انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

انواع کرم خاکی نژاد های مختلف موجود در جهان

‏طبقه بندی انواع کرم خاکی

در این قسمت انواع کرم خاکی در جهان را بررسی می کنیم .

‏در سطح دنیا حدود ۱۵۰۰ گونه (در منابع دیگر ۱۸۰۰ ‏گونه) (فایوله و همکاران، ۲۰۰۱‏) یا بیش از ۳۰۰۰ ‏گونه (سما وات و ملکوتی، ۲۰۰۳ ‏) کرم خاکی وجود دارد (نشریه آنلاین: منع فضولات خالص کرم خاکی، ۲۰۰۰)‏. کرم های خاکی متعلق به شاخه Annelida ، راسته Haplotaxina ، رده Clitellata و ریز رده Oligocheata هستند. در این شاخه حدود ۱۸۰۰ ‏گونه کرم خاکی وجود دارد که متعلق به پنج خانواده است. کرم های خاکی که در مناطق امریکای شمالی، اروپا و اسیای غربی یافت می شوند اغلب متعلق به خانواده Lumbricidae ‏می باشند. در این خانواده حدود ۲۲۰ ‏گونه کرم خاکی وجود دارد. مهمترین کرم های خاکی در خانواده Lumbricidae متعلق به جنس Lumbricus می باشند. در این جنس، گونه های متعددی وجود دارد مانند کرم های شبنم Lumbricus trerrestris که در خاک های مرتعی مناطق مرطوب و کرم های قرمز L rubellus که در توده های کود دامی یافت می شوند ‏(نشریه آنلاین: کرم های خاکی، ۲۰۰۱).
‏کرم های خاکی براساس محیط زیست خود معمولا به سه گروه anecic,endogeic,epigeic تقسیم بندی می شوند (باکرفید، ۱۹۹۴ ‏) گروه اول (epigeic) در قشر سطحی خاک زندگی کرده، از مواد تازه گیاهی و جانوری تغذیه می کنند و به ندرت خاک را می بلعند. این گروه پویایی زیاد، طول دوره زندگی نسبتا کوتاه، اندازه کوچک تا متوسط و سرعت رشد و تکثیر زیاد دارند. از ا‏ین گروه از کرم ها به طور گسترده ای برای تولید ورمی کمپوست. استفاده می کنند. به این کرم ها، کرم های قرمز لولنده هم می گویند زیرا هنگامی که این کرم ها را در دست بگیریم، به اطراف لول می خورند. دوگونه مهم در این گروه شامل Eisenia foetida و Lumbricus rubellus است (مرترس، ۱۹۹۳‏). کرم های گروه anecic کرم های تولید کننده حفره ها هستند و در خاک حفره های بزرگ، دائمی و عمودی ایجاد کرده از لاشبرگ ها در سطح خاک و در هنگام شب تغذیه می کنند یا بقایای گیاهی را در داخل حفره های خاک برده، از آنها تعذیه می کنند. از این کرم ها می توان کرم های شبنم مانند Lumbricus terrestris را نام برد. این کرم ها اندازه بزرگ، عمر طولانی و سرعت تکثیر کمتری نسبت به کرم های سطحی دارند. این کرم ها در علفزارها فراوانند. کر‏م های endogeic در کانال های تودرتو افقی زندگی کرده و از خاک های غنی از مواد آلی تغذیه می کنند. معروفترین کرم های این گروه کرم های مزرعه ای Allobolophora caliginosa هستند (اردواردز و بولن، ۱۹۹۶ ‏). این کرم ها دو خاک هایی که از نظر مواد آلی فقیرند، بیشتر رشد می کنند. گونه Allobolophora caliginosa را با اندازه کوچک و داشتن کمربند جنسی در فاصله یک چهارم طول بدنشان می انوان شناسایی کرد. گونه دیگر از این گروه Allobolophora chlorotica کرم های سبز رنگی هستند که در خاک های با مواد آلی بسیار کم زندگی می کنند.

مطلب پیشنهادی:
ویژگی خاص کرم کمپوستر (Eisenia fetida)

 

انواع کرم خاکی نژاد های مناسب برای تولید ورمی کمپوست

از انواع کرم خاکی نژادهای  متعددی به منظور تولید ورمی کمپوست مورد استفاده قرار گرفته اند. گونه های کرم های خاکی که در توده های کمپوست یافت می شوند شامل: Eisenia anderi (کرم ببری قرمز) Eisenia foetida(کرم ببری)، Eudrilius eugeniae (کرم شبنم آفریقایی)، Lumbricus rubellus (کرم قرمز)، Perionyx excavatus (کرم آبی هندی)، Fletcherodrilus spp
و Heteroporodrilus spp می باشد که دو گونه اخیر بومی استرالیا می باشند. سایر گونه هایی که به طور اتفاقی در توده های کمپوست یافت شوند شامل : Eiseniella، Amynthus corticus، Ploterma spp، Polypheretima elongata ، Microcolex، telraedra و Spenceriella spp می باشند (باکرفیلد، ۱۹۹۴).
‏به علت مقاومت در برابر تغییر شرایط محیطی و سرعت زیاد تغذیه و تکثیر و همچنین به سبب توانایی ادامه زندگی در محیط های عاری از خاک و در داخل مایعات آلی فقط دوگونه L.rubellus ‏ و E.foetida را در واحده ی بزرگ تجاری پرورش می.هند. کرم های بزرگ افریقایی Euderilus eugeniae و کرم های آبی هندی Perionvx excavatus‏ که برمی مناطق گرم آسیا و آفریقا هستند و در حرارت های پایین از بین می روند، برای تولید ورمی کمپوست در واحدهای بسته مناسبند (ادواردز، ۱۹۹۸). گونه کرم شبنم اروپایی Denderobaena veneta را بیشتر برای طعمه ماهی پرورش می دهند (بیکر و کیپلین، ۱۹۹۲). سایر گونه هایی که در توده های کمپوست یافت می شوند، اهمیت کمتری دارند و در بعضی از مواقع به صورت مخلوط با دوگونه اصلی ذکر شده به کار می روند.
‏سرعت تکثیر کرم های کمپوستی بسیار زیاد است. تکثیر از طریق جنسی و تخم گذاری صورت می گیرد. بین گونه های کرم ها از نظر سرعت تکثیر تفاوت زیادی وجود دارد. برای سرعت تکثیر کرم ها، ارقام متفاوتی در منابع ذکر کرده اند. ادواردز گزارش کرده است که حداکثر سرعت تکثیر گونه E.foetida در فضولات حیوانی ۸/۳ کرم به ازاء، هر کرم در هفته می باشد (ادواردز و بولن. ۱۹۹۶). رینک و همکاران (۱۹۹۲‏) رقم ۳۵/۰به ازای هر کرم در روز را گزارش کرده اند. گونه E.foetida‏در سال حدود ۹۰۰ ‏عدد کپسول تخم تولید می کند در حالی که گونه L.rubellus در سال بین ۱۰۹-۷۹ ‏کپسول تخم تولید می کند (توملین، ۲۰۰۰). هر کپسول تخم حاوی ۹-۱ ‏عدد کرم است ولی معمولا از هرکپسول تخم ۲-۱ کرم خارج می شود: هرچند در کرم های کودی گاهی تا ۱۱ عدد جنین کرم در یک کپسول تخم مشاهده شده است (رینک و همکاران، ۱۹۹۲) به نظر اسمیت (۱۹۹۸) هر کرم از گونه E.foetida در مدت ۱۰-۷ ‏روز یک کپسول تخم تولید می کند و در هر کپسول از ۲۰-۲ عدد جنین کرم وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:
فوائد ورمی کمپوست در کشاورزی

 

گارگ و همکاران (۲۰۰۵) در بررسی های در مورد رشد و تکثیر کرم های خاکی از گونه E.foetida به عمل آوردند، تفاوت هایی را در سرعت تکثیر این گونه در انواع مختلف کودهای دامی مشاهده نمودند. این محققان همچنین گزارش کردند که تولید کپسول تخم در کودهای گاوی و شتر بعد از ۱۲ هفته، در کودهای گاومیش، الاغ، گوسفند و بز در ۱۳ هفته و در کود اسبی بعد از ۱۴ هفته متوقف می شود.
چنین تفاوت هایی در انواع دیگر ضایعات آلی نیز محتمل است. بعد از رسیدن به حداکثر وزن زنده،اندازه و وزن زنده کرم ها کاهش می یابد که این موضوع لزوم برداشت به موقع ورمی کمپوست را اثبات می کند.

 

انواع نژاد کرم خاکی بر اساس تحقیقات شرکت اوپال

تعدادی از انواع کرم خاکی که در اکثر مزارع تولید ورمی کمپوست در ایران موجود است را در بالا توسط گروه ورمی کمپوستینگ مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و اطلاعات به همراه عکس هایی که مشاهده کردید با ذکر منابع کتبی که در پایان بحث و در انتهای این پست قرار داده شده است ، ملاحظه میکنید .

 

کالج سلطنتی لندن یا ایمپریال کالج لندن (به انگلیسی: Imperial College London) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی بریتانیا و جهان در زمینه‌های مهندسی، علوم پزشکی و اقتصاد است.

این دانشگاه واقع در کنزینگتون جنوبی در مرکز لندن واقع است، که ورودی اصلی دانشگاه در خیابان نمایشگاه اکسیبیشن رود قرار دارد.

امید است با توجه به اهمیت موضوع انواع نژاد کرم خاکی در پرورش کرم خاکی و تولید ورمی کمپوست عکس های زیر مورد توجه مخاطبین عزیز قرار گیرد . گرچه گروه ورمی کمپوستینگ با تعدادی از همین نژادهای زیر نیز کارکرده است مانند کرم سبز که بیشتر در خوزستان در مقطعی مورد استفاده قرار گرفته است . اما بدلیل فقدان اهمیت ( در تولید ورمی کمپوست ) از توضیح درباره رفتار و خصوصیات آنها صرف نظر شده است . همانطور که ملاحظه میشود اسامی این کرم ها به دو صورت عامیانه و علمی ذکر شده است .

مطلب پیشنهادی:
اصول تهیه ورمی کمپوست

در این بخش عکس های تهیه شده توسط شرکت اوپال از انواع کرم خاکی در مرکز خط مشی زیست محیطی در امپریال کالج لندن به نمایش در می آید .

 

خاکی نوک گلگون e1476558651209 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد نوک گلگون یکی از انواع کرم خاکی

 

خاکی نابالغ e1476558604860 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

کرم خاکی نابالغ

 

خاکی کمتر رایج e1476558549686 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

کرم خاکی کم رایج

 

خاکی کمپوستر e1476558479688 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد کرم خاکی کمپوستر

 

خاکی شاه بلوط e1476558423446 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد شاه بلوط یکی از انواع کرم خاکی

 

خاکی سر قرمز e1476558310398 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد سر قرمز یکی از انواع کرم خاکی

 

خاکی سر سیاه e1476558253626 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد سرسیاه یکی از انواع کرم خاکی

 

خاکی سبز e1476558202522 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد کرم خاکی سبز

 

خاکی سبز کمرنگ e1476558148178 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد کرم خاکی سبز کمرنگ

 

خاکی دم هشت ضلعی e1476558025644 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد دم هشت ضلعی یکی از انواع کرم خاکی

 

خاکی درختی کوچک e1476557978559 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد کرم خاکی درختی کوچک

 

خاکی خاکستری e1476557931732 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد کرم خاکی خاکستری

 

خاکی تنبل e1476557869751 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

کرم خاکی تنبل

 

خاکی تجاری e1476557817757 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد کرم خاکی تجاری فوتیدا

 

خاکی آبی خاکستری e1476557659838 - انواع کرم خاکی بررسی نژاد های کمپوستر ( ۲ )

نژاد آبی خاکستری یکی از انواع کرم خاکی

 

فروش بهترین نژاد کرم خاکی ورمی کمپوست

گروه ورمی کمپوستنیگ پس از سالها فعالیت در زمینه تولید کود ورمی کمپوست و کارکردن با انوع نژادهای کرم خاکی کمپوستر ، گونه ایزینیا فوتیدا را در ایران شناسایی و با تولید و تکثیر این گونه منحصر به فرد و خالص سازی این نژاد  ، تامین کننده اصلی نژاد خالص ایزینیا فوتیدا در ایران است .  
گروه پس از کار با انواع نژاد های کرم خاکی این نژاد را بدلیل کاربری آسانتر و راندمان بهتر تولید برگزیده است

 

جهت مطالعه بخش اول روی گزینه زیر کلیک کنید :

انواع نژاد کرم خاکی ( ۱ )

 

منابع 

رنیک ۱۹۹۲ و نیلسن ۱۹۹۷ و ادواردز و لوفتی ۱۹۷۷

برنامه تحقیق و آموزش کشاورزی دانشگاه کالیفرنیا ۱۹۹۸

ویکی پدیا

شرکت اوپال و کالج سلطنتی لندن

 

تجربیات و تحقیقات گروه ورمی کمپوستینگ .

 

مطالب مرتبط :

همه چیز درباره کرم خاکی

جدول گونه های کرم خاکی و محل زندگی آنها

 

 

1 دیدگاه ها
  1. عباس دینی
    عباس دینی
    ارسال پاسخ
    دوست عزیز سلام ساب نو مبارک .باغچه حدود ۸ هزار متر دارم.در صدد هستم اینکار را شروع کنم .یکسالی است مطالعه میکنم و به طور آزمایشی در بام خانه دست به تجربه زده ام .مسئله اکنون برایم بازار یابی بعد از تولید انبوه است .لطفا راهنمایی فرمایید .اگر در شهریار شروع کنم چه پیش نیاز هایی را در ۱۰۰۰ متر مربع باید فراهم آورم
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند