۵ درصدی حدود ۳۵ درصد، افزایش می یابد.

با مصرف یک درصد کرم خاکی در جیره غذائی مرغ، تولید تخم مرغ، وزن بدن و میزان پروتئین آن به ترتیب ۲۵ و۲۲ و ۷ درصد افزایش یافته. کرمهای خاکی به علت دارا بودن درصدبالایی از اسیدچرب امگا-۳ در تخم مرغ و لذیذترشدن گوشت ماکیان می‌شوند. استفاده از کرمهای خاکی در جیره غذایی دام نتایج مفیدی نیز داشته است بطوری که با مصرف روزانه نیم کیلوگرم کرم خاکی تازه در جیره غذایی گاوهای شیرده، میزان شیردهی آنها ۲۲ درصد افزایش یافته است.

 

مقدار مصرف کرم خاکی در تغذیه طیور

در پژوهش حیوانات و بر اساس مقدار بالا، ما می دانیم که یک مرغ نیاز به تنها چند میلی گرم در روز شروع و میتوان به زبان ساده تر گفت میزان مصرف کرم خاکی خشک شده در پرندگان گیاهخوار تا ۱درصداز وزن جیره غذایی در روز افزایش داد . یعنی اگر پرنده شما روزی صد گرم خوراک خشک مصرف میکند تنها روزی یک گرم کرم خاکی خشک شده نیاز دارد .
( این اعداد مربوط به کرم خشک است برای استفاده از کرم زنده یا منجمد باید این اعداد در ۷ ضرب شود . ضمنا برای پرندگان گوشتخوار می توان به طور گسترده تری استفاده کرد .پروتئین در جیره غذایی حیوانات بایستی بالانس شود . بنابراین تصور اینکه پروتئین اضافی برای حیوانات مفید می باشد غلط است . یک راهکار ساده برای حفظ تعادل جیره غذایی استفاده از روش تغذیه آزاد است . تغذیه آزاد یعنی اقلام متفاوت از غذای پرنده به طور آزاد در اختیارپرنده قرارگیرد . حیوانات از روی غریزه خود جیره غذایی خود را انتخاب و بالانس می کنند .)

 

خروس لاری - اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۲ )

تغذیه پرندگان با کرم خاکی

 

فواید کرم خاکی در جیره تغذیه پرندگان

خود خواری متوقف می شود .

محرک قوی اشتها .
تغذیه بهینه .
تغذیه جذاب تر .
تسریع رشد .
افزایش وزن .
تحریک و افزایش عملکرد تناسلی (حاوی فرومون) .
افزایش سودآوری بیش از ۸۰ درصد .
– افزایش رشد وضریب تبدیل غذایی بهتر .
– افزایش سلامتی ومقاومت دربرابر انواع بیماری ها واسترس های محیطی .
– تلفات کمتر به دلیل استفاده از غذای باکیفیت .

کرم خاکی منبع جایگزین برای پروتئین است، که حاوی پروتئین با کیفیت بالا و اسید آمینه و اسید چرب برای تغذیه ماهی ها و دیگر حیوانات است. استفاده از کرم های خاکی به عنوان غذا در تغذیه دام , مرغ و ماهی با نتایج خوبی تست شده است
در تحقیقات اخیر که توسط دانشگاه فدرال ریو گرانده دو سول (UFRGS) انجام شد نشان داده شده است که کرم های خاکی قادر به هضم ماده خشک حدود ۷۰ درصد و قابلیت هضم ظاهری پروتئین ۹۸ درصد را دارند .

 

پرورش کرم خاکی غذای مغذی مرغ مینا

در دنیا روش های مختلفی جهت پرورش کرم خاکی وجود دارد . بدلیل اینکه کرمهای خاکی دارای تنوع زیادی بوده و به عبارتی می توان گفت در هر محیطی رشد و تکثیر می یابند از این رو با توجه به شرایط اقلیمی و اقتصادی هر منطقه روش پرورش نیز تفاوت دارد . زائدات کود گاوی که احتمالاً دارای میزان کمی از محلول یک نوع نمک آلی یا آمونیاک بوده می توانند برای کرم های خاکی کشنده باشند . در نتیجه اینگونه زائدات قبل از استفاده باید پردازش شده تا درجه لیمیت آن تقلیل یافته یا خنثی شود . بهترین روش پردازش اینگونه مواد ذخیره سازی آنها به مدت طولانی است . پرورش با مواد آلی گیاهی روش ساده و موفقیت آمیز برای پرورش کرم خاکی استفاده از ضایعات گیاهی ، علفهای هرز خاک برگهای در حال فساد و حتی خاک اره تولید شده در کارگاههای چوب بری می باشد . این مواد را می توان با هم مخلوط کرده و به عنوان محیط کشت کرمها از آنها استفاده نمود . بدین ترتیب که یک توده از این کود بطول ۲٫۶۴متر و عرض ۱٫۳۲ و به ارتفاع ۲مترمی تواند در حدود ۵۰۰۰۰عدد کرم خاکی را در خود جای دهد .

 

پرورش کرم خاکی به وسیله زباله آشپزخانه

یکی دیگر از روشها استفاده از ضایعات آشپزخانه أی است با داشتنن یک فضای کوچک در انباری ، آشپزخانه ، پارکینگ یا حیاط می توان ضایعات را داخل محفظه مخصوص تخلیه نمود ه تا کرمها تغذیه نمایند .
Vermi composting انواع زیادی از ضایعات آشپزخانه و باغچه را به مواد مغذی و غنی برای گیاهان تبدیل می کند کرم ها می توانند میزان زهکشی و ترکیب خاک را نیز افزایش دهند .

می توانید از جعبه های خانگی تولید و تکثیر کرم خاکی استفاده کنید .

مطلب پیشنهادی:
قیمت کرم ورمی کمپوست چالش های معاملات

 

خانگی پرورش کرم خانگی e1468574575753 - اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۲ )

پک کامل جعبه خانگی پرورش کرم خاکی خانگی ( تهیه شده توسط گروه )

 

تغذیه پرندگان خانگی

در واقع، همه صاحبان جدید طوطی سانان از دانه ها جهت تغذیه پرندگان خود استفاده می کنند. این پرندگان در بعضی مواقع به همراه مکملهای ویتامین، مکملهای معدنی، میوه ها، سبزی ها و دیگر غذاهای مخلوط تغذیه می شوند. این جیره غذایی ناقص است و پرندگان دچار سوء تغذیه می شوند. در حالیکه دانه ها بعضی از مواد مورد نیاز را تامین می کنند، ولی بیست مورد از مواد مهم مورد نیاز تغذیه کامل شامل پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و امثال آن را ارائه نمی کنند. دانه ها دارای چربی بسیار زیاد هستند، کافیشه ۳۸٫۴ درصد و تخمه آفتابگردان ۴۹٫۵ درصد چربی دارند در حالیکه چربی مجاز ۴ تا ۶ درصد است. همچنین دانه ها فاقد ویتامین A ، D و کلسیم هستند.

بعضی از صاحبان طوطی با اضافه کردن مکمل های ویتامین و مکمل های معدنی در آب پرنده، تلاش می کنند این کمبود را جبران کنند. مشکل این است که ویتامین ها به سرعت تجزیه می شوند و فایده شان را از دست می دهند و حتی بدتر از آن، ویتامین ها باعث افزایش آلودگی های باکتریایی در آب آشامیدنی پرنده می شوند. همچنین مکملهای پودری نیز فاقد ارزش هستند، چون بر روی پوسته تخمه می نشینند و به دلیل پوست کندن تخمه توسط طوطی خورده نمی شوند. غذاهای مخلوط می توانند یک رژیم متعادل را ارائه کنند، ولی درصد مخلوط مواد مختلف مهم است و طوطی باید کل مواد مخلوط شده را بخورد. در واقع ارائه یک غذای مخلوط حتی با اضافه کردن ویتامین و مواد معدنی به آن، برای یک طوطی که قبلا تخمه می خورده است نمی تواند به اندازه کافی مشکل چربی بیش از حد و سوء تغذیه وی را جبران کند.

 

نشانه های سوء تغذیه پرندگان

نشانه های اولیه سوء تغذیه بسیار ظریف هستند. دکتر هریسون معتقد است نشانه های اولیه سوء تغذیه شامل نامرتب بودن پرها، رشد بی رویه منقار و ناخن، پوسته پوسته شدن پوست، سیاه شدن (تیره شدن) پرهای سبز و زرد، تجمع کراتین اضافی در منقار، عفونت های مزمن و حتی تغییر در شخصیت می باشند. دکتر هریسون تخمین می زند نیمی از علت یا بیشتر علت، نود درصد بیماریهایی که وی در پرندگان دیده است به دلیل تغذیه نامناسب بوده است.

بعضی از علائم سوء تغذیه ظریف می باشند. به طور مثال، بیشتر باجیگارهایی (مرغ عشق) که دچار رشد بی رویه منقار و ناخن می شوند به دلیل تغذیه کلی با دانه ها دچار اختلالات پروتئین و چربی کبد (کبد چرب) هستند. کمبود سلنیوم و ویتامین E ممکن است باعث فلج شدن در ککاتیل ها (عروس هلندی) شود که اغلب در موتاسیون های رنگی ککاتیلها دیده می شود. در باجیگارها معمولا با قهوه ای شدن و پوسته پوسته شدن پوست و اضافه وزن مشاهده می شود. در بیشتر موارد این مشکل به دلیل کم کاری غده تیروئید است. درمان بیماری شامل ارائه مکملهای تیروئید به بیمار نمی شود، بلکه شامل تغییر رژیم غذایی به منظور افزایش ید، پروتئین و ویتامین A می باشد که منجر به کارکرد طبیعی غده تیروئید می گردد.
ما همچنان مشاهده می کنیم قناری هایی که دیگر نمی خوانند و دارای پاها و رانهایی فلس مانند هستند. ممکن است دلیل آن کنه ها باشند ولی معمولا به دلیل سوء تغذیه است و با تغییر آهسته رژیم غذایی پرنده به رژیم صحیح اصلاح می شود. در واقع اغلب طوطی های آمازون با پوسته شدن و رشد بی رویه منقار، پرهای سبز تیره و در بعضی مواقع پرهای تغییر رنگ داده شده به سیاه مشاهده می شوند. بعد از یک تا دو سال تغییر رژیم غذایی، این پرندگان منقار طبیعی و پرهای سبز براق خواهند داشت.

 

چگونه باید یک طوطی را تغذیه کرد

ساده ترین جواب، تغذیه با یک غذای آماده (پلت) است. قسمت سخت آن، تمرین آهسته جهت قبول غذای جدید توسط پرنده است. همانند غذای آماده مخصوص گربه، سگ و خرگوش، غذای مخصوص پرندگان نیز در فروشگاههای مخصوص حیوانات و دامپزشکی ها موجود است. بیشتر دامپزشکان غذای مخصوص پرندگان هریسون (RoudyBush) را ارائه می کنند. فروشگاه ها برند های دیگر مثل لافبر(Lafeber) و کیتی (Kaytee) و هاگن (Hagen) و پرتی بیرد (Pretty Bird) و زیگلر (Zeigler) و غیره را نیز ارائه می کنند. تحقیقات دانشمندان در خصوص تغذیه طوطی سانان، در مراحل ابتدایی قرار دارد و اختلاف نظرهایی در خصوص تغذیه مناسب وجود دارد. علی رغم اینکه ما راه زیادی را تا آموختن در خصوص تغذیه پرندگان داریم، فرمول فعلی تغذیه، براساس مقایسه چندساله تحقیقات در زمینه تغذیه طیور، تحقیقات جدید درخصوص تغذیه طوطیسانان و تجربیات دامپروران و دامپزشکان است.

بعضی صاحبان طوطی ها با این استدلال که بهترین تغذیه همان تغذیه پرنده در طبیعت است، می پرسند که پرندگان در طبیعت چه چیزی می خورند. پرندگان وحشی در آفریقا، آمریکای جنوبی و استرالیا معمولا دانه های مختلف، سبزیجات و حشرات را می خورند. آنها دقیقا تخمه آفتابگردان، ارزن و سبزیجاتی که در فروشگاهها عرضه می شود را نمی خورند. حتی اگر ما غذای طبیعی پرندگان را تولید کنیم بازهم دلایل خوبی وجود دارد که چرا این رژیم مناسب آنها نمی باشد. پرندگان در اسارت، فعالیت و تنش محیطی مشابه با پرندگان در حیات وحش را تجربه نمی کنند و در نتیجه نیازهای تغذیه ای یکسانی ندارند. مهمتر از همه، پرندگان وحشی کمتر از پرندگان در اسارت عمر می کنند. کمبود غذا در طبیعت رخ می دهد. هدف ما از تغذیه پرندگان در اسارت، حداکثر سازی سلامت با افزایش سطح تغذیه نسبت به سطح موجود در طبیعت است.
همچنین اختلاف نظر در مورد چگونگی تغذیه و مکملهای غذایی وجود دارد. اخیرا دکتر لافبر (LAFEBER) تولید کننده محصولات غذایی لافبر، تغذیه پرندگان، دوبار در روز با خوردنی های لذت بخش بین وعده های غذایی را توصیه می کند. سالی بلنچارد (BLANCHARD) سردبیر مجله گزارش پرندگان، در دسترس بودن همیشگی ترکیبات فرموله شده (پلت) را برای پرنده توصیه می کند. دکتر هریسون (HARRISON) تولید کننده محصولات غذایی هریسون، اعتقاد راسخ دارد مکملها به همراه غذاهای مخلوط باعث عدم تعادل غذای فرموله شده (پلت) می گردد. سالی بلنچارد استدلال می کند اولا طوطی ها با مصرف صرفا یک نوع غذا کسل می شوند ثانیا هنوز دانش کافی برای انتخاب هیچیک از غذاها به عنوان غذای کامل وجود ندارد.

 

روشهای تغییر رژیم پرنده به غذای فرموله شده (پلت)

۱٫ پلت را با دانه هایی که پرنده می خورد مخلوط کرده و در دسترسش قرار دهید. پرنده به صورت تصادفی پلتها را تست می کند. به مرور از میزان دانه کم کرده تا نهایتا حذف شود. این روش هفته ها یا ماه ها زمان می برد. بعضی پرندگان هیچگاه با این روش تغییر رژیم نمی دهند. وقتی که پرنده اندک اندک شروع به خوردن غذای جدید کرد باید روش دوم را انجام دهید.
۲٫ دانه ها را فقط صبح و عصر برای مدت محدودی در اختیار پرنده قرار دهید، ولی پلت همه وقت در قفس و در دسترس پرنده باشد. وقتی که پرنده کاملا به خوردن پلت عادت کرد، دانه ها حذف کنید. از دامپزشک خود بپرسید میزان صحیح مدت زمانی که دانه ها باید در اختیار پرنده شما باشد چقدر است.
۳٫ تلاش کنید به پرنده خود سیب زمینی، هویج و سبزیجات برگ پهن تیره بخورانید. شما می توانید این مواد را روبروی پرنده خود با ولع زیاد و صدایی که حکایت از مزه خوشمزه آنها دارد بخورید، تا پرنده برای خوردن آنها اغوا شود. در جلوی پرنده، غذا را به دیگران پیشنهاد کنید و بخورند و سپس آن را جلوی پرنده بگیرید و به وی پیشنهاد کنید ولی در اختیارش نگذارید تا خودش درخواست کند. همچنین می توانید این روش را برای غذاهای هریسون انجام دهید چون برای انسان قابل استفاده هستند. بر روی بسته ها پیشنهاد کرده که خودتان ابتدا تست کنید تا از تازگی محصول مطمئن شوید.
۴٫ تکه های خرد شده و له شده پلت را می توان به پرنده پیشنهاد داد که معمولا بهتر هم پذیرفته می شود.
۵٫ پلت را می توانید با مخلوط غذای دست ساز خود در منزل ترکیب کنید و به پرنده بدهید.

مطلب پیشنهادی:
فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

 

نکاتی در باره تغذیه انواع پرنده

نکته مهم در تغذیه پرندگان تنوع غذایی می باشد. پرندگان در طبیعت با توجه به نیازهای غذایی بدنشان غذای مناسب را انتخاب می کنند ولی در شرایط نگهداری در قفس امکان انتخاب وجود نخواهد داشت. به همین دلیل غذایی که به طور روزانه در اختیار پرنده خود قرار می دهید باید حاوی انواع مختلف مواد غذایی باشد تا پرنده بتواند غذاهای مورد نیاز خود را انتخاب کند. غذا را به میزان کم ولی به صورت روزانه در اختیار پرنده بگذارید تا هم از تازه بودن آن اطمینان داشته باشید و هم به موقع از تغییر اشتهای پرنده خود که از اولین علائم بسیاری از بیماری ها است مطلع شوید.

غذای پرنده های دانه خوار معمولاً متشکل از انواع دانه ها، غلات، میوه و سبزیجات می باشد.
دانه ها:
مخلوطی از دانه های مختلف را شامل می شوند، مانند دانه قناری، ارزن (از نوع پانیکوم به صورت خوشه ای و یا دان شده)، شاهدانه (به مقدار کم)، گلرنگ(به مقدار کم) ، جو نیمکوب، گندم و یا جو خیسانده شده (۴۸-۲۴ ساعت در آب نیم گرم خیسانده شده و جوانه زده باشد).
• دانه قناری: با همین نام از پرنده فروشی ها و یا فروشگاه های غذای پرندگان تهیه می شود. هنگام خرید دقت کنید که دانه ها کاملا خشک و بدون آثار کپک، فضله موش و یا خاک باشند و انواع بسته بندی شده معمولا تمیز تر هستند. دانه قناری قرمز مورد علاقه پرندگان نیست و پر ارزش ترین نوع دانه قناری، پانیکوم نام دارد.
• دانه های غلات خیسانده شده: خیساندن دانه های غلات مختلف مانند گندم و جو به مدت ۲۴-۴۸ ساعت در آب ولرم موجب آغاز فرآیند جوانه زدن و افزایش ارزش غذایی دانه ها می شود. دانه های خیسانده شده و یا تازه جوانه زده از پروتئین و ویتامین های بیشتری برخوردارند و نرمتر بوده و بهتر خورده می شوند.
سبزیجات:
برگهای گیاه قاصدک از سبزیجات مفید و مورد علاقه انواع پرنده ها محسوب می شود (از گیاهانی که در کنار جاده روییده اند و در معرض دود وسایل نقلیه رشد کرده اند استفاده نکنید ولی گیاه قاصدک موجود در پارک و باغچه مناسب است)، چغندر قند (ریشه و برگ های گیاه مورد علاقه اغلب پرندگان می باشد)، هویج، سیب، انگور و …
• کلیه میوه ها و سبزیجات مصرفی برای پرندگان باید پیش از مصرف به خوبی شسته شوند.
• وجود میوه و سبزی به منظور تامین ویتامین ها و بخشی از آب مورد نیاز بدن و نیز فیبر مورد نیاز برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش می بایست بخشی از جیره غذایی پرنده را تشکیل دهد. مصرف زیاد میوه و سبزی می تواند منجر به اسهال در پرنده شود و به همین دلیل میزان مصرف آن می بایست اندک باشد.
• مصرف میوه و سبزیجات حاوی رنگدانه مانند هویج برای پرندگانی که دارای پرهای رنگی می باشند برای حفظ رنگ پرها ضروری است. مصرف مقدار اندکی هویج ۲ تا ۳ بار در هفته به این منظور کفایت می کند.
• میوه های مختلف مانند سیب، نارنگی، پرتقال و میوه های تابستانی به میزان کم و ۳ بار در هفته می تواند برخی از ویتامین های لازم را تامین نماید.
تخم مرغ: مصرف یک بار در هفته مقدار کمی زرده تخم مرغ می تواند ویتامین A مورد نیاز پرنده را تامین کند. پوسته آهکی تخم مرغ پخته شده نیز منبع مناسبی از کلسیم برای پرنده ها می باشد که می توئاند به صورت پودر شده مورد استفاده قرار گیرد.
کف دریا: انواع طبیعی آن از استخوان ماهی مرکب تهیه شده و حاوی کلسیم هستند که پرندگان با خوردن آن هم کلسیم مورد نیاز را دریافت می کنند و هم به ساییده شدن و کوتاه شدن منقار پرنده کمک می کند.
انواع مصنوعی آن نیز تهیه شده که علاوه بر کلسیم مورد نیاز پرنده حاوی سایر ویتامین های مورد نیاز پرنده نیز می باشند و می توانند به عنوان جایگزین مولتی ویتامین (پودر های محلول در آب) مورد استفاده قرار بگیرند.
نحوه قرار دادن کف دریا در قفس پرنده: اغلب پرندگان از وارد شدن اسباب بازی و یا هر جسم بزرگ جدید به قفس خود می ترسند. به همین دلیل قبل از وارد کردن کف دریا به قفس پرنده می بایست ابتدا به مدت یک تا دو روز آن را در مکانی نزدیک قفس پرنده و در معرض دید پرنده قرار داده و سپس آن را بیرون از قفس پرنده ولی چسبیده به آن گذاشت. زمانی که پرنده نسبت به وجود آن کنجکاو شده و تمایل به نزدیک شدن به آن را دارد می توانید کف دریا و یا هر اسباب بازی و یا اجسام بزرگ را داخل قفس پرنده قرار دهید.
سنگریزه : معده پرندگان دارای دو بخش می باشد. ۱- پیش معده که وضیفه هضم شیمیایی و آنزیمی مواد غذایی را به عهده دارد و ۲-سنگدان که هضم مکانیکی غذا را انجام می دهد.. سنگریزه می باست همیشه به مقدار کم در گوشه ای از قفس پرنده موجود باشد. سنگریزه های تمیز مخصوص پرنده را می توانید از پرنده فروشی ها تهیه نمایید. صدف خرد شده نیز می تواند بخشی از سنگریزه های محلول در آب را تشکیل دهد.
قطره ویتامین A+D: پرندگان به ویتامین A و نیز ویتامین D نیاز دارند و کمبود این ویتامین ها می تواند موجب سینوزیت و پوکی و یا نرمی استخوان شود. ولی مصرف بیش از اندازه این ویتامین ها نیز بسیار خطرناک بوده و می تواند منجر به مسمومیت شود. برای تامین ویتامین های مورد نیاز پرنده می بایست طبق نظر دامپزشک خود از ویتامین های مخصوص پرندگان استفاده کنید.

 

نگهداری و حمام کردن پرندگان

اغلب پرندگان به حمام کردن علاقه دارند. به این منظور می بایست پرنده خود را داخل حمام گرم و درون قفس خود قرار دهید و ظرفی آب در قفس بگذارید. این ظرف باید سنگین باشد تا واژگون نشده و پرنده ناگهانی خیس نشود. پرنده در صورت علاقه خود را با آب داخل ظرف تیمار می کند. در صورتی که پرنده علاقه ای به این کار نشان نداد نباید او را به اجبار بشویید.از هیچگونه مواد شوینده یا شامپو و صابون برای شستن پرنده خود استفاده نکنید. و اجازه دهید پرنده به اختیار خود و در صورت علاقه خودش را تمیز کند. همچنین می توانید مقداری آب ولرم را توسط اسپری با زاوه به سمت بالا روی قفس بپاشید به گونه ای که شبیه باران بسیار ملایم باشد. بعد از هر بار اسپری نمودن اجازه دهید پرنده پرهایش را تمیز نماید. هیچ گاه پرنده را کاملا خیس نکنید. دفعات حمام کردن در فصول گرم سال هر ۲ هفته یک بار و در فصول سرد هر ماه یک بار می باشد ولی می توانید هفته ای یک بار تنها یک بار آی ولرم اسپری کنید تا گرد و غبار روی پرها از بین برود ولی پرنده نباید خیس بشود.. پس از حمام کردن اجازه دهید پرنده با تکان دادن بالها خودش را خشک کند . برای مدتی در اتاقی نسبتا گرم که در معرض جریان هوا و باد کولر نباشد (نزدیک به شوفاژ یا بخاری قرار ندهید) قرار دهید. در فصول سرد می توانید از سشوار با صدای کم و از فاصله دور نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از پرنده ها از صدای سشوار به شدت می ترسند و می توانید این مساله را با روشن کردن سشوار در فاصله دور آزمایش کنید.
پس از هر بار حمام کردن قفس پرنده را خوب شسته و با آب نمک داغ ضدعفونی کنید.

مطلب پیشنهادی:
کرم خاکی زیست شناسی و تاثیرات ( ۱ )

با دیدن هر یک از علائم بی حالی، بی اشتهایی، تغییر رنگ و یا قوام مدفوع، آبریزش از بینی و یا چشم، مشکلات پاها، ریزش پرها، خارش بدن و و نیز هر ۶ ماه یک بار برای اطمینان از سلامتی پرنده به دامپزشک خود مراجعه نمایید.

 

اصول تغذیه قناری

خوراک اصلی قناری غیر از زمان پر ریزان:
دان اصلی قناری، تخم کتان و ارزن است و نسبت بین آنها ۴ به ۳ می باشد. یعنی به ازای هر ۴ کیلو گرم تخم کتان، ۳ کیلو گرم ارزن کافی می باشد. ارزن از گروه غلات است که کربوهیدرات زیاد و چربی کمی دارد. تخم کتان از گروه دانه های روغنی است که چربی زیاد و کربوهیدرات کم دارند. تخم کتان که به دانه قناری مشهور است، طبیعتی گرم دارد و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربو هیدرات و املاح معدنی می باشد.
علاوه بر ارزن و کتان، از هفت تخم نیز استفاده می شود که طرز تهیه آن به صورت زیر است:
تخم شلغم ۲۰۰گرم
تخم کاهو ۲۰۰گرم
تخم گشنیز ۱۰۰گرم
تخم خرفه ۲۵۰گرم
شاهدانه ۵۰گرم
تخم کلم قمری ۱۰۰گرم
منداب ۱۰۰گرم
خواص میوه جات و سبزی جات:
میوه جات وسبزی جات یکی از بهترین منابع برای تامین ویتامین های بدن قناری شما می باشند. اما باید توجه داشته باشید استفاده نادرست از آن باعث بیماری و حتی مرگ پرنده شما می شود.
نکته مهم :
میوه جات و سبزی جات به خاطر سم پاشی شدنشان، عامل مهم بیماری پرنده می شوند. سعی کنید حتی الامکان از سبزی جات و میوه جاتی استفاده کنید که سم پاشی نشده باشند. در غیر این صورت باید آنها را کاملا با مواد شوینده به دقت شستشو کنید. سپس آنها را لای روزنامه با وسیله نم گیر قرار دهید تا کاملا خشک شوند . رطوبت میوه جات و سبزیجات باعث دل درد و ناراحتی های روده ای برای پرنده شما می شود.
سعی کنید یک روز در میان از میوه جات و سبزی جات در جیره غذائی پرنده تان قرار دهید. سبزی جات و میوه جات سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی هستند و دارای انواع هیدرو کربن ها و قند های طبیعی و … می باشند. این غذا حیاتبخش ترین غذائی است که پرنده می تواند استفاده کند.
برگ کاهوی بدون رطوبت تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست می باشد. برگ کاهو طبیعتی سرد دارد.
برگ تازه و جوان اسفناج،‌ طبیعتی معتدل داشته و تامین کننده آهن و ضد یبوست می باشد.
برگ و ساقه کرفس نیز طبیعتی گرم داشته و حاوی سدیم، پتاسیم و کلسیم می باشد و به مقدار کم به قناری ها داده می شود.
برگ گشنیز تازه، طبیعتی سرد داشته و حاوی ویتامین c و a و املاح معدنی می باشد.
برگ تیزک شاهی نیز طبیعتی گرم دارد و حاوی ویتامین c، کلسیم و ید بوده و ضد آسم می باشد.
برگ تیزک آبی نیز همان خاصیت تیزک شاهی را دارد. اما مقدار ید آن بیشتر می باشد و در درمان برونشیت و آسم بسیار مفید است.
سیب درختی شیرین طبیعتی معتدل دارد و سرشار از ویتامین های گوناگون بوده و در درمان یبوست و اسهال مفید است.
گلابی طبیعتی معتدل داشته و مملو از ویتامین ها و املاح معدنی می باشد.
پرتقال شیرین طبیعتی معتدل دارد و حاوی ویتامین c و املاح معدنی می باشد و در بهبود و درمان بیماری آسم و سرماخوردگی و برونشیت میتوان از آن استفاده کرد.
هویج تازه طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین a و املاح معدنی و رنگدانه است که جلا دهنده پرهای قناری می باشد.
چنانچه مقداری پوست خشک شده ی تخم مرغ را کوبیده و هر ۱۵ روز کمی از آن را به قناری ها بدهید، باعث می شود تا علاوه بر صحت مزاج، قناریها ی ماده در فصل تخم گذاری، تخم بدون پوسته نگذارند و به یبوست نیز مبتلا نشوند.

تغذیه جوجه ها قبل از شصت روزگی:
این دوران دوران بسیار مهمی از لحاظ تغذیه است. این پرنده بسیار آسیب پذیر و شکننده است و باید به خوبی از آن مراقبت شود. در این دوران علاوه بر دانه های اصلی که همان کتان و ارزن هستند، هفته ای دو مرتبه هفت تخم به مقدار کم در اختیارشان قرار دهید(البته جوجه ها تا قبل از یک ماهگی، توسط پدر و مادرشان تغذیه می شوند).
از ابتدای تولد حتما با غذای نرم باید تغذیه شوند تا زمانی که مطمئن شوید کاملا می توانند از تمامی غذاها استفاده کنند. از هفته چهارم می توان به پرنده، میوه و سبزی جات هم داد. از یک ماهگی می توان جوانه دانه ها را نیز به پرنده داد که خود سرشار از ویتامین است.
روش ساختن و استفاده از دان نرم:
باید به این نکته توجه داشت که این غذا را باید متناسب با مقدار پرنده ها ساخت. به طوری که قبل از ۲۴ساعت مصرف شود. این مدت هم باید در فریزر باشد. چون این غذا سریعا خراب می شود و خود نیز عامل بیماری می شود. مقدار غذائی که در اختیار پرنده تان قرار می دهید، باید پس از گذشت ۴ ساعت آن غذا را تعویض کنید یا بردارید. چون پس از آن ممکن است خراب شود و عامل بیماری شود.
تخم مرغ را ۴۵ دقیقه در آب بجوشانید. سپس پوست آن را جدا کنید و بگذارید پوستش خشک شود و آن را پودر کنید. یک عدد هویج متوسط رنده کرده و سپس تخم مرغ را نیز رنده کنید و به آن اضافه کنید. مقداری آرد سخاری و آرد برنج و مقداری هم عسل به آن اضافه کنید. اگر می خواهید غذای کاملی داشته باشید، مقداری پودر بادام و پودر پسته به آن اضافه کنید. سپس پودر پوسته تخم مرغ را نیز به آن اضافه کنید.
تغذیه در زمان پر ریزان (تولکی):
استفاده از غذاهای مناسب و متنوع در دوران پر ریزان در سلامت و رنگ پرنده بسیار موثر است. پس دقت نمائید در این دوران از بهترین و متنوع ترین غذاها برای پرنده تان استفاده کنید. بایددقت کنید که پرنده دراین دوران بسیار شکننده و پذیرای هر نوع بیماری در خود می باشد. پس سعی کنید هم با غذای مناسب هم با مکان تمیز و مناسب برای سپری شدن این دوران به پرنده خود کمک کنید.
اولین کاری که باید برای غذای پرنده در زمان تولک بودن انجام داد، خارج کردن کلیه ی غذاهای با طبیعت گرم از رزیم غذائی پرنده به جز تخم کتان می باشد. هفته ای سه مرتبه؛ هر بار هفت قطره مولتی ویتامین به آب آشامیدنی پرنده خود اضافه کنید(حد اکثر این دارو باید ۸ ساعت جلوی پرنده باشد و الا خود عامل بیماری می شود. سعی کنید شب آب پرنده را بردارید و صبح با دارو آن را در اختیار پرنده قرار دهید تا استفاده کند. سپس ظهر آب را تعویض کنید).
استفاده از سبزی جاتی مانند: برگ کاهو، اسفناج، برگ کلم و…
استفاده از دانه هایی از قبیل: تخم کاهو، تخم خرفه، تخم کلم قمری
استفاده از جوانه های دانه ها که سرشار از ویتامن است(دانه هایی که به پرنده خود می دهید را با آب گرم خیس کنید تا جوانه کند. سپس در اختیار پرنده قرار دهید. باید توجه داشته باشید که این غذا سریعا خراب می شود. پس باید به میزانی که مورد مصرف پرنده است در اختیارش قرار دهیم ).
قرار دادن ظروف استحمام سه روز یکبار عامل موثری در تسریع زمان پرریزان است.

 

th - اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۲ )

تغذیه پرندگان و کرم خاکی

 

برای مطالعه بخش اول روی لینک زیر کلیک کنید :

اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۱ )

 

نوشته محمد نادمی مدیر گروه ورمی کمپوستینگ

 

منابع :

دانشگاه کالیفرنیا ، Hochiminh دانشگاه شهر ویتنام، شرکت Promin برزیل

 

مطالب مرتبط :

نگهداری پرورش تغذیه ماهی آکواریومی و زینتی

تغذیه آبزیان با کرم خاکی ورمی کمپوست

اولین تولید کننده کرم خاکی منجمد

فروش کرم خشک ، ایزینیا فوتیدا

فروش کرم خاکی منجمد برای تغذیه آبزیان

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند