آزمایش تاثیر ورمی کمپوست بر روی یک گیاه

سطل سمت چپ مخلوط خاک و ۲۵ درصد کود ورمی کمپوست است  و در سطل سمت راست کود معمولی قرار دارد.

01202.154102 - آزمایش تاثیر ورمی کمپوست بر روی یک گیاه

 

بعد از ۱۴ روز روند رشد را مشاهده کنید:

 

01302.154102 - آزمایش تاثیر ورمی کمپوست بر روی یک گیاه

 

بعد از ۲۴ روز اتفاق شگفت انگیزی می افتد . گیاهی که با ورمی کمپوست تغذیه کرده دو برابر رشد داشته است .

 

01402.154102 - آزمایش تاثیر ورمی کمپوست بر روی یک گیاه

 

– یکی از ویژگی های بارز کود ورمی کمپوست ( vermicompost ) رشد سریعتر محصول است .

 

تفسیر علمی برای کاربرد ورمی کمپوست

خواص کود گیاهی و آلی ورمی‌کمپوست بر اساس یافته‌های علمی در مراکز تحقیقاتی معتبر جهان

Ohio State University, Mississippi State University  Canyon Recycling in SanDiego
•    آنالیز کود ورمی‌کمپوست نشان داده است که این کود غنی‌تر  و مفیدتر از مواد مغذی‌ای است که در گیاه و خاک موجود است. بر طبق  یافته‌های علمی بدست آمده کود کرمی ۳ برابر بیشتر از سایر کودها دارای خواصی چون کلسیم و چندین برابر نیتروژن و فسفر و پتاسیم است. ( K.P Barely, Advances in Agronomy, 1961)
•    کود ورمی‌کمپوست دارای درصد بالایی از خواص عناصر مفید در خاک گیاه دار (خاک و برگ( Humus می‌باشد. عناصر ارزشمندی که در خاک و برگ موجود است به ذرات خاک کمک می‌کند تا دسته‌ای را برای ایجاد      کانالهایی برای عبور راحت‌تر هوا در گیاه ایجاد کنند در ضمن این عناصر باعث افزایش ظرفیت حفظ و نگهداری آب به مقدار زیادی می‌شوند. اسید‌های مرطوبی که در خاک و برگ موجود است، محل‌های به هم پیوسته‌ای را برای تغذیه گیاهان ایجاد می‌کند. محققان می‌گویند خاک و برگ در جلوگیری از بیماریها و آفت گیاهی نظیر تغییرات بیماری زا، باکتری‌های مضر و کرم‌های موزی مضر برای خاک بسیار مؤثر است. در حالیکه ورمی‌کمپوست خود به تنهایی تمام این خواص ارزشمند برای گیاه را دارا می‌باشد. (Dr. Dan Holcombe and J.J Longfellow)

مطلب پیشنهادی:
آناتومی بدن ورمی کمپوست

•    کود ورمی‌کمپوست به آرامی مواد مغذی و عناصر مفید را به خاک و گیاهان انتقال می‌دهد. این کود شامل مواد غذایی ارزشمندی برای خاک و گیاه می‌باشد و عناصر مفید را به آرامی حل کرده و به هیچ عنوان مانند دیگر کودها این عناصر با آبیاری شسته نمی‌شوند بلکه کاملاً در خاک حل شده و با سرعت برای تغذیه گیاهان تصفیه  می‌شوند. این محصول ( کود ورمی‌کمپوست) دارای قابلیت‌های متعددی است مانند ایجاد ترمیم و احیای دوباره در ساختار آلی خاک، ایجاد منافذ بیشتر برای عبور بهتر هوا در خاک، قدرت بالا در حفظ و نگهداری آب می‌باشد. کود ورمی‌کمپوست ریشه گیاهان را از دمای خیلی زیاد پوشش می‌دهد و بروز فرسایش را کاهش داده و رشد علفهای هرز را به خوبی کنترل می‌کند. ( مرکز تحقیقات اداره بازیافت سانتیاگو Canyon Recycling , San Diego )
•    پروفسور ادوارد قبل از ورودش به ایالت اوهایو تحقیقات خود را در مورد ورمی‌کمپوست در کشور خود انگلیس اوایل سالهای ۱۹۷۰ آغاز نمود. ورمی‌کمپوست ایفا کننده نقش تمام کودهای موجود است.  (Dr. Clive Edward)
•    کود ورمی‌کمپوست در دانشگاه می سی سی پی سال ۱۹۹۷ به عنوان واسطه‌ای مهم در رشد گلها و سایر محصولات زراعی محسوب و برای نمونه بر روی گل همیشه بهار مورد آزمایشات مختلف قرار گرفت. نتایج آزمایشات نشان داد که کود ورمی در مقایسه با کودهای دیگر مانند خاک و پیت و کودهای شیمیایی، شاخصه رشد گیاهان و گلها را به صورت چشمگیری افزایش داده است و همچنین باعث افزایش ضخامت ساقه، بالا بردن رشد ریشه، افزایش وزن خشک محصول و بالا بردن میزان گل دهی در تعداد گلهای کاشته شده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که مخلوط کود ورمی‌کمپوست با کود گیاهی خاک و پیت در مقایسه با استفاده کود ورمی به تنهایی عملکرد بهتری در پارامترهای رشد  در گیاهان داشته است. Mississippi state University))

مطلب پیشنهادی:
مقاله تولید ورمی کمپوست: روش نوین مدیریت پسماندها ( بخش دوم )