بیماری های کنترول شده با چای کمپوست

موارد مصرف چای کمپوست

اسپری کردن چای کمپوست مکمل سایر روش های مدیریت بیماری ها مانند کشتهای دوره ای ، استفاده گیاهان مقاوم ، هوادهی و تهیه مناسب ، ضد عفونی بذر و آفتاب دهی خاک است . چای کمپوست هم برای  کنترول بیماری در قسمت های هوایی گیاه و هم به منظور افزایش میکرو فلور خاک استفاده میشود.

 

چای کمپوست - بیماری های کنترول شده با چای کمپوست

چای کمپوست

 

تحقیقات در آمریکا ، ژاپن و آلمان نشان داده است که تی کمپوست در کنترول بیماری های زیر موثر است :

– تحقیقات ولتزین در سال ۱۹۹۰ روی بیماری phytophthora infestans در مزارع سیب زمینی و گوجه فرنگی نشان داد که با استفاده از چای کمپوست اسب ( منظور استفاده از پهن اسب در تهیه کمپوست میباشد ) میتوان بر بیماری های غلبه کرد.

– تحقیقات ولتزین در سال ۱۹۸۹ روی بیماری پوسیدگی خاکستری (  botrytis cinerea ) در مزارع لوبیا و توت فرنگی نشان داد که با استفاده از تی کمپوست گاوی ، میتوان این بیماری را کنترول کرد .

– کیا و همکارانش (۱۹۹۰) توانستند بیماری پوسیدگی فوزاریومی – fusarium oxysporum را با استفاده از تی کمپوست تهیه شده از کمپوست پوسته و تنه درختان کنترول کنند .

– ولتزین (۱۹۸۹) توانست بماری سفیدک پودری و دروغین روی انگور ( uncinula necator  و plasmopara viticola ) را با استفاده از چای کمپوست تهیه شده از کمپوست کود حیوانی و کاه و کلش کنترول کند .

– ولتزین در سال ۱۹۸۹ توانست سفیدک پودری ( sphaerotheca fuliginea ) روی خیار را با استفاده از چای  کمپوست تهیه شده از کمپوست کود حیوانی و کاه و کلش کنترول کند .

مطلب پیشنهادی:
ویژگی خاص کرم کمپوستر (Eisenia fetida)

– تحقیقات الید و اشتینبرگ در سال ۱۹۹۴ روی بیماری پوسیدگی خاکستری (  botrytis cinerea ) در مزارع گوجه فرنگی و فلفل نشان داد که با استفاده از تی کمپوست تهیه شده از کمپوست گاوی و مرغی و چای کمپوست تهیه شده از تفاله میوه انگور میتوان این بیماری را کنترول کرد.

– کرونین و همکارانش (۱۹۹۶) بیماری جرب سیب درختی ( venturia conidia ) را با استفاده از چای کمپوست تهیه شده از بقایای قارچ کنترول کردند .

– همچنین در تحقیقات کمالپور (۱۳۸۵) بیماری بوته میری در مرحله کشت گیاهچه خیار با به کار گیری کمپوست به عنوان بستر کشت به طور کامل کنترول گردید .

 

قارچکشها که به مواد آلرژی زا معروف هستند اثرات بسیار مخربی روی سیستمهای مختلف بدن دارند . تحقیقات ، بیش از ۲۵% از بیماری های پوستی را به قارچکش ها نسبت میدهند.  کمپوست علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه و اصلاح ساختار خاک میتواند بعنوان یک قارچکش ارگانیم موثر در کنترول سایر بیماریها به کار گرفته شود.

 

منبع:

چای کمپوست – انتشارات مرکز نشر سپهر – تالیف : آقای بهرام تفقدی نیا و آقای محمد کمالور

 

 

نوشته های مرتبط