فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

بادمجان چیست

بادنجان (یا بادمجان): این واژه معرب پاتنگان و پاتمگان پارسی می باشد و در پارسی با نام کهپَرک نیز خوانده می شود. بادنجان گیاهی است خوراکی از تیرهٔ سیب‌زمینیان. بنظر می‌رسد که این گیاه بومی هندوستان بوده است.  این گیاه در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند.ارتفاع آن به ۴۰ تا ۱۵۰ سانتی متر نیز می رسد.این گیاه در پخت غذاهایی مانند کشک بادنجان ، خورش بادنجان ، دلمه، بادمجان شکم پر، بادمجان شکم پر ایتالیایی کاربرد دارد.
این گیاه که به عربی بادنجان نامیده می‌شود یکی از گیاهان دو لپه است. گیاهی است یکساله و دارای ساقه نسبتا ضخیم و پوشیده از کرک. ارتفاع ساقه آن تا ۷۰ سانتیمتر می‌رسد. برگهای آن بیضی شکل با نوک باریک و گلهای آن بنفش رنگ است. میوه این گیاه دراز و باریک و یا گرد ، به رنگهای بنفش ، سیاه ، زرد و سفید دیده می‌شود.
بادمجان متعلق به خانواده سیب زمینی است از زمانهای بسیار قدیم در هند کشت می‌شده است و از آنجا به نقاط دیگر جهان راه یافته است. چین از قرن نهم هجری شروع به کشت و زرع آن کرد. تجار انگلیسی این گیاه را در قرن هفدهم میلادی از گینه و در انگلستان کردند و آنرا به نام کدوی گینه‌ای می‌نامیدند. بادمجان در تمام مدت سال وجود دارد و در آمریکا ، ایالات فلوریدا ، تگزاس ، لویزیانا و نیوجرسی بیشتر محصول بادمجان آمریکا را کشت می‌کنند.

 

توجه :خرده فروشی نداریم . فقط بذر گلخانه ای موجود است . فروش خانگی نداریم . فروش صرفا برای کشاورزان و گلخانه داران محترم و به صورت عمده فروشی می باشد . از تماس غیر ضروری خودداری کنید . با تشکر . محمد نادمی مدیر گروه .

 

فروش بذر بهترین بادمجان لانگو گلخانه ای

موجود نیست

شکل میوه بادمجان لانگو کشیده و سنگین است .
رنگ میوه بادمجان لانگو  مشکی براق و مناسب جهت کشت و پرورش در گلخانه است .
مشخصات بارز میوه بادمجان لانگو  بوته قوی با رشد متناسب، کاسبرگ بدون تیغ، مدت میوه دهی طولانی، عمر انبارمانی بالامی باشد .
بذر لانگو تولید شده شرکت ایست وست می باشد .
شرکت ایست وست در سال ۱۹۸۲ میلادی با هدف آمیختن سبک فروشندگی اروپایی با سبزی ها و گیاهان آسیایی تاسیس شد . ایست وست با شبکه ای از کارشناسان ، چالش هایی که کشاورزان با آن روبرو هستند از نزدیک می بیند و راه حل های نوآورانه و راه گشا ارائه می دهد .

 

بادمجان لانگو - فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

بادمجان لانگو

 

فروش بذر بادمجان آیدین سیاهی ترکیه ای

موجود نیست

بادمجان آیدین سیاهی از انواع  زودرس بوده ، گوشت آن نرم و شیرین است .
رنگ بادمجان ایدین  سیاه بوده و خیلی کم تخم دارد.
بادمجان آیدین سیاهی  ، صاف و بلند و مناسب سرخ کردن است .
بذر بادمجان آیدین استاندارد و تولید شده در کشور ترکیه می باشد .

 

ایدین سیاهی 200x300 - فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

بادمجان آیدین سیاهی

 

فروش بذر بادمجان کالیوپ آمریکایی

بسته های ۵۰۰ عددی ۶۰ هزار تومان 

نام علمی بادمجان کالیوپ Solanum melongena و از ارقام calliope می باشد .
نوع بذر بادمجان کالیوپ استاندارد و تولید شده در کشور آمریکا است .

 

بادمجان کالیوپ 297x300 - فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

بادمجان کالیوپ

 

فروش بذر بادمجان قلمی سبز تایلندی آمریکایی

موجود نیست

رنگ میوه یا بادمجان قلمی سبز روشن و اندازه قلمی بودن آن تا ۴۰ سانتی متر می رسد. بادمجان قلمی سبز تایلندی  بسیار پر بار و بوته ها رشد زیادی می کنند. این محصول از نظر کیفیت و کمیت خیلی خوب است و به دلیل لطافت پوست آنرا برای پخت و پز پوست گیری نمی کنند.
نام علمی بادمجان قلمی سبز تایلندی Solanum melongena و از ارقام Thai Green می باشد .
نوع بذر بادمجان قلمی سبز تایلندی استاندارد و محصول کشور آمریکا می باشد .

 

بادمجان سبز - فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

بادمجان سبز

 

فروش بذر بادمجان دلمه سفید

موجود نیست 

نام علمی بذر بادمجان دلمه سفید Solanum melongena می باشد .
نوع بذر بادمجان دلمه سفید استاندارد و تولید شده در کشور ایران است .

 

دلمه سفید - فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

بادمجان دلمه ای سفید

 

فروش بذر گیاه بادمجان قلمی سفید

در بسته های ۲۰۰۰ عددی  شصت هزار تومن

نام علمی بذر بادمجان قلمی سفید Solanum melongena می باشد .
نوع بذر بادمجان قلمی سفید استاندارد و تولید شده در کشور ایران است .

 

قلمی سفید - فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

بادمجان قلمی سفید

 

فروش بذر گیاه بادمجان ژاپنی

در بسته های ۵۰۰ عددی ۶۵ هزار تومن

بادمجان ژاپنی در مقایسه با بادمجان های قلمی دیگر در دنیا منحصر به فرد بوده بطوریکه از نظر کیفیت، لطافت و لذیذ بودن حرف اول را می زند. رنگ برگ های بوته بادمجان بر خلاف رنگ بادمجان های دیگر بنفش و ساقه و کاسبرگ محصول مشکی می باشد. سلول های میوه بادمجان ژاپنی به دلیل آبدار و لطیف بودن پس از چیدن یا برداشت اب خود را زود از دست داده و ماندگاری محصول پایین می آید. برای رفع این عیب و نقص موجود ، بهتر است بادمجان ژاپنی را پس از رشد کامل و رسیدن به محض برداشت دم میوه را چیده و در سلفن یا پلاستیک آنرا بسته بندی و با ماشین دوخت درب سلفون را بست. در این شرایط بادمجان ژاپنی  بدون کمترین تغییری در از دست دادن آب سلول ها و فرم و شکل در داخل بسته بندی در فضای باز (سرد معمولی) حداقل  ۱۰ روز ماندگاری دارد و در شرایط سرد خانه و یخچال بیش از ۲۵ روز ماندگاری دارد. بادمجان ژاپنی  دارای کمترین دانه و بذر بوده و بینهایت لذیذ، خوشمزه و شیرین می باشد. اندازه محصول و میوه تا ۷۰ سانتی متر در شرایط آب و هوای رطوبی شمال ایران می رسد و بوته ها حالت درختچه پیدا نموده و از نظر کمی در صورت حاصل خیز بودن خاک زارعی و آب کافی بیشترین راندمان را در واحد سطح دارد.

 

ژاپنی 300x189 - فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

بادمجان ژاپنی

 

فروش بذر بادمجان دلمه ای مشکی فرانسوی

در بسته های ۲۰۰۰ عددی ۶۰ هزار تومن

رنگ این نوع بادمجان دلمه ای مشکی می باشد .
بادمجان دلمه ای فوق تولید شده در کشور فرانسه است .
بذر بادمجان دلمه ای مشکی ضدعفونی شده و با برند مستر گرین عرضه میشود .

 

دلمه ای مشکی 214x300 - فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

بادمجان دلمه ای مشکی

 

فروش بذر گیاه بادمجان قلمی

در بسته های ۲۰۰۰ عددی شصت هزار تومن

بادمجان قلمی بسیار خوشبو و خوشمزه می باشد .
بذر بادمجان قلمی ضدعفونی شده است .

 

بادمجان گالین 293x300 - فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

بادمجان گالین

 

مطلب پیشنهادی:
تولید مثل کرم خاکی جفت گیری و نرخ رشد

آب و هوای مطلوب در پرورش بادمجان

آب وهوای مناسب برای پرورش بادمجان : بادمجان حساس به سرما می‌باشد بنابراین برای حداکثر برداشت باید این گیاه را در نواحی گرمسیری و یا مناطقی که دارای تابستان طولانی می‌باشند کاشت ولی با کاشتن بذر بادمجان در نواحی سرد معتدل نیز می‌توان به کشت این گیاه اقدام کرد.

 

آموزش کاشت بادمجان

بادمجان بومی مناطق نیمه گرمسیری آسیا است. یک سبزی فصل گرم می باشد که طول دوره رشد آن ۵ تا ۶ ماه طول می کشد تا عملکرد و کیفیت بالایی را تولید کند. یک دوره سرد در طی فصل رشد سببب کاهش عملکرد و کند شدن رشد گیاه می شود. گیاهچه های کوچک به سرما بسیار حساس هستند.

دمای مناسب جهت رشد بادمجان ۳۰-۲۱ درجه سانتیگراد تا حداکثر ۳۵ درجه سانتیگراد و حداقل ۱۸ درجه سانتیگراد و دمای مناسب خاک برای جوانه زنی ۳۲-۲۴ درجه سانتیگراد می باشد.

بادمجان تقریبا دارای ریشه های عمیق می باشد و می تواند در دامنه وسیعی از خاک هار رشد کند ولی بیشترین عملکرد را در خاک های شنی-لومی با زهکش خوب دارد. از کشت بادمجان در خاک های سنگین رسی اجتناب کنید. PH خاک در محدوده ۶ تا ۷ مطلوب است.

بادمجان گیاهی چندساله است که در تولید تجاری به عنوان یک گیاه یکساله کشت می شود. رنگ های متدواول بادمجان شامل بنفش تیره تا بنفش روشن است ولی ارقام جدیدی با رنگ های سفید و سبز نیز وجود دارد. اشکال متنوعی از بادمجان نیز وجود دارد شامل قلمی کشیده تا کاملا گرد می باشد.

 

 

بادمجان معمولا به صورت نشا در زمین اصلی کشت می شود. نشاها از تولید کنندگان تجاری خریداری شده و باید حداقل ۱۰ هفته قبل از کاشت نسبت به سفارش آن اقدام کرد. نشا ها در زمان کاشت باید ۶ تا ۷ برگ و ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر ارتفاع داشته باشند.

اگر خودتان نشاها را تولید می کنید به موارد زیر توجه کنید:

  • از بستر های کشت استریل یا ضدعفونی شده استفاده کنید یا بستر کشت بذر را توسط قارچ کش ها یا بخار آب ضد عفونی کنید.
  • سعی کنید دمای بستر کشت کمتر از ۲۴ درجه سانتیگراد نباشد.
  • بهترین روش برای تولید نشا استفاده از سینی نشا و پیت ماس به همراه ورمی کولایت به عنوان بستر کشت است. ۱۰۰ تا ۱۵۰ نشا از یک گرم بذر به دست می آید.
  • از نشا ها در طول رشد باید در برابر شته ها و دیگر حشرات محافظت شود تا مانع از انتقال بیماری های ویروسی نیز شد.
  • ۸ تا ۱۰ هفته بعد از کشت بذر می توان نشاها را در زمین اصلی کشت نمود.
  • sporofyta melitzanas 1 - فروش بذر انواع گیاه بادمجان یا بادنجان

 

آماده سازی زمین باید ماه ها قبل از کشت نشا در زمین آغاز میشده است. کشت به صورت جوی پشته به علت زهکشی بهتر مرسوم است. از مالچ پلاستیک سیاه نیز می توان جهت کنترل علف های هرز و گرم نگه داشتن خاک استفاده کرد.

فاصله بین ردیف ها و گیاهان بستگی به بنیه گیاه و رقم دارد. ارقامی که شاخ و برگ زیادی تولید می کنند نیاز به فضای بیشتری دارند. برای ارقام معمولی فاصله ردیف ۱۰۰-۸۰ سانتی متری و فاصله بوته ۷۰-۶۰ سانتی متری توصیه می شود.

آبیاری در طول فصل رشد طولانی ضروری است. یک دوره خشکی شدید باعث ریزش گل ها و میوه ها می شود. مقدار آبیاری بستگی به نوع خاک، شرایط رشد و نوع کاشت گیاه دارد. شوری مطلوب آب آبیاری باید کمتر از ۲ دسی زیمنس بر سانتی متر با شد.

اگر وضعیت عناصر غذایی خاک معلوم نیست آزمایش خاک از نظر عناصر غذایی ۳ تا ۴ ماه قبل از کشت توصیه می شود. همچنین آنالیز برگ های بالغ گیاه نیز می تواند به عنوان یک برنامه جهت کوددهی عمل نماید.در کوددهی بادمجان هدف اصلی فراهم کردن مقدار متناسبی از عناصر غذایی در طی فصل طولانی رشد گیاه است.

استفاده از کود دامی مانند کود مرغی به اندازه ۱۲ تا ۱۵ تن در هکتار به همراه  ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم سوپرفسفات برای رشد اولیه بادمجان کافی است. استفاده از کود NPK مانند ۵:۷:۴ به مقدار ۱۵۰۰-۱۲۰۰ کیلوگرم در هکتار قبل از نشا کاری نیز گزینه مناسبی است.کاربرد مداوم کود نیتروژن به مقدار ۳۰-۲۵ کیلورگم در هکتار (۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم اوره) در طی فصل رشد نیاز است. اولین کوددهی در زمانی که گیاهان ۳۰ سانتی متری هستند و دومین کوددهی بعد از تشکیل اولین میوه انجام می شود و پس از آن هر هفته یا دوهفته یکبار بر اساس شرایط رشد گیاه کوددهی انجام می شود. در خاک های سبک که مشکل آبشویی عناصر غذایی وجود دارد مقدار زیادی نیتروژن و پتاسیم باید به خاک اضافه شود . چندین دفعه کاربرد پتاسیم نیترات تا میزان ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار توصیه می شود.

در سالهای اخیر تمایل به استفاده از کودهای حل شونده درآب و استفاده آن از طریق سیستم آبیاری فزایش یافته است. از طریق این تکنولوژی رشد بهینه گیاه از طریق رساندن مقدار دقیق عناصر مورد نیاز گیاه حاصل می شود. فوائد آن شامل کاهش هزینه های کارگری و هزینه کود و استفاده کارآمد تر از آب و عناصر غذایی و کاهش آبشویی عناصری همچون نیتروژن به داخل آب های جاری می باشد.

در هنگام برداشت باید به نوع رقم کشت شده توجه کرد. هنگامی که شکل بادمجان به اندازه مطلوب رقم رسید باید آن را توسط چاقوی تیز از گیاه جدا کرد. اگر بادمجان بیش از اندازه رشد کند سبب رشد تخم ها در درون میوه شده و بادمجان تلخ می شود.

 

کاشت یا کشت بادمجان

بادمجان  به دو طریق کشت مستقیم و نشا کشت  می شود. در کشت مستقیم بعد از تمام شدن سرما در بهار کشت می شود ولی می توان در گلخانه اقدام به تهیه خزانه کرد.فاصله خطوط کاشت حدود ۶۰  تا ۷۰ سانتی متر تغییر می کند. تولید نشا در  حدود ۸ تا ۱۲ هفته است فاصله بوته‌ها بر روی ردیف‌ها بهcm  ۱۰۰-۸۰ می‌رسد. عمق کاشت بذر هم حدود۱ الی ۱/۵ سانتی متر است. بادنجان در زمین‌های مرطوب و سرد محصول خوبی نمی‌دهد و به طور کلی به گرما و آفتاب فراوان نیاز دارد.خاک مزرعه باید عمیق، حاصلخیز و زهکشی خوبی داشته باشد و ترجیحاً از نوع شنی لومی باشد. pH  مناسب برای آن ۵/۵ الی ۶/۵ است. در کشت مستقیم، زمان بذرپاشی در فصل بهار و پس از رفع خطر سرماهای بهاره است. در کشت نشایی نشاها را در مرحله چهار برگه‌شدن و به محض مساعد شدن هوا و برطرف شدن سرما به زمین اصلی منتقل می‌سازند.

 

 داشت و نگهداری در پرورش بادمجان یا بادنجان

در پرورش بادمجان هرس بوته بادنجان در ایران معمول نیست ولى در بعضى از مواقع مثلاً در کشت گلخانه‌اى براى به‌دست آوردن محصول بیشتر و بهتر مى‌توان اقدام به هرس بوته نمود. عمل هرس به این ترتیب است که ابتدا دو شاخه فرعى تحتانى را حذف کرده و سپس انتهاى دو ساقه فرعى ثانوى را بعد از برگ چهارم یا پنجم قطع مى‌کنند. بعد از این عمل دو ساقه فرعى بعدى را نیز به‌همین ترتیب قطع کرده و در نهایت انتهاى ساقه اصلى نیز قطع مى‌گردد مصرف ۳۰ الی ۴۰  تن در هکتار کود دامی قابل توصیه است.

 

نحوه برداشت بادمجان یا بادنجان

باید توجه داشت که میوه‌های برداشت شده به سرما حساس بوده و اگر دمای انبار کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد،  باشد به شدت آسیب دیده، سطح آن‌ها لکه‌دار و حفره حفره شده و یا پوسیده می‌گردند در دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۹۵%  به مدت ۷ الی ۱۰ روز می‌توان میوه را با شرایط و کیفیت خوب نگهداری کرد برداشت بادمجان، از اواخر خردادماه آغاز می شود و تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت .

 

میزان بذرپاشی بادمجان در زمین زراعی

میزان بذرپاشی بادمجان در محدوده کاشت به شرح جد.ل زیر می باشد .
فاصله بین ردیف    میزان بذر در هکتار    فاصله در ردیف    عملکرد در هکتار
۱ الی ۱/۵ متر    ۲۰ تا ۲۵ هزار عدد      ۷۵ سانتی متر    ۳۵ تا ۴۰ تن

 

بیماری ساقه سیاه  در گیاه بادمجان

بیماری ساقه سیاه بادمجان در سال ۱۹۷۱ از ژاپن گزارش شده است . بیماری ساقه سیاه بادمجان برای اولین بار در سال ۱۳۶۷ توسط فصیحیانی و ارشاد از مناطق جنوبی ایران ( استان هرمزگان ) گزارش شده است .

 

نشانه های بیماری ساقه سیاه بادمجان

در محل آلودگی ابتدا لکه ای به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه پدیدار گشته که کم کم به طرف بالا و پایین و اطراف محل آلودگی پیشروی می کند .
پس از چندی عامل بیماری به بافتهای مجاور لکه نفوذ کرده ، مانع از جریان شیره های گیاهی می شود . عضو مورد حمله پژمرده و خشک می گردد . گاهی اوقات در محل آلودگی ، زخم و حالت پوسیدگی نیز مشاهده می شود . در هر صورت چنانچه شاخه ای آلوده گردد همان قسمت و اگر ساقه اصلی و یا طوقه مورد حمله واقع شود ، تمامی بوته گیاه بادمجان  خشک می گردد . در نقاط مرطوب و بارانی علاوه بر ریشه و طوقه قسمتهای خارج از خاک نیز آلوده می شوند .

 

عامل آفت در بادمجان

عامل آفت  Phytophthora capsici می باشد که از خانواده Pythiaceae و راسته Peronosporales می باشد .عامل بیماری در خاک و در بستر بذر وجود داشته و توسط آبیاری و وسائل کشاورزی به نقاط مختلف مزرعه جابجا می شود .
کنترل آفات ساقه سیاه بادمجان
برای کنترل آفات  ساقه سیاه بادمجان مراحل زیر توصیه میشود
۱) ضد عفونی خاک خزانه
۲) انتقال و انهدام شاخ و برگ آلوده
۳) شخم عمیق و زیر خاک کردن بقایای گیاهان
۴) تناوب زراعی سه ساله ، فاصله دار کاشتن بوته ها
۵) استفاده از متالاکسیل گرانوله پای و اطراف بوته ها

 

بیماری سفیدک سطحی بادمجان و گوجه فرنگی Egg plant & Tomato Powdery Mildew

بیماری سفیدک سطحی توسط گونه های مختلف خانواده Erysiphaceae ایجاد می شود . در ایران قارچ Leveillula solanacearum اولین بار در سال ۱۳۴۹ توسط ارشاد از منطقه قصر شیرین گزارش شده است . قارچ Leveillula taurica علاوه بر بادمجان روی گوجه فرنگی و سیب زمینی خسارت وارد می کند .

 

نشانه های آفت  سفیدک سطحی بادمجان

علائم آفت  مربوط به قارچ Erysiphe polyphaga بدین صورت است که در روی برگ ها لکه های سفید کثیف که همان میسلیوم ها و اسپرهای قارچ هستند به وجود می آید . این لکه ها ابتدا کوچک و گرد بوده سپس زاویه دار می شود . در روی سطح زیری و روئی برگ گسترش می یابد و تمام برگ ، دمبرگ و ساقه را فرا می گیرد . برگ های پایین زودتر مورد بیماری قرار می گیرد برگ های سفیدک زده ممکن است زرد شده ،ممکن است بمیرند .
قارچ Leveillula taurica که مرحله غیر جنسی آن Oidiopsis taurica می باشد . در روی بادمجان علائم در سطح روئی برگ به صورت لکه های زرد کم رنگ در اندازه های مختلف ظاهر می شوند . در سطح زیرین برگ این لکه ها با یک پوشش سفید رنگ پوشیده می گردند. سرانجام این لکه ها به هم متصل و سپس برگها خم می شوند ، اما نمی افتند.
قارچ Leveillula taurica با سایر سفیدک های سطحی متفاوت است زیرا رشته های این قارچ مستقیماً به داخل بافت نفوذ می کند . و حدود ۴ کنیدیوفر از یک روزنه خارج می شوند . در روی هر کدام از این کنیدیوفرها فقط یک کنیدی تولید می شود . بعد از مدتی که کلیستوتس ها حاوی آسکوسپور هستند که می توانند زمستان را بگذرانند . کنیدی های تولید شده در سطح زیرین برگها به وسیله باد گسترش می یابند .

 

آفت  پوسیدگی اسکروتینیایی گوجه فرنگی و بادمجان egg plant & tomato sclerotin rot

افت  اسکلروتینیائی گوجه فرنگی و بادمجان توسط دکتر بنی هاشمی در سال ۱۳۶۴ در نواحی بوشهر گزارش شده است.
گونه های Sclerotinia Spp در بیشتر نقاط دنیا سبب بیماریهای خطرناک می شوند. بیشتر گیاهان گوشتی به انضمام سبزیها ، گلها و بوته ها علفهای هرز مورد حمله قرار می گیرند .

 

نشانه های این آفت  در گیاه بادمجان

در روی ساقه های گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، خیار و لوبیا علائم بیماری در روی ساقه اصلی یا شاخه های فرعی مشاهده می شود . علائم این آفت  از محل زخم یا محل انشعاب شروع می گردد و به خصوص در نزدیک سطح زمین مناطق آب سوخته ای با رنگ قهوه ای روشن یا قهوه ای تیره مشاهده می شوند . توده میسلیوم سفید با سختینه هائی در روی ساقه دیده شده و پوسیدگی نرم را سبب می گردد . در مناطق گرم و خشک شانکرهای خشک توسعه یافته ، سبب از بین رفتن گیاهان می شود بدون اینکه پوسیدگی نرم ایجاد گردد . دکتربنی هاشمی (۱۳۶۴) علائم بوته میری و یا خشکیدگی برخی از شاخه های نبات را مشاهده نموده و متذکر شده است آلودگی در ناحیه طوقه یا قسمت هوائی نبات صورت می گیرد و درون نسج آلوده گیاه سختنیه ها ریز یا درشت سیاهرنگ بوجود می آیند .

 

عامل بیماری در بادمجان

بنی هاشمی دو گونه قارچ با نامهای Sclerotinia sclerotiorum دارای سختینه های درشت (۲ تا ۵ میلیمتر ) و دیگری به نام S. minor دارای سختینه های ریز (۰.۵ تا ۱ میلیمتر) را از عوامل بیماری می داند.

عامل بیماری به صورت میسلیوم در روی گیاهانی که در مزرعه باقی مانده اند یا به صورت سختینه در بقایای گیاهان ، فصل نامساعد سال را می گذراند.

قارچ عامل بیماری به رطوبت زیاد احتیاج دارد . در بارانهای مداوم ، مه یا آبیاری بارانی خسارت خیلی شدید است.

 

کنترل آفات بادمجان در گلخانه

برای کنترل آفات در گلخانه ها موارد زیر توصیه میشود .
۱) دادن بخار آب در خاک گلخانه به مدت یک ساعت در دمای ۵۵ درجه سانتیگراد جهت از بین بردن سختینه ها
۲) ضد عفونی خاک با کلروپیکرین، متام سدیم و دازومت جهت از بین بردن سختینه ها
۳) سمپاشی با کینتوزون
کنترل افات بادمجان در مزرعه
برای کنترل آفات بادمجان در مزارع موارد زیر توصیه میگردد .
۱) غرقاب کردن زمین به مدت ۴۵ ۲۳ روز
۲) عدم آبیاری بارانی
۳) تناوب طولانی بدون کاشت کاهو
۴) کنترل بیولوژیک در مزرعه با قارچ Coniothyrium minitans

 

ترکیبات شیمیایی میوه بادمجان

بادمجان دارای ویتامینهای A.B.C و مواد معدنی زیادی است. دارای پروتئین ، نشاسته و عناصر معدنی از جمله گوگرد ، کلسیم ، منیزیم می‌باشد.
خواص بادمجان
از این میوه در رژیم لاغری استفاده می‌شود. خاصیت درمانی بادمجان به علت باز کردن عروق است و به همین جهت رنگ رخسار را باز می‌کند. تقویت کننده معده است. ادرار را بیشتر می‌کند. خوردن بادمجان بوی عرق را در بدن از بین می‌برد. خاکستر بادمجان به صورت مخلوط با سرکه برای معالجه زخمهای جلدی موثر است.

 

مضرات مصرف بادمجان در انسان

بادمجان با همه خواصی که گفته شد نباید مورد استفاده اشخاصیکه بواسیر و یا درد چشم دارند قرار گیرد زیرا بیماری آنها را تشدید می کند . اینگونه اشخاص اگر می خواهند بادمجان بخورند بهتر است آنرابا گوشت و روغن و یا سرکه بپزند و بخورند .

 

خواص داروئی بادمجان

از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است. بادمجان بر خلاف آنچه که عوام اعتقاد دارند که بی‌بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است. مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می‌باشد.
بادمجان را حتما باید به حالت کاملا رسیده مصرف کرد زیرا خام آن طعم تلخ درد و در آنهایی که آسم و برونشیت دارند باعث تحریک این بیماریها می‌شود.
بادمجان اثر نرم کننده و مدر دارد.
بادمجان به علت دارا بودن آهن در رفع کم خونی داروی موثری است.
بادمجان را می‌توان برای از بین بردن ورم و التهاب روی عضو ملتهب گذاشت.
دانه بادمجان ایجاد یبوست می‌‌کند.
ریشه بادمجان و شاخه‌های خشک شده و برگهای آن اثر بند آورنده خون را داراست و قابض بوده و می‌توان در آن برای درمان احتلام بانه و انواع خونریزیها استفاده کرد.
بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیتهای حاصل از خوردن قارچهای سمی است.
خوردن بادمجان گرفتگی رگها را باز می‌کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می‌دارد.
بادمجان برطرف کننده یبوست است.
برگها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است.
جوشانده ریشه بادمجان درمان بیماری آسم است.
بادمجان مقوی معده است.
آب زردرنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می‌شود برای خشک کردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می‌کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند.
اگر بادمجان را بسوزانند و خاکستر آن را با سرکه خمیر کنند و به زگیل بمالند زگیل کنده خواهد شد.
از بادمجان می‌توان به عنوان مسکن برای تسکین در استخوان شکسته و ضرب خورده استفاده کرد بدین طریق که باید بادمجان را در فر بگذارید که نیم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگیرید و بعد به مقدار نصف این مقدر آب به آن شکر قهوه‌ای اضافه کنید آنرا هم بزنید و بنوشید.
بادمجان دارای یک ماده ضد تشنج است که در درمان بیماری صرع اثر بسیار خوبی دارد. بنابراین اشخاصی که تشنج دارند و یا مبتلا به این بیماری می‌باشند بهتر است که از بادمجان استفاده کنند.

 

طرز استفاده و پخت یا طبخ بادمجان

بادمجان دارای آلکالوئیدی به نام سولانین Solanine می‌باشد که ممکن است در معده‌های ضعیف ایجاد آلرژی و مسمومیت کند. بنابراین برای طبخ بادمجان باید ابتدا این ماده را از بادمجان خارج کرد و بهترین طرز پخت است که خانهای ایرانی درست می‌کنند. یعنی بادمجان را باید پوست کند و سپس ورقه ورقه نمود و لابلای آنرا نمک پاشید تا آب آن که زرد رنگ و محتوی سولانین است خارج شود، سپس آنرا فشار داده و پخت. البته بهترین طریقه پخت بادمجان آب پز کردن و یا پختن در فر است زیرا سرخ شده آن سنگین شده و برای معده‌های ضعیف مناسب نیست.

 

گروه ورمی کمپوستینگ با واردات انواع بذر و حذف واسطه ها آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن انواع بذر  به کشاورزان و گلخانه داران محترم اعلام  می دارد  . این بذرها  از گونه های تجاری ، گلخانه ای ، خاص و زینتی می باشند. انواع بذر با قیمت مناسب و کیفیت تضمینی محصول کشورهای ایران ، ترکیه  ، ژاپن و  آمریکا را میتوانید از مرجع بذر ایران ( گروه ورمی کمپوستینگ ) تهیه کنید .
برای ثبت سفارش و استعلام قیمت روز می توانید با شماره تلفن ۰۹۳۷۷۷۰۹۹۰۱تماس بگیرید .
توجه : خرده فروشی نداریم . فروش خانگی نداریم . فروش صرفا برای کشاورزان و گلخانه داران محترم و به صورت عمده می باشد . با تشکر . محمد نادمی مدیر گروه .

 

منابع

طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی – کتب طب سنتی
بانک مقالات علوم کشاورزی
اقتصاد و کشاورزی

مطلب پیشنهادی:
فروش ویژه انواع بذر گیاه خیار گلخانه ای