معجزه ای به نام کود قوی ورمی کمپوست

تعریف کود قوی ورمی کمپوست

ورمی  کمپوست یک نوع کود قوی و ارگانیک است که یکی از غنی ترین کود های شناخته شده در دنیا می باشد .

ورمی کمپوست به زبان ساده عبارت است از مدفوع کرم خاکی از گونه ای خاص به همراه لاشه مرده ی کرم های تلف شده که به دلیل اثار فوق العاده اش امروزه در سطح وسیع در دنیا استفاده می شود.

برخی ویژگی های کود قوی ورمی کمپوست

– سبک و بدون بو می باشد .
– فاقد علف های هرز می باشد .
– دارای عناصر میکرو مانند اهن ، روی ، مس و منگنز
– دارای مواد محرک رشد گیاهی نظیر انواع ویتامین ها مخصوصا ویتامین ب ۱۲
– افزایش زمان نگهداری اب  اسفنجی بودن ان باعث احیای زمین های مرده می شود . مانند شوره زارها وزمین هایی که از قبل به دلیل استفاده بی رویه کود های شیمیایی حاصلخیزی خود را از دست داده اند .
– حاصلخیزی فوق العاده ای را در خاک ایجاد می کند .
– از خشک شدن گیاه جلوگیری می کند و نقش بسزایی در کاهش افات دارد .
– در ترکیبات کود قوی ورمی کمپوست چربی موجود نیست .
– افزایش زمان انبار داری محصولات جمع اوری شده با حفظ کیفیت
– فاقد باکتری های غیر هوازی ، قارچ ها و میکرو ارگانیسم های پاتوژن
– بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در  مقایسه با کودهای دیگر الی از مشخصه بارز کود ورمی کمپوست می باشد .
– دارای مواد تحریک کننده ی رشد مانند سایکوتوکسین و اکسین و تشدید ریشه زایی و افزایش رشد قلمه ها از دیگر مشخصه های بارز این گود به شمار می رود .
– فراوری اسانتر از بیو کمپوست و البته سریعتر باعث شده تا خیلی سریع جایگزین روش های سابق تبدیل زباله ها  به کود شود
– وجود عناصری همچون پتاسیم و ازت و فسفر و کلسیم واهن و روی مس و منگز و دیگر عناصر مورد نیاز گیاهان باعث شده ورمی کمپوست جایگاه دیگر کود ها را در دنیا به سرعت از ان خود کند

مطلب پیشنهادی:
نکاتی مهم در تولید ورمی کمپوست خانگی

 

مزایای کود قوی و ارگانیک ورمی کمپوست

زودرس کردن محصولات

می دانیم که اگر کشاورزان زودتر محصول خود را اماده فروش کنند قیمت ان محصول در میادین تره بار بسیار بالاتر است که اصطلاحا به ان میوه نوبر نیز گفته می شود

رشد سریعتر

رشد سریعتر در گیاهان سبب می شود که محصولات در مقیاس کمی و کیفی بهتر شوند که برای کشاورز حایز اهمیت است . با ازمایشی ساده بر روی بوته گوجه فرنگی مشاهده شده است که افزایش محصول تا چهار برابر امکان پذیر است که برای کشاورزان ارزش اقتصادی بالایی به دنبال دارد

ارگانیک بودن

امروزه ارگانیک بودن محصول در تمام دنیا امری بسیار مهم تلقی میشود که خوشبختانه در کشور ما درحال شکل گیری الگوی مصرف توسط مصرف کنندگان مواد غذایی است . محصولات ارگانیک فاقد هر گونه عوامل مصنوعی ومضر از قبیل سموم و کود های شیمیایی هستند که اکثر سرطان ها و بیمای های مهلک بخاطر مصنوعی شدن مواد خوراکی و الودگی های مواد غذایی بوجود می ایند.

با تولید محصول ارگانیک با استفاده از کود ورمی کمپوست ودیگر کودهای سبز یا الی می توانیم علاوه بر تضمین سلامتی خود وجامعه سودی سرشار بدلیل گرانتر بودن محصول ارگانیک که حتی تا پنج برابر قیمت محصولات عادی است را بدست اوریم که نکته حایز اهمیتی برای کشاورزان می باشد .

قوانین بین المللی استفاده بیش از حد استاندارد از کود های مصنوعی یا شمیایی را منع میکند تا جایی که اگر چنین محصولی در بازار بین المللی وجود داشته باشد که پس از ازمایش در ازمایشگاه های معتبر به اثبات برسد بلافاصله معدوم میشود ،  بنابراین کود ورمی کمپوست کمک بسزایی در صادرات محصولات کشاورزی وحضور موفق محصولات ایرانی را در بازار های منطقه ای و جهانی فراهم میکند که به رونق کشاورزی در کشور عزیزمان کمک شایانی میشود.

مطلب پیشنهادی:
هوادهی بستر کمپوست

تثبیت ریشه گیاه 

ورمی کمپوست برخلاف دیگر کود های موجود در بازار مثل کود گاو یا مرغ هیچ گونه اثر تخریبی بر روی گیاه ندارد و باعث اصطلاحا سوزاندن ریشه گیاه نمیشود تا جایی که حتی میتوان گیاه را در کود ورمی کمپوست خالص کشت کرد که نکته قابل ذکری است .

آفت کش بودن

کود ورمی کمپوست که حاصل از فعالیت کرم خاکی است به دلیل خواص بیولوژیکی یک نوع افت کش بیولوژیک محصوب میشود که هزینه سموم افت کش را تا حدودی کاهش می دهد.

از بین رفتن علف های هرز

به دلیل نداشتن بذر علف در ورمی کمپوست مزرعه یا باغ کشاورز وباغدار شاهد رشد کمتر گیاهان مزاحم خواهد شد که نکته مهمی است

کاهش هزینه 

به خاطر اثر قوی و فوق العاده بر روی خاک میتوان از کود ورمی کمپوست هر سه سال یک بار در زمین کشاورزی استفاده کرد که به سبب کاهش هزینه های ناشی از ان قابل توجه است . استفاده ۱۰ تن کود ورمی در هر هکتار نتایج شگفت اوری را به دنبال دارد .

 

معجزه ای به نام کود قوی ورمی کمپوست - معجزه ای به نام کود قوی ورمی کمپوست

معجزه ای به نام کود قوی ورمی کمپوست

گیاهی که با ورمی کمپوست (سمت راست ) تغذیه کرده دو برابر رشد داشته است .

 

نتیجه گیری

شما کشاورز محترم نیاز به سرمایه گذاری زیاد در این زمینه را ندارید وکافی است تا باصرف سرمایه گذاری اندک بخشی از زمین کشاورزی یا باغ خود را برای ازمایش و دیدن اثار فوق العاده ورمی کمپوست بر روی گیاهان خود در نظر گرفته تا خودتان شگفت زده شوید .

 

در تولید ورمی کمپوست مستقل باشیم

شما گلخانه دار ، باغدار یا کشاورز محترم میتوانید ورمی کمپوست مصرفی خودتان را به راحتی تولید کرده وبا هزینه بسیار کمترمستقل شوید . کافی است با در نظر گرفتن بخشی از مزرعه خود برای تولید ورمی کمپوست وبا خرید مقداری کرم ایزینیا فوتیدا اقدام به پرورش کرم خاکی و تولید کود ارزشمند ورمی کمپوست نمایید تا علاوه بر استفاده بر روی مزارع خود از کسب و کار ان نیز بهره مند شوید .

مطلب پیشنهادی:
مواد تشکیل دهنده کرم ورمی کمپوست ایزینیا فتیدا

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید درصورت لزوم تماس حاصل نمایید : ۰۹۳۷۷۷۰۹۹۰۱ –  نادمی