مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست

میزان مصرف کود ورمی کمپوست

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست بایستی با در نظر گرفتن وضعیت خاک ، کیفیت آب و نتایج آنالیز خاک  و نوع محصول کشت شده میتواند متفاوت باشد  که در ذیل توصیه عمومی مقدار مصرف و بهترین مصرف برای هر یک از محصولات زراعی و باغی ارائه میگردد.

 

توجه شما را به سمت چپ  قسمت  (مطالب ویژه و مهم ) جلب مینمایم .

اگر با گوشی اندروید وارد سایت شدید جهت دسترسی به مطالب ویژه و مهم در انتهای پایین مطلب بعد از دیدگاهها مراجعه کنید .

تلفن تماس ۰۹۱۲۲۶۸۷۵۴۲ نادمی

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در  کشاورزی

قبل از مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی باید تمام جوانب کار از نظر نوع خاک ،تغذیه گیاهی و رعایت موازین بهداشتی مد نظر قرار گیرد. اگر منظور از مصرف ورمی کمپوست مقابله با فرسایش خاک باشد. بایستی مقادیری بین ۳۰۰تا۵۰۰ تن در هکتار مصرف شود. چون کمپوست دارای مقادیر نسبتا زیادی کربنات است،مصرف آن در زمینهای قلیائی موجب ازدیاد phمی شود که نتیجتا مصرف آن را در این گونه زمینها محدود می نماید .مصرف ورمی کمپوست معمولا برای محصولاتی همچون درختان جنگلی ،پارک و فضای سبز توصیه می شود.

 

مصرف ورمی کمپوست - مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست

اضافه کرن ورمی کمپوست پای گیاه

 

دوز مصرفی کود آلی ورمی کمپوست به صورت آزاد

کود ورمی کمپوست را میتوان تا ۳۰ درصد از کل حجم خاک استفاده کرد بنابراین اعداد ذکر شده در این مقاله میزان توصیه شده بدلیل مطرح بودن توجیه اقتصادی بسیار کمتر از این مقدار است .

چنانچه در باغچه های کوچک یا باغ ویلا ها که مقدار کود دهی کم یا زیاد  ، تاثیر چندانی بر قیمت نهایی ندارد و چه بسا در باغچه های آپارتمانی بعضا کرایه حمل کالا بیش از مبلغ کود ورمی کمپوست است می توان برای نتیجه گیری بهتر (و اینکه از نظر تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه خیالمان راحت باشد ) دوز مصرفی را افزایش داد .

 

خاصیت جالب کود آلی ورمی کمپوست نسوزاندن ریشه گیاهان

بدلیل خاصیت جالب ورمی کمپوست که می توان گفت از این نظر بسیار شبیه به خاک برگ است  ، اگر بیش از اندازه هم استفاده شود برخلاف کودهای دامی یا شیمیایی هیچ گونه مشکلی برای گیاهان از نظر سوختن ریشه ایجاد نمیکند .

نگارنده بر اساس تجربه شخصی تعدادی نهال از انواع درختان میوه و کاج را در ورمی کمپوست خالص کاشته است و نه تنها مشکلی ایجاد نشده بلکه درختان به خوبی رشد و نمو کرده اند . اما همانطور که مطرح است بدلیل بحث توجیه اقتصادی بهتر است بیش از ۳۰ درصد از کل حجم خاک استفاده نشود و نیز همین ۳۰ درصد به خوبی بیش از نیازهای گیاه عناصر مورد احتیاج را دراختیار قرار می دهد.

 

 مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در تغذیه گل های خانگی

ناگفته نماند بدلیل چسبنده بودن کود ورمی کمپوست حتما نباید بیش از ۳۵ درصد از حجم خاک در گلدان های خانگی ورمی کمپوست استفاده شود . چون ریشه های گل و گیاهان خانگی بدلیل ظرافت ممکن است دچار مشکل شوند و نتوانند به خوبی در گلدان حرکت و رشد کنند .

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در گلهای زینتی

برای گلهای زینتی در فضای باز حدود ۱۰۰-۸۰ تن در هکتار بایستی هر ۴-۳ سال یکبار پخش شود.

مطلب پیشنهادی:
معایب روش سبد برای ورمی کمپوست

 

گلهایی که به صورت زهکش آبیاری می گردند

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای گلهایی که به صورت زهکش آبیاری می گردند مانند بنفشه آفریقایی

۲ تا ۳ قاشق کود ورمی کمپوست را در یک لیوان آب مخلوط و بعد ۲۴ ساعت، مایع بدست آمده را که ورمی تی (Vermi Tea) نام دارد را در ظرف زیر گلدان ریخته و گلدان را درون آن قرار دهید.

 

ورمی کمپوست و سبزی کاری 

مخلوط ۱۰% الی ۱۵% کود ورمی کمپوست را با خاک گلدان یا خاک سطح باغچه، حداقل به عمق ۲ تا ۵ سانتی متر.

 

گیاهانی با ریشه غرق آبی

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای گیاهانی با ریشه غرق آبی مانند بامبو ۲ تا ۳ قاشق کود ورمی کمپوست را در پارچه تنظیف پیچیده و به صورت تی بگ (Teabag) داخل گلدان آب قرار دهید.

 

میزان مصرف کود ارگانیک ورمی کمپوست در باغچه ها

مقدار توصیه شده برای مصرف کود ورمی کمپوست در باغچه ها بین ۵ تا ۱۰ کیلو گرم در هر متر مربع  است .

 

 مقدار مصرف ورمی کمپوست در فضاهای سبز و بیابان زدایی

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در بایابان زدایی تا ۱۰۰ تن در هکتار هر ۲تا۳ سال یکبار در سطح زیرین خاک پخش می شود . همچنین برای حفاظت از خاک و تثبیت تپه های شنی یا کویرزدایی ،در ابتدا ۲۰۰تا۳۰۰ تن در هکتار و بعداز گذشت دو سال هر ۳-۲ سال یکبار ۱۰۰ تن در هکتار و به ضخامت ۱۰تا۲۵ سانتیمتر روی خاک گسترده شود.

 

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در صیفی کاری

برای انواع سبزیها (کلم،کاهو،گوجه فرنگی ،خیار ،پیازچه،کرفس….) حدود ۴۰تا۸۰ تن در هکتار برابر ۴تا۸کیلوگرم در متر مربع ،هر۲تا۳سال یکبار در سطح خاک پخش شود .

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در تاکستانها

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در فصل بهار یا تابستان هر سه الی چهار سال یکبار ۲۰تا ۴۰ تن کمپوست ودر تاکستانهای جدیدالاحداث ۱۵۰ تن در هکتار ،در سطح خاک بایستی پخش نمود.

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در گلهای زینتی

برای گلهای زینتی در فضای باز حدود ۱۰۰-۸۰ تن در هکتار بایستی هر ۴-۳ سال یکبار پخش شود.

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در چمن کاری

در بستر چمن کاری حدود ۱۰۰- ۸۰ تن در هکتار (۱۰- ۸ کیلو گرم در متر مربع ) و برای نگهداری چمن در بهار یا پاییز حدود ۶۰- ۲۰ تن در هکتار (۶- ۲ کیلو گرم در متر مربع ) در هر سال می توان کمپوست را مصرف نمود. برای کاشت چمن کمپوست را بایستی با ماسه مخلوط و بذر با آن پوشاند.

 

بل - مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست

چمن کاری فضای سبز

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در درختان غیر مثمر

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای درختانی نظیر کاج، صنوبر، سپیدار، کبوده ، سرو و غیره حدود ۵۰-۱۰۰ تن در هر هکتار ، هر۲-۳ سال یکبار میتوان کود کمپوست را مصرف نمود .

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست درختان میوه هسته دار

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای این درختان نظیر سیب ،گلابی،آلو،زرد آلو، گوجه ،گیلاس و…. حدود ۶۰-۳۰ تن در هکتار ( در سایه انداز درخت) ،هر سه سال یکبار میتوان کمپوست را پخش نمود.

مطلب پیشنهادی:
کود دهی ورمی کمپوست

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در مزارع زعفران

در مزارع زعفران از جمله محصولاتی است که به مصرف کودهای آلی بیشترین واکنش را نشان می دهد . بنابراین مصرف کود ورمی کمپوست بایستی به عنوان فرهنگ عمومی و همگانی تبدیل شود .

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در مزارع زعفران ۵ الی ۱۰ تن در هکتار در زمان کولش زمین  توصیه میشود .

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست درگیاهان ردیفی

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای گیاهان ردیفی مانند چغندر ، ذرت ، سیب زمینی و پنبه در فصل بهار یا پاییز می توان مقدار ۴۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار کمپوست را مصرف نمود.

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در غلات

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در مورد غلات نظیر گندم ، جو ، چاودارو غیره می توان حدود ۲۰ تا ۶۰ تن در هر هکتار در بهار یا قبل از شخم زدن ، کمپوست را بصورت سطحی پخش نمود .

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در جالیز کاری

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در جالیز کاریها نظیر هندوانه ،خربزه،طالبی و غیره به میزان ۹۰-۳۰ تن در هکتار، هر ۳-۲ سال یکبار می توان از کمپوست استفاده نمود.

 

مقدار مصرف ورمی کمپوست در کشت قارچ

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در پرورش انواع قارچها می توان ورمی کمپوست را به اندازه مورد نیاز بعنوان خاک پوشش و خاک زیر کشت مورد استفاده قرار داد.

 

مصرف ورمی کمپوست در محصولات زراعی

با توجه به نتایج مطالعات مختلف در صورتیکه برای مصرف کننده از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد در اکثر محصولات زراعی میتوان بین ۵ تا حداکثر ۴۰ تن در هکتار مصرف نمود. با توجه به گران قیمت بودن این کود بنابراین برای محصولات زراعی پیشنهاد میشود بین ۵ تا ۱۰ تن در هکتار مصرف گردد . ( توصیه میشود سال نخست حداقل استفاده از ورمی کمپوست ۱۰ تن و سالهای بعد ۵ تن در هکتار  )
برای بهینه سازی مصرف و اثر بخشی مطلوب توصیه میگردد مقدار ۳ تن کود ورمی کمپوست را برای محصولاتی چون سیب زمینی ، گوجه فرنگی و خربزه در مرحله خاکدهی پای بوته بصورت نواری مصرف نمود.
برای سایر محصولات زراعی از جمله پیاز ، چغندر قند ، پنبه ، ذرت ، برنج و سایر محصولات مقدار مصرف بین ۳ تا ۵ تن در هر هکتار همزمان کاشت و مخلوط با خاک سطحی مصرف گردد.

 

مصرف ورمی کمپوست در محصولات باغی

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در باغات و بطور ویژه در باغات پسته ، انگور ، مرکبات ، انار و سیب صورت میگیرد. هر چند که مصرف این کود برای کلیه محصولات باغی مفید و باعث افزایش کمی و کیفی محصول میگردد.
بدین منظور برای درخت پسته با سن بیش از ۷ سال مقدار ۵ تا ۷ کیلوگرم برای هر درخت مصرف شود .

برای مرکبات بین ۴ تا ۵ کیلو گرم  مصرف گردد .

برای درخت انار ۳ تا ۵ کیلو گرم مصرف گردد.

برای درختان بین ۲ تا ۵ ساله مصرف ۲ کیلو گرم توصیه میگردد.

برای سایر درختان میوه بین ۲ تا ۳ کیلوگرم برای هر درخت پیشنهاد میگردد.

مطلب پیشنهادی:
مضرات کود شیمیایی محاسن ورمی کمپوست

 

jpg - مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست

 

مصرف ورمی کمپوست در محصولات گلخانه ای

ورمی کمپوست حاصل از بازیافت کود دامی و بقایای گیاهی سرشار از مواد مغذی و مواد هومیکی بوده که برای بهبود وضعیت خاک در گلخانه ها و افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی نقش موثری دارد. این کود بیولوژیک بهترین ترکیب آلی برای مصرف در محصولات گلخانه ای می باشد . خصوصا برای محصول خیار ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای ، سایر صیفی جات موثرتر می باشد.

بنابر این مقدار ۱ تا ۲ کیلوگرم از کود ورمی کمپوست را در هر متر مربع و قبل کشت مصرف شود.
در شرایط گلخانه ای عموما کلسیم ،آهن و بور به صورت قابل جذب نمی باشند ، ورمی کمپوست  شرایطی را فراهم می آورد که این عناصر به صورت قابل جذب برای گیاهان  باشد .

 

خیار در گلخانه - مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست

خیار در گلخانه
عکس از محمد نادمی

 

 مصرف ورمی کمپوست در درختچه های زینتی

ورمی کمپوست علاوه بر فواید زیاد به دلیل چهار ویژگی خاص بدون بو ، فاقد علف هرز و عاری از بیماری ها و جاذب رطوبت بودن برای فضای سبز گزینه مناسبی است .
مقدار مصرف ۱۰۰۰ گرم در متر مربع توصیه میگردد.

 

مصرف ورمی کمپوست در گیاهان دارویی

با توجه به اینکه مصرف کود های شیمیایی برای محصولات دارویی مشکلاتی را بوجود می آورد ، بنابراین ورمی کمپوست گزینه جایگزین مناسبی می باشد. مقدار مصرف ۵۰۰ گرم در متر مربع پیشنهاد میگردد.

همچنین کود ورمی کمپوست عطر و بوی گیاهان را بشدت افزایش میدهد همین امر باعث شده از ورمی کمپوست برای محصولاتی چون گل محمدی و گیاهانی که عرقیات از آنها گرفته میشود بیشتر توصیه شود .

 

مصرف ورمی کمپوست در خزانه ها و نهالستان ها

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای خزانه و نهالستان به مقدار ۱ کیلو گرم در متر مربع قبل کشت از مصرف شود.
برای نهال که تازه کاشته میشود مقدار ۱ تا ۲ کیلوگرم مخلوط با خاک مورد استفاده قرار گیرد.

 

زمان مصرف کود ارگانیک ورمی کمپوست

بهترین زمان مصرف در اواخر زمستان و بصورت چالکود است  .

البته اگر قصد چالکود کردن ندارید ورمی کمپوست را میتوان در تمامی فصول سال استفاده کرد . دلیل آن هم این است که ورمی کمپوست برخلاف کودهای مرسوم دامی آمونیاک و اوره ندارد و نیاز به پوسیدگی  ندارد .

همانطور که می دانیم کود دهی بیشتر در اواخر پاییز انجام میگیرد که برف و باران قدری کود دامی را پخش کند تا فصل بهار که درختان از خواب بیدار میشوند مشکلی از نظر سوختن ریشه ایجاد نکند . اما توضیح دادیم که ورمی کمپوست خاصیتی خاص دارد که موجب سوختن ریشه گیاهان نمیشود.

اگر چنانچه قصد چالکود دارید حتما باید ورمی کمپوست در زمستان مصرف شود تا ریشه درختان در خواب براثر ضربات بیل آسیب نبیند .

 

جدول مقدار مصرف کود ورمی کمپوست در کشاورزی و باغبانی

در انتها مقاله بالا را در قالب جدول به طور اختصار می آوریم

 

جدول مقدار مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی - مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست

جدول مقدار مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی

 

مطالب مرتبط :

فروش ورمی کمپوست با گواهینامه جهاد

تاثیر ورمی کمپوست روی گیاه دارویی

تحقیق در مورد ورمی کمپوست و ازمایشات

منبع

ورمی کمپوست – فناوری تولید و فراوری –  مهندس مهدی عباس زاده  –  انتشارات سخن گستر .

تجربیات و تحقیقات گروه ورمی کمپوستینگ .

 

 

40 دیدگاه ها
  1. رضا صادق لو
    رضا صادق لو
    ارسال پاسخ
    با سلام بسیار عالیییییییییییییییییییی و مفصل و کامل . بهترین مطلبی که خوندم تو اینترنت در این موضوع . متشکرم . رضا از گرگان
  2. حسین
    حسین
    ارسال پاسخ
    مطالبتان تقریبا به تمام سوالات من دررابطه با ورمی کمپوست پاسخ دادواز سایت خوبتان تشکرمیکنم
  3. حسین
    حسین
    ارسال پاسخ
    لطفا راهنمایی کنید در زمان خرید کود ورمی چگونه میتوان کیفیت ان را تشخیص داد؟
    • VermiComposting
      VermiComposting
      ارسال پاسخ
      به بخش کود مرغوب ورمی کمپوست در همین سایت مراجعه کنید .
  4. nader
    nader
    ارسال پاسخ
    با درود فراوان توصیه کود برای گیاه رازک و گیاه داغداغان گلخانه ای و گلدان را توضیح دهید و همچنین ترکیب خاک گلدان این دوگیاه را هم لطفا توضیح دهید منظورم برای این دوگیاه در گلدان چه مقدار خاک معمولی را به چه مقدار ورمی کمپوست و جه مقدار پرلیت و جه مقدار پیت ماس مخلوط کنیم بهتر است با تشکر فراوان
    • VermiComposting
      VermiComposting
      ارسال پاسخ
      با سلام . سوال شما بسیار ریز و کارشناسی هست . یا تحقیقاتی با این جزییات صورت نگرفته یا بنده اطلاع دقیقی ندارم . به طور کلی میتوانی ۲۰ درصد پیت ماس و ۳۰ درصد پرلیت و ۲۰ درصد خاک و ۳۰ درصد کود ورمی کمپوست استفاده کنی . یک راهکار ساده آزمایش گرفتن است یعنی خودت ده الی بیست بوته از گیاه مورد نظر را با ترکیبات مختلف از انواع کود و خاک کشت کنی و نتیجه را بررسی کنی .
  5. اکبر
    اکبر
    ارسال پاسخ
    با عرض سلام بسته های موجود در گلخانه ها با عنوان ورمی کمپوست یعنی هم کرم داخل آنهاست و هم کود حاصله از این کرم؟ و اینکه این بسته های فرضا ۵ کیلویی اگر پای درخت ریخته شود و یا چالکود شود تعداد کرمها زیاد میشود یا از بین میروند و فقط درخت از کود آن استفاده میکند. ضمنا این کرم ها آیا برای ریشه درختان مضر نیست. تعدادی نهال از انواع درختان سیب- گیلاس- انار-آلو-گردو و... دارم میترسم از این کود استفاده کنم و درختانم از بین برن. لطفا راهنمایی کنید که آیا استفاده کنم یا خیر و در صورت استفاده چگونه؟ ضمنا وقتی قصد کاشت نهال دارم زمین به سختی کنده میشود و بافت سختی داره و تقریبا هیچ کرم و موجودی در خاک دیده نمیشود.
    • VermiComposting
      VermiComposting
      ارسال پاسخ
      سلام . بسته های کود ورمی کمپوست صرفا کود ورمی کمپوست داخل بسته ها هست زیرا کرم خاکی باید تنفس کنه که در کیسه ها و بسته بندی ها امکان زنده ماندن نداره . ورمی کمپوست یعنی کود کرم خاکی یا مدفوع کرم خاکی . بسیار مفید برای انواع گیاهان است و هیچ گونه ضرری نداره . اگر کرم خاکی کمپوستر را در باغ بریزی از بین می روند زیرا سطح زی هستند و هیچ کرم خاکی برای گیاهان زنده مضر نیست و تغذیه کرم های خاکی صرفا از بقایای پوسیده گیاهی مانند برگ ها است . بافت خاک شما سفت است باید با کمپوست قدری اصلاح شود .
  6. مصطفی
    مصطفی
    ارسال پاسخ
    با سلام من یه باغچه کوچک حدود ۳ متر مربع دارم که این ماه برای اولین بار توش گوجه فرنگی کاشتم.در اینترنت که سرچ میکردم نوشته بودن بهترین کود برای گوجه فرنگی کود مرغی است میخواستم بدونم از کود ورمی کمپوست هم میشه استفاده کرد یا نه ؟
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      سلام کود ورمی کمپوست بسیار بهتر و مناسب تر از کود مرغی در کشت گوجه فرنگی است . اما برای بهبود نتیجه می توانید از مخلوط کود ورمی کمپوست و کود مرغی استفاده کنید . بخش مطالب ویژه و مهم سایت رو مطالعه کن گزینه های تحقیق ها در مورد ورمی کمپوست .
  7. یحیی ذبیحی
    یحیی ذبیحی
    ارسال پاسخ
    سلام ضمن عرض نشکربنده مقداردوهکتارباغ هلو وگلابی کاشته ام امسال سال اول کاشت درختانم چقدرکودوچطوری وچه وقت استفاده کنم قیمتش لطف کنیدروش تماس هم.
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      درود . ورمی کمپوست دوز مصرف زیادش ضرری نداره . پیشنهاد میشه برای هر نهال یک الی سه کیلوگرم و اگر زمین ضعیف هست تا ده کیلوگرم برای هر درخت استفاده شه . اگر هنوز نکاشته ای می توانی کف چاله کاشت را مخلوطی از ورمی و خاک و ماسه و کود دامی و خاک اره استفاده کنی . حتما ورمی رو حتی شده با خاک قدری مخلوط کنی چون ورمی چسبناکه و ممکنه این چسبناکی برای ریشه ها مزاحمت ایجاد کنه .
  8. محمد
    محمد
    ارسال پاسخ
    سلام من قصد دارم یک گلستان گل محمدی بکارم و اگر بوجم برسه میخوام از ورمی کمپوست هم استفاده کنم به نظر شما برای هر بوته ریشه دار گل در اول کار چه میزان ورمی کمپوست نیاز هست
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      سلام هر بوته نیم کیلو کافیه . ولی تا چند کیلو هم استفاده شه مشکلی نداره
  9. زهره
    زهره
    ارسال پاسخ
    سلام راجع ب سیب زمینی چنتا عدد مختلف اورده‌بودین‌آخرش‌براس هر هکتار چه‌مقدار‌ ورمی کمپوست‌مصرف‌کنیم ک هم‌توجیه‌اقتصادی‌داشته‌باشه‌هم اثر بخشیش رو ببینیم؟
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      درود بر شما . معمولا هر هکتار ده تن مناسبه و در هر سال یکبار قبل از کشت
  10. فیصل خادم العلما
    فیصل خادم العلما
    ارسال پاسخ
    با سلام . من ورمی کمپوست برای باغ خرمالو و انار استفاده کردم و مثل یک معجزه عمل کرد . و به همه باغداران و حتی زراعت کاران عزیز توسیه میکنم اگر چه هزینه ای باید پرداخت کنید ولی در همان محصول اول جبران میشود یعنی محصول بیشتر و با کیفیت تری تحویل خواهید گرفت و زراعتتان هر چی که باشه قویتر و در مقابل آفات و حتی گرمای زیاد تابستان مقاومت بیشتری از خود نشان خواهند داد انشااله گوش به حرف این پیر مرد بدین و دسترنج خوبی نسیبتان شود
  11. ناشناس
    ناشناس
    ارسال پاسخ
    برای اصلاح خاک جهت کاشت درخت میشه همزمان هم کود حیوانی وهم کود ورمی استفاده کرد
  12. علی اکبر خوبان
    علی اکبر خوبان
    ارسال پاسخ
    من چند گلدان دارم که با روشی که شما فرمودید از ورمی کمپوست استفاده کردم وبسیار نتیجه خوبی گرفتم .از راهنمایی شما کمال تشکر را دارم
  13. مهدي
    مهدي
    ارسال پاسخ
    سلام و خسته نباشید. جناب آقای مهندس نادمی مطالب سایتتون فوق العاده مفید میباشد.واقعا بابت زحمت در مورد این وبسایت ازتون تشکر میکنم.سپاسگذارم
  14. طیبه
    طیبه
    ارسال پاسخ
    سلام خدا قوت ممنون از مطالب خوبتان
  15. امید مرصاد
    امید مرصاد
    ارسال پاسخ
    آیا کود ور می کمپوست باعث رشد علف هرز نمیش وقتی این همه برای گیاهان مفیده ؟!
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      درود . بله چه فرقی داره خب کلا برای گیاهان مفیده دیگه . علف هرز هم مثل گیاهان دیگه کود و آب و نور کافی برسه خوب رشد میکند ولی ورمی کمپوست بذر علف نداره البته بذرهای علفی که قبلا در مزرعه هستن رو نابود نمیکند
  16. محمد علی رجبی
    محمد علی رجبی
    ارسال پاسخ
    سلام میخواستم بدونم من یک نهال دراگون فروت ویک نها پشن فروت دارم میتونم برای رشد بهترشون از کود ورمی کمپوست استفاده کنم متشکرم
  17. کلوئی
    کلوئی
    ارسال پاسخ
    سلام من گیاه شفلرا دارم میخوام خاک گلدونم رو عوض کنم میخواستم بپرسم اگر این کود رو با خاک برگ مخلوط کنم بریزم پایه گیاهم رشدش بهتر و سریع تر میشه؟
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      قطعا بی تاثیر نیست و ورمی کمپوست تاثیر زیادی در رشد گیاهان داره. البته در رشد گیاه موارد دیگری مثل نور و آب هم موثرند.
  18. شهباز
    شهباز
    ارسال پاسخ
    سلام و ممنون از مطالب بسیار مفیدتون. برای درختان گردو و سیب چقدر ورمی کمپوس خوبه و در چه زمانی از سال و از هر چند سال یک بار؟
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      درود . به ازای هر سال از سن درخت تا دوبرابر . مثال درخت شش ساله شش تا دوازده کیلو . سالی یک الی دوبار . یکبار پاییز یکبار اول بهار .
  19. احمد
    احمد
    ارسال پاسخ
    سلام. برای گیاهی مثل بلوبری میشه خاکی محتوی فقط ورمی کمپوست استفاده کرد؟ ورمی کمپوست در مقایسه با پیت ماس چه تفاوتی داره؟(از لحاظ نگه داری آب و مواد مغذی) تشکر
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      سلام بله میشه . تفاوت هایش در انالیز ازمایشگاهی مشخص میشه .
  20. مهدی مزینانی
    مهدی مزینانی
    ارسال پاسخ
    سلام. خیلی ممنون از راهنماییهای ارزنده شما. برای یک باغ با تعداد 50 عدد درختان مرکبات شامل نارنگی ، پرتقال و نارنج و دو اصله درخت گردو با خاکی که تقریبا طولانی مدت کود و....در آن استفاده نشده و قرار براین است خاک تازه کشاورزی هم به آن اضافه شود تقریبا چه میزان کود ورمی کمپوست و با چه شیوه تزریق باید تهیه نمود.با زهم تشکر از زحمات ارزنده شما
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      سلام . به ازای سن درختان تا دوبرابر به کیلو مثلاً . درخت شش ساله شش تا دوازده کیلو هرسال یک مرتبه . و البته اگر کود نخورده چن سال میتونید بیشتر استفاده کنید برای سال اول
  21. شاهین
    شاهین
    ارسال پاسخ
    باسلام چند پرسش داشتم نخست اینکه چه جوری ورمی کمپوست واقعی را از تقلبی تشخیص بدیم و دوم اینکه برای کاکتوس ها و ساکیولنت ها که معمولا در گلدان نگه داری میشوند چه مقدار لازم است ؟ و پرسش آخر اینکه وقتی که استفاده کردیم چه مدت ماندگاری داره و چه مدت بعد باید دوباره کمپوست را به همان گیاه و در همان گلدان اضافه کنیم ؟ با سپاس.
    • محمد نادمی
      محمد نادمی
      ارسال پاسخ
      درود وقت بخیر . ازمایشگاه خاک شناسی راهی مطمین برای سنجش کیفیت انواع کود و خاک است .
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند