ورمی واش بررسی خواص و روش تولید

 ورمی واش سمی ارگانیک

خواص ورمی واش سبب شده جایگزین مناسبی برای سموم شیمایی در کشاورزی ارگانیک باشد . امروزه استفاده از سموم مختلف در کشاورزی باعث بروز مشکلاتی از جمله مقاوم شدن آفات به انواع سموم ، آلودگی های زیست محیطی ، انواع بیماری های پوستی و تنفسی برای حیوانات و انسان که در نزدیکی مزارع زندگی می کنند و نیز آلودگی محصولات کشاورزی به سموم مضر شده است .
همه این عوامل باعث شد تا دانشمندان به فکر چاره برای خلاصی از معضلات بوجود آمده بیافتند و با بررسی و تحقیقات گوناگون سعی دارند تا با جایگزین کردن روش های بی ضرر به جای استفاده از سموم مصنوعی برای مبارزه با آفات از مشکلات بوجود آمده بکاهند .

مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی تنها راه خروج ۳۰۰ نوع ترکیب شیمیایی از چرخه غذایی خانوار است.  مدیر عامل شرکت پرورش حشرات مفید اصفهان  گفت: ۶۰ درصد علفکش ها ، ۹۰ درصد قارچ کش ها و۳۰ درصد حشره کش ها شیمیایی و سرطان زا هستند. اما با بکارگیری روش های بیولوژیک مبارزه با آفات به راحتی می توان مضرات مواد شیمیایی را در مواد غذایی به کمترین میزان رساند.  سعید نوری افزود: در حال حاضر در ۲۲۰۰ هکتار از باغها و شالیزارهای استان اصفهان از روش بیولوژیک مبارزه با آفات گیاهی استفاده می شود. کارشناس مبارزات بیولوژیک جهاد کشاورزی استان اصفهان هم گفت: روش بیولوژیک نسبت به سمپاشی علاوه بر مزایای زیست محیطی مقرون به صرفه نیز هست. مصطفی صیاد نصیری خاطر نشان کرد: در هر هکتار برنج در سه نوبت استفاده از روش بیولوژیک ۳۰۰ فروند زنبور تریکوگراما با هزینه ۱۲ هزار تومان لازم است در حالی که استفاده از روش سمپاشی ۴۰ کیلوگرم سم گرانول به قیمت ۶۰ هزار تومان احتیاج دارد.

مطلب پیشنهادی:
نگهداری پرورش گل گیاهان آپارتمانی

 

ورمی واش به صورت پاششی 1 - ورمی واش بررسی خواص و روش تولید

ورمی واش به صورت پاششی

 

فروش ورمی واش تولیدی گروه ورمی کمپوستینگ

گروه ورمی کمپوستینگ با همکاری دکتر کیانی ( دکترای حشره شناسی از دانشگاه گیلان ) موفق به تولید ورمی واش با کیفیت بالا شده  است . ورمی واش تولیدی مورد تست در چند مزرعه مانند تصویر ( باغ مهندس یوسفی مشاور ارشد پروژه ) و باغ مدیر گروه ورمی کمپوستینگ و … و نتایج مطلوب حاصل شده است .

ورمی واش تولیدی در گالن های ده لیتری اماده تحویل و ارسال به همه شهرستان ها می باشد .

 

نحوه و دوز مصرف  :

  • یک لیتر ورمی واش + ده لیتر آب + یک لیتر ادرار گاو ( اختیاری  در صورت دسترسی به ادرار گاو )

نکته : در صورت دسترسی به ادرار گاو نتیجه بهتر خواهد شد ولی اجباری در تهیه ادرار گاو نیست . 

photo 2017 04 24 09 52 51 compressed - ورمی واش بررسی خواص و روش تولید

ورمی واش ( سم ارگانیک ) گالن ده لیتری

 

photo 2017 04 24 09 52 42 compressed - ورمی واش بررسی خواص و روش تولید

مهندس یوسفی مدیر فنی پروژه تست ورمی واش

 

حشرات ارگانیک رقبای ورمی واش

در زیر به تعدادی حشره که برای مبارزه ارگانیک مورد استفاده هستند اشاره می شود:

حشرات حشره خوار: Entomophagus  insects

Tricho-strip.1

نام تجاری بین المللی محصول تولید انبوه         Trichogramma evanescens  ،پارازیت تخم انواع گوناگونی از پروانه های آفت گیاهان کشاورزی مانند:Ostrinia nubilalis وکرم ساقه خوار برنج  است که بصورت بسته بندی زنده جهت کاربرد در مزارع و باغات میوه ارائه می شود.

زنبور: Encarsia Formosa

برای کنترل اقتصادی سفیدبالکها در گلخانه ها کاربرد زیادی در جهان دارند.این زنبورها حداقل ۱۵ میزبان (از ۸ جنس در سفیدبالک)را پارازیته می کنند.

بالتوری: Chrisoperla  carnea

لارو های بالتوری بعنوان شکارچی محسوب شده وبا تغذیه از آفاتی چون : شته ،شپشک های نباتی و سایرحشرات مکنده وتخم شب پره ها ، باعث کاهش جمعیت آفات میشوند. تخم با لتوری ها ،دارای ساقه ابریشمی نسبتا بلندی است که بوسیله آن روی برگ وساقه ویا شاخه درختان چسبانده میشود که به وفور در طبیعت میتوان یافت. حشرات کامل بالتوری، از دانه های گرده ،شهد های نباتی و عسلک دفعی توسط شته ها ،تغذیه مینماید.

مطلب پیشنهادی:
گروه مشاوره کشاورزی دامداری تلگرام

زنبور: APHIDEND.2

محصول تولید انبوه   Aphidoletes aphidimyzaزنبور پارازیت شته ها می باشد که برای کنترل انواع شته ها بکار می رود و بخصوص در شرایطی که آفات مذکور به صورت کلنی مشاهده شوند کارایی بیشتری دارند.

کفشدوزک: CRYPTOBUG.3

محصول تولید انبوه کفشدوزک Cryptolaemus montrousieri می باشدکه توسط موسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی به ایران آورده شد و مرتب پرورش و تکثیر می یابد و برای کنترل انواع شپشک های آردآلود بویژه شپشک آردآلود ساحلی Pseudococcus maritimus با موفقیت کامل از آن استفاده می گردد.

زنبور: MINEX.4

محصول تولید انبوه توام دو گونهDacnusa sisirica & Diglyphus isaea پارازیت لارو مگس های مینوز در گیاهان سبزی و صیفیLiriomyza spp.) )می باشد که در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

سن شکاری: THRIPOR.

محصول تولید انبوه Orius laevigatus  سن شکاری است که قادر است چهار گروه مهم آفات گیاهی شامل شته، تریپس، سفید بالک و کنه ها را که غالب گیاهان به آن دچار می شوند، را به خوبی کنترل کند.

 

زنبورهای کمرباریک جایگزین سموم کشاورزی می شوند

عضو هیات مدیره انجمن حشره شناسان ایران از تولید انبوه زنبورهای کمر- باریک به منظور مبارزه بیولوژیک و کاهش استفاده از سموم در کشاورزی خبر داد. تولید انبوه زنبورهای کمرباریک این امکان را می‌دهد که وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی، تشکلهای مردم نهاد و شهرداریها به جای سموم از این حشرات استفاده کنند.

یکی از بهترین و جدید ترین روش ها استفاده از ورمی واش است .
ورمی واش ( به معنی شستشوی کرم) ماده ای است نسبتا شفاف که از حل شدن ترشحات پوستی کرم خاکی در آب بدست می آید .
هر زمان که کرم خاکی دچار استرس شده و  احساس خطر کند ماده ای از بدن خود برای دفاع ترشح می کند که می تواند برای حشرات سمی باشد و آن ها را نابود کند . ورمی واش در واقع همان سم ترشح شده از بدن کرم خاکی است که با آب رقیق شده است و بدلیل سازگاری با محیط زیست و از بین رفتن آن بعد از مدتی ، هیچ گونه اثری از آن بر روی محصولات کشاورزی باقی نمی ماند که برای انسان یا محیط زیست کاملا بی خطر است . آری با روی آوردن به طبیعت می توان به طور طبیعی به خواسته هایمان در تولیدات محصولات کشاورزی با کیفیت وکمیت بالا رسید بدون هیچ گونه آسیب به منابع طبیعی و سلامت جانداران .
تولید ورمی واش آسان بوده و می توان از آن به خوبی برای کنترل آفات مزارع و باغات استفاده کرد .

مطلب پیشنهادی:
گلخانه تولید ورمی کمپوست و کرم خاکی

 

در پایان از حوصله شما برای مطالعه مطلب فوق متشکرم .مدیر گروه ورمی کمپوستینگ . محمد نادمی . ۹۴/۱۱/۲۵

 

نوشته های مرتبط