اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۱ )

اصول تغذیه پرنده گوشتخوار زینتی خانگی

برای تغذیه پرندگان با دامپزشک متخصص مشورت نمایید.از مصرف خوراک فاسد وکپک زده توسط پرنده جدا خودداری نمایید. غذا وآب باید همیشه وبه موقع در اختیار پرنده باشد تا پرنده شاداب باشد .برای در اختیار گذاشتن آب وغذا بهترین زمان جهت تغذیه پرندگان صبح زود است،در صورتیکه صبح زود برنمی خیزید ترتیبی دهید که از شب قبل دانه برای صبح زود در دسترس پرنده باشد.روزانه حداقل ۲ بار آب تازه با دمای مطلوب در اختیار پرنده قرار دهید ودر صورتی که آب کثیف باشد ،باید فورأ تعویض شود. ظرف آب ،دانه وسبزیجات بهتر است که از خارج قابل پرنمودن باشند تادر اثر داخل شدن دست در قفس ،پرنده نترسد.

در تغذیه پرندگان توجه داشته باشید که فلزات زنگ زده ،ظروف تفلون،پودر ومایعات شوینده،پاک کننده نوک مداد یا خودکار،الکل ،قهوه،ادویه جات،گیاهان سمی ،سموم حشره کش،آفات گیاهی ،دودسیگارو دود اگزوز اتومبیل برای تندرستی پرنده شما زیان آور است.
از چیدن گلها وگیاهان باغچه و یا اطراف جاده جهت تغذیه پرندگان جدأ خودداری نماییدزیرا برخی از آنها ممکن است مسموم باشندیا ذرات ریز معلق در هوا ناشی از وسایل نقلیه روی آنها نشسته وآنها را مسموم نموده باشد.
قناری از جمله پرندگانی است که نسبت به نمک مصرفی حساسیت فراوان دارد از اینرو باید مراقبت شود تا غذاهای حاوی نمک در دسترس این پرنده قرار نگیرد.
هرگونه اعمال زور و یا گرسنه نگه داشتن پرنده برای به آواز در آوردن یا به سخن گفتن به منزله آزار وشکنجه پرنده خواهد بود ونتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.
طوطی ها نیاز جدی به شاخه خزیدن دارند ، شاخه های خزیدن را باید از شاخه های درختانی که ایجاد مسمومیت نمی کنند تهیه نمایید.
دقت کنید که دانه های رنگ نشده ،بو نداده و بدون نمک در جیره پرنده خود استفاده نمایید.

 

کرم خاکی در تغذیه طوطی - اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۱ )

کرم خاکی در تغذیه پرندگان

 

ارزش غذایی کرم خاکی در تغذیه پرندگان

از آنجایی که زندگی شهری خصوصا در پرورش پرندگان امکان تولید و جمع‌آوری غذای زنده را تاحدی غیر ممکن کرده لذا استفاده از محصولاتی همچون کرم خاکی خشک شده که به روش بسیار بهداشتی و اصولی تهیه شده برای رفع نیازهای پنهان غذایی از سوی صاحبنظران توصیه می‌شود. ارزش غذایی کرم خاکی به دلیل بالا بودن مقدار پروتئین آن است که معمولا تا ۷۰درصد وزن ماده خشک کرمها را نیز تشکیل می‌دهد . این مساله باعث شده است نام کرم خاکی علاوه بر فهرست غذای پرندگان، در فهرست غذایی انسان ها هم قرارگرفته تا جایی که بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیای میانه از گونه ای کرم خاکی در رژیم غذایی خود بهره می برند. آنها این گونه را به خاطر خاصیت های پزشکی و دارویی وهمچنین انرژی بالای آن ، همراه با روغن زیتون مصرف می کنند که نکته قابل ذکری است .

مطلب پیشنهادی:
فریز یا منجمد کردن کرم خاکی

کرم خاکی هم به طور تازه و منجمد وهم به صورت خشک شده قابل مصرف می باشد ومی توان آن را به صورت تازه , بعنوان غذای زنده در تغذیه پرندگان ( بویژه جوجه پرندگان گرانقیمت که نیاز پروتئینی بالایی دارند ) بکار برد کرم خاکی ورمی کمپوست از انواع غذاهای زنده ای است که با ترکیبات پروتئینی ( اسیدها آمینه ) و اسیدهای چرب خود قادر به تامین نیازهای تغذیه ای پرنده ها می باشد . میزان چربی نسبتاً کمتر آن در مقایسه با سایر غذاهای زنده در کنار درصد بالای پروتئین آن ، کرم خاکی ایزینیا فوتیدا را در ردیف غذاهای زنده با ارزش قرار داده است.

در این صورت اگر کرم خاکی به صورت غذای مکمل در تغذیه موجود استفاده شود ، با توجه به ارزش تغذیه ای و میزان مناسب پروتئین ، چربی و خاکستر ، کرم خاکی در مقایسه با سایر غذاهای زنده ، استفاده از کرم خاکی و آرد آن در تغذیه موجودات بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج بدست آمده از تمامی تحقیقات ، اثر منفی ناشی از تغذیه کرم خاکی را گزارش نکرده اند .

ارزش دارویی کرم خاکی سابقه ی تاریخی طولانی دارد که به ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد . امروزه در ژاپن از کرم های خاکی در تهیه نوشیدنی ها استفاده می شود .
کرم ها با داشتن ۲۴ آنزیم از ۲۶ آنزیم مورد نیاز بدن انسان ، یکی از بهترین تامین کنندگان منابع آنزیمی برای انسان به شمار می روند . در بسیاری از کشورها از جمله چین و ایالات متحده آمریکا از کرم به عنوان یک غذای مقوی یا چاشنی غذا استفاده های فراوان می شود . همچنین پروتئین بالای کرم و سرشار بودن این موجود از آنزیم های مختلف ، پودر این کرم به عنوان یک منبع مناسب تامین پروتئین برای ورزش بدنسازی تبدیل کرده است .
همانگونه که کرم ارزش غذایی فراوانی برای بدن انسان دارد به تناسب برای بسیاری از حیوانات نیز مفید و ارزشمند است . از پودر این کرم در جیره ی غذایی دام به منظور تامین آمینواسید ها و آنزیم ها استفاده می شود . همچنین در صنایع طیور نیز از پودر کرم در تولید دان مرغ و پولک ماهی استفاده می شود . در یک تحقیق میدانی بر روی ماهی قزل آلا مشخص شد که استفاده از کرم می تواند دوره ی پرورشی ماهی را از ۶ ماه به ۴ ماه تقلیل دهد .

مطلب پیشنهادی:
همکاری با باشگاه دانش پژوهان

آیا می دانید که ارزش غذایی یک کنسرو قارچ معادل ۲۴ کرم کوچک است.
پروتئین‌ها مواد اصلی هر سلول زنده هستند. که در ساختمان آنها نه تنها کربن، هیدروژن و اکسیژن وجود دارد، بلکه ازت و گاهی گوگرد نیزموجود است. پروتئین ها مسئول انجام اعمال گوناگون هستند.
نقش آنها از تشکیل ماده انقباضی عضلات گرفته تا ساختن بعضی ازهورمون ها، آنزیمها و آنتی کورها، تبدیل انرژی شیمیائی به کار و انتقال اکسیژن و هیدروژن متنوع است. کرمهای خاکی به لحاظ اررزش غذائی بالایی که دارند میتوان از آنها به عنوان منبع پروتئینی در جیره غذایی طیور، آبزیان و دام استفاده نمود. بدن کرمهای خاکی دارای ۶۰ – ۸۲ درصد پروتئین، ۶ – ۹ درصد چربی، ۷ – ۱۶ درصد ازت و مقدار زیادی آنزیم، ویتامین و عناصر کم مصرف است.

پروتئین موجود در بدن کرم خاکی حاوی تمامی انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز دام و طیور، بویژه لینزین و متیونین است. با مصرف یک درصد کرم خاکی در جیره غذائی مرغ، تولید تخم مرغ، وزن بدن و میزان پروتئین آن به ترتیب ۲۵ و۲۲ و ۷ درصد افزایش یافته. کرمهای خاکی به علت دارا بودن درصدبالایی از اسیدچرب امگا-۳ در تخم مرغ و لذیذترشدن گوشت ماکیان می‌شوند. استفاده از کرمهای خاکی در جیره غذایی دام نتایج مفیدی نیز داشته است بطوری که با مصرف روزانه نیم کیلوگرم کرم خاکی تازه در جیره غذایی گاوهای شیرده، میزان شیردهی آنها ۲۲ درصد افزایش یافته است.
با مصرف ۱۵ درصد کرم خاکی تازه در جیره غذایی ماهی، وزن بدن آنها به میزان ۳۳/۵ درصد افزایش یافته، بنابراین از کرمهای خاکی می توان به عنوان یک غذای مکمل در جیره غذایی طیور، دام و آبزیان به صورت تازه خوری منجمد و خشک شده استفاده نمود.

کرم خاکی به علت داشتن مقدار فراوان پروتئین و ویتامین در ساختار خود می تواند به عنوان غنی ترین منبع غذایی به ویژه از لحاظ انواع اسیدآمینه های ضروری در جیره غذایی ماکیان و آبزیان در نظر گرفته شود.

بررسیهای انجام شده روی میزان پروتئین در کرم خاکی نشان می دهد که نسبت پروتئین به وزن خشک w/w70-60 درصد و مقدار فیبر آن ۵ درصد< می باشد. علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که کرمهای خاکی نه تنها از لحاظ میزان پروتئین، بلکه از لحاظ نوع اسید آمینه، بخصوص اسید آمینه لیسین، اهمیت زیادی دارد.  بنابراین از این جانور به علت داشتن مقدار فراوان پروتئین در ساختار خود می توان به عنوان غنی ترین منبع غذایی برای پرورش جانوران از جمله ماکیان و آبزیان نیزاستفاده کرد

مطلب پیشنهادی:
طرز تهیه کود کمپوست فرایند تولید

 

ترکیبات و پروتیین های موجود در پودر کرم خاکی 

 

اسید امینه                                              مقدار

متیونین                                                 ۰/۲

تیروزین                                                ۳/۴

لایزین                                                  ۱/۷

الانین                                                   ۲/۵

ترونین                                                 ۸/۴

والین                                                   ۰/۵

سیستئین                                                ۶/۱

هیستیدین                                                ۲/۶

سرین                                                 ۴۸/۴

ارژینین                                                 ۱/۶

ایزولوسین                                               ۵/۴

اسپارتیک                                                 ۳/۱۰

لوسین                                                    ۲/۷

گلوتامیک اسید                                            ۸/۱۳

 

جهت تغذیه پرندگان زینتی خود چند محصول گروه ورمی کمپوستینگ را می توانید استفاده کنید

۱ )  کرم خاکی خشک با کیفیت

دستگاه فریز درایر یا خشک کن انجمادی دما را تا منهای ۵۰ درجه سانتی گراد پایین برده و سپس بوسیله ایجاد خلا رطوبت کرم خاکی خارج میشود به این ترتیب هیچ گونه تغییری شیمیایی در ماهیت محصول حاصل نمیشود و ارزش غذایی کاملا حفظ میشود .

 

خاکی خشک شده e1468574696332 - اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۱ )

نمونه کرم خاکی خشک شده با دستگاه فریز درایر

 

برای توضیحات بیشتر در همین سایت که می توانید با سرچ جمله  ( کرم خاکی خشک ) در بالای همین صفحه سمت چپ قسمت جستجو داخل سایت دسترسی پیدا کنید .

 

 

۲ ) کرم خاکی شسته شده و منجمد

برای این منظور محوصل تولید شده گروه ورمی کمپوستینگ به صورتی آماده و بسته بندی شده است تا بتوانید به سهولت کرم خاکی منجمد شده را تکه تکه کنید و پرنده مورد نظر خود را تغذیه کنید .

گروه ورمی کمپوستینگ پس از چند سال تلاش و آماده سازی دستگاه های مورد نیاز و نیز تحقیقات و ترجمه برخی متون مربوط که به زبان های خارجی بودند و همچنین مشورت  با برخی از شرکت های مطرح  توانست محصولی را روانه بازار ایران کند که به جرات میتوان گفت بی رقیب است . 

 

DSC 0018 e1468574231204 - اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۱ )

کرم خاکی روده شویی و منجمد شده توسط گروه ورمی کمپوستینگ

 

برای توضیحات  بیشتر در همین سایت  می توانید با سرچ جمله  ( کرم خاکی منجمد ) در بالای همین صفحه سمت چپ قسمت جستجو داخل سایت دسترسی پیدا کنید .

 

برگه آنالیز کرم خاکی خشک شده

 

پودر کرم e1469297878405 - اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۱ )

آنالیز پودر کرم خاکی

 

برای ادامه لینک زیر را کلیک کنید:

اصول کامل نگهداری و تغذیه پرندگان ( ۲ )

 

نوشته محمد نادمی مدیر گروه ورمی کمپوستینگ

منابع :

دانشگاه کالیفرنیا ، Hochiminh دانشگاه شهر ویتنام، شرکت Promin برزیل

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند