کود دامی معایب و مضرات در کشاورزی

مضرات کود دامی در کشاورزی ارگانیک

فراوانی ترکیبات آلی ازت دار ساده کود دامی تازه ، بسیار مساله ساز است. تجزیه سریع این مواد موجب آزاد شدن گاز آمونیاک و تجمع آن در مجاورت ریشه ها گردیده و موجب مسمومیت گیاه می شود .
زیادی املاح نمکدار در کود دامی نیز می تواند از طریق ایجاد پتانسیل اسمزی و یا مسمومیت مستقیم گیاه مساله ساز باشد .
بر طبق تحقیقاتی که توسط   Dee Davies  در فوریه سال ۲۰۱۰ انجام گردیده باکتری های بیماریزای بی شماری در کودهای گاوی تشخیص داده شده که برخی از مهمترین آنها عبارتند از :
–          Cryptosporidiosis
–          E.coli
–          Giardia
–          Listeriosis
–          Salmonella

 

که براحتی به انسان سرایت کرده و باعث بیماری می گردد . در همین تحقیق مشخص شده که بعد از پخش شدن کود گاوی در سطح باغ یا مزرعه ، این عاملهای بیماریزا به راحتی به محصولات نیز منتقل شده و قابل تامل تر اینکه این پاتوژنها با شستشوی با آب از بین نمی روند. در تحقیقی دیگر کودهای گاوی حاصل از  ۲۰ گاوداری در شهر نیویورک مورد آزمایش قرار گرفت و به طور میانگین در هر پوند (۴۵۳ گرم ) کود دامی ،۴۰ بذر علف هرز وجود داشت .

 

توجه شما را به سمت چپ  قسمت  (مطالب ویژه و مهم ) جلب مینمایم .

اگر با گوشی اندروید وارد سایت شدید جهت دسترسی به مطالب ویژه و مهم در انتهای پایین مطلب بعد از دیدگاهها مراجعه کنید .

تلفن تماس ۰۹۱۲۲۶۸۷۵۴۲ نادمی

زمان مصرف کود دامی

آزمایشاتی که بر روی کودهای شیمیائی در زمان مصرف انجام داده اند برای جلوگیری از شستشو و تاثیر آن بر روی گیاهان مختلف مشخص شد که مصرف اغلب کودها در زمان کاشت تاثیر بهتری داشته است . در زمینه زمان مصرف کود دامی نیز چنین است . یعنی کود دامی که کاملاً تخمیر شده است بایستی همزمان با کاشت و یا همزمان با مصرف کودهای شیمیائی مصرف نمود چرا که مواد مغذی داخل کود دامی نیز شسته شده به هدر میرود  .
آزمایشی که در آمریکا روی مزرعه ذرت بهاره صورت گرفته است تاثیر مصرف کود دامی در پائیز و مقایسه آن در مصرف بهاره ملاحظه شده است .

مطلب پیشنهادی:
آزمایش ورمی کمپوست و کود گاو بر بوته گوجه فرنگی

مواد مغذی در کودهای مورد مصرف در پائیز کمتر تاثیر داشته است و نتایج مصرف بهاره مفیدتر بوده است . مصرف کود دامی در خاکهائی با بافت ریز هدر رفت مواد غذائی کمتر اتفاق می افتد . در این گونه مواقع مصرف کود در پائیز و یا اوایل زمستان که در منطقه بروز یخبندان نباشد اشکالی نیست . البته تثبیت مواد غذائی در اینگونه از خاکها بیشتر است .
بعضی از کشاورزان کود دامی تازه  را مستقیماً به مزرعه برده وارد خاک می نمایند . یا در نقاط مختلف بصورت دپو کوچک ریخته و بعداً با شخم وارد خاک مینمایند . با وارد نمودن کودهای تازه به مزرعه قبل از عمل تخمیر سبب خواهد شد که بذر علفهای هرز و یا احیاناً بیماریهای مختلف وارد مزرعه کردند و اگر بصورت کوپه ای در جاهای مختلف در مزرعه ردیفی نیز نگهداری گردند سبب میشود تا مواد غذائی در اثر بارندگی و یا تبخیر مواد غذائی و مواد الی به هدر رود لذا برای جلوگیری از هدر رفت مواد غذائی نگهداری کود و تخمیر آن ضروریست .

 

برخی معایب کود دامی

بذر علف های هرز و یا احیاناً بیماریهای مختلف را وارد مزرعه کنند.
تجزیه سریع مواد ازته در کود های دامی تازه سبب آزاد شدن آمونیاک و تجمع آن در مجاورت ریشه ها گشته و موجب مسمویت گیاه می شود.
موجودات ذره بینی برای پوسانیدن این کودها از ازت خاک استفاده می کنند. لذا ابتدا باعث بروز کمبود ازت در محصول می شوند.
قسمت زیادی از ازت داخل کود های تازه قابل حل در آب می باشند. یا چنانچه کنترلی در نگه داری آن نشود ازت به صورت گاز هدر خواهد رفت.

مطلب پیشنهادی:
کرم خاکی بزرگ جثه در کشور استرالیا

 

یکی مضرات کود دامی انواع بیماری های مشترک

کود دامی علی رغم ارگانیک بودن که مهمترین مزیت آن است می تواند بیماری های خطرناکی را که بین انسان و دام شایع هستند به انسان منتقل کند . بنابراین حدالامکان از کود پوسیده دامی استفاده کنید و تا چند هفته از بازی کودکان در اطراف محل استفاده کود دامی جلوگیری کنید .

یک راه ایمن تر استفاده از کود ورمی کمپوست است که عاری از بیماری های مشترک است . در زیر به برخی بیماری های قابل انتقال از دام به انسان از طرق کود دامی اشاره میشود .:

مشمشه کـــــزاز  سیاه زخم (شاربن)  جـــــــرب اسب کچـــــلی کوکسیدیوئیدومیکوز تورم دهان طاولی آنسفالیت ویروسی اسب آبــــــــله هـــــاری

از دیگر بیماریهای مشترک انسان و اسب میکروبی که کمتر دیده می شوند می توان به بروسلوز، سل، ملیوئیدوزیس یا شبه مشمشه، سالمونلوز اسب، لپتوسپیروز، لیستریوز، کورینه باکتریوم پزودوتوبرکولوزیس و کورینه باکتریوم اکویی نام برد.

 

کود ارگانیک ورمی کمپوست

ورمی کمپوست می تواند با محاسن وفواید خود جایگزین مناسبی برای انواع کود باشد . به عبارتی شما می توانید با تبدیل کود دامی به ورمی کمپوست ارزش غذایی کود را تا چندین برابر افزایش داده و با از بین بردن معایب کودهای دامی گامی موثر در تولید پایدار و موفقیت در تولید محصولات  پربار و با کیفیت بردارید .
ورمی کمپوست حاصل از تغذیه کرم خاکی از گونه ای خاص است که با تجزیه مواد غیر قابل جذب توسط گیاهان ، کمک شایانی به شادابی و افزایش محصولات انواع گیاهان می کند .
باید از این کشف اخیر در جهان به طور موثر تری در تولیدات کشاورزی بهره جست . ورمی کمپوست داروی درد بسیاری از معضلات کشاورزی در ایران وجهان است .

مطلب پیشنهادی:
کرم خاکی زیست شناسی و تاثیرات ( ۲ )

 

گیاه در کمپوست - کود دامی معایب و مضرات در کشاورزی

ورمی کمپوست در مقایسه با کود دامی

 

محمد نادمی مدیر گروه ورمی کمپوستینگ . استان البرز پاییز ۹۴

 

مطالب مرتبط : 

آزمایشات و تحقیقات ورمی کمپوست

کود باغ فضای سبز چمن ورمی کمپوست

محصولات ورمی کمپوست از گروه ورمی کمپوستینگ

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند