شغل پردرآمد تولید ورمی کمپوست

کسب درامد خوب از تولید و پرورش کرم خاکی و کود ورمی کمپوست

در این طرح با استفاده از کرم‌‌های خاکی، کمپوست استحصال شده از کود دامی مورد استفاده قرار گرفته و از این توده حجیم و کم‌ارزش، یک کود آلی با کیفیت بسیار بالا بدست خواهد آمد که برای استفاده در زمین‌‌های زراعی و باغات بسیار مفید خواهد بود. به عبارتی دیگر با استفاده از تکنیک کرم‌‌های خاکی از کود‌های دامی یک کود آلی بنام کرم پوسال تولید می‌کنند که عاری از هر گونه بذر علف هرز و انگل‌‌های گیاهی بوده و همچنین از نظر ویژگی‌‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک با کود گاوی بسیار متفاوت است.

تولید ورمی کمپوست به روش اصولی و به عبارتی تولید واقعی می تواند یک شغل پر درآمد و سود ده باشد  . مخصوصا مواقعی  که در کنار مشاغل دیگر کشاورزی  ، دامداری یا آبزی پروری قرار گیرد . به طور مثال وقتی یک مزرعه پرورش ماهی ، میگو یا خاویار در کنار یک باغ یا مزرعه کشاورزی  داشته باشیم ، می توانیم با ایجاد یک مزرعه تولید ورمی کمپوست  به منفعت فوق العاده ای رسید . زیرا تنها با خرید اندکی کرم خاکی ایزینیا فوتیدا کالیفرنیا و سپس خرید مقداری کود گاوی می توان تولید همزمان کرم خاکی ( ورمی کالچر ) ونیز کود ارگانیک ورمی کپوست  ، سود قابل توجه ای کسب کرد .
با این کار می توان کود گاوی را بسیار غنی کرد و با تبدیل آن به کود ورمی کمپوست شاهد افزایش چند برابری محصول در کشاورزی و نیز با تولید کرم خاکی  و پرورش آن شاهد افزایش تولید در آبزی پروری و البته کاهش هزینه های ناشی از خوراک آبزیان بود . همانطور که می دانیم حدود ۷۰ درصد هزینه تولید درآبزی پروری مربوط به تامین خوراک است که با تولید کرم خاکی به عنوان یک غذای کامل و فوق العاده برای مزرعه پرورش خود توانسته ایم گامی موثر در کاهش هزینه های تولیدی برداریم . حال به این مجموعه ،  گاوداری و یا دیگر مشاغل وابسته را اگر اضافه کرد نتیجه بهتر خواهد شد .

در شرایطی که کود دام‌هایی نظیر اسب و طیور و سایر حیوانات اهلی برای دامدار مسئله ساز است، پرورش کرم خاکی راه گشا است چرا که این نوع کود بخاطر ترکیبات اسیدی زیادی که دارد در مزارع به مقدار قابل استفاده نیست بهر حال دامدار می‌تواند کرم خاکی را پرورش داده و کمپوست حاصله از آنرا برای مزرعه خویش استفاده کرده و یا آنرا بفروش برساند.

مطلب پیشنهادی:
فروش کرم خاکی با گواهینامه جهاد

همچنین از تولید مازاد خود کرم نیز برای تغذیه آبزیان یا طیور می‌تواند استفاده کند.

 

2 e1475093753749 - شغل پردرآمد تولید ورمی کمپوست

 

 انواع محیط‌های کشت کرم خاکی

بسیاری از گونه‌های کرم خاکی از غذای خاصی و معین استفاده می‌کنند بکارگیری بستر‌های مختلف پرورش به نوع محیطی که کرم‌ها از آنجا تهیه می‌شوند ارتباط زیادی دارد. مثلا گونه‌های اشغال خور (Epigces) تنها در لایه‌های رویی بستر یافت می‌شوند ولی اکثر کرم‌های دیگر که در خاک هستند برای تغذیه به سطح آمده و از مواد معدنی خاک و یا سایر مواد آلی موجود آن استفاده می‌کنند. از هر نوع ماده آلی می‌توان بعنوان محیط کشت و پرورش کرم خاکی استفاده کرد، اما علاوه بر مواد آلی مورد علاقه کرم‌های خاکی، شرایط اقتصادی پرورش دهنده نیز در تامین مواد اولیه محیط کشت بسیار مهم است بدین معنی که برای اقتصادی بودن پرورش کرم خاکی معمولا پرورش دهندگان از مواد آلی ارزان قیمت استفاده می‌کنند. در طریقه پرورش صنعتی از خاک استفاده نمی‌شود بلکه از غذا‌های تمیز شده هوموسی که کرم‌ها می‌توانند در آن زندگی بکنند بهره می‌گیرند.

زائداتی که احتمالا دارای میزان کمی از محلول یک نوع نمک آلی یا آمونیاک بوده می‌توانند برای کرم‌های خاکی کشنده باشند. در نتیجه اینگونه زائدات قبل از استفاده باید پردازش شده تا درجه سمیت آن تقلیل یافته یا خنثی شود بهترین روش پردازش اینگونه مواد ذخیره سازی آنها به مدت طولانی است. انواع محیط‌های پرورش عبارتند از:

۱ – پرورش با استفاده از فاضلاب شهری

۲ – پرورش با مواد آلی گیاهی

۳ – پرورش به وسیله زباله

۴ – پرورش به وسیله فضولات حیوانی

۵ – سایر محیط‌های کشت

با توجه به محدودیت گزارش فقط به تشریح پرورش به وسیله فضولات حیوانی و سایر محیط‌های کشت ‌پرداخته می‌شود.

پرورش بوسیله فضولات حیوانی: بهترین ماده غذایی برای کرم خاکی E.Foetieda فضولات گاوی (پهن) است. این کرمها در فضولات گاوی رشد و تکثیر فوق‌العاده‌ای داشته و می‌توانند در صورت وجود شرایط مناسب و فضای کافی درست شش ماه، دو کرم با سن شش هفته می‌توانند تعداد ۲۰۰۰ کرم جدید تولید کنند. همچنین کرم‌های خاکی را می‌توان در از بین بردن فضولات دامی مانند اسب، گوسفند و یا حتی ماکیان مانند مرغ‌های پرورشی استفاده کرد اما همانطورکه که قبلا نیز گفته شد باید شرایط محیطی مناسب را برای کرم‌های خاکی فراهم کرد.

مطلب پیشنهادی:
نکاتی مهم در تولید ورمی کمپوست خانگی

کرم خاکی قادر است که هر نوع مدفوع و کود دامی را به کمپوست بسیار غنی تبدیل کند.

سایر محیط‌های کشت: از نظر اقتصادی کشت و پرورش کرم خاکی وقتی مقرون به صرفه است که بتوان از موادی که دارای هیچگونه هزینه‌ای نیست استفاده کرد مانند زباله رستوران، یا آشپزخانه‌ها، قسمت دور ریختنی سبزیجات یا زباله اماکن عمومی، مواد زائد کارخانه‌های تهیه مواد غذایی (کارخانه‌های آزاد سازی، کارخانه‌های روغن کشی سویا).

 

پرورش کرم خاکی  جهت کسب درامد

استفاده از کرم خاکی قرمز Red Worm در تبدیل ضایعات کشاورزی و دامپروری به مواد آلی موردنیاز کشاورزی Wermicomposting از سالیان دور در سطح جهان مورد توجه بوده است. درصد پروتئین‌‌های کرم خاکی بالا (حدود %۷۰) و ترکیب اسید‌های آمینه آن به پودر ماهی و پودر تخم‌مرغ شباهت نزدیکی دارد و حاوی اسید‌های آمینه ضروری بدن جانداران از جمله تریپتوفان، متیونین، ترئونین و لیزین است. با در نظر گرفتن این مسائل، استفاده تجاری از کرم خاکی بعنوان یک مکمل پروتئینی از دهه ۹۰ مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه منابع موجود نشان می‌دهد که استفاده از بدن کرم در تغذیه پرندگان و آبزیان سابقه نسبتاً زیادی دارد. از مشکلات اصلی استفاده از منابع پروتئینی با منشأ حیوانی نظیر پودر ماهی و پودر گوشت امکان آلودگی بیولوژیکی این مواد و خطر ایجاد بیماری در مصرف کننده‌ها است. لیکن از آنجایی که تاکنون هیچ بیماری شناخته شده‌ای در دام و طیور، توسط کرم خاکی ایجاد یا منتقل نشده است، جایگزین کردن کرم خاکی می‌تواند این معضل را مرتفع کند.

 

اهداف شغل تولید کمپوست کرم خاکی

هدف اصلی: یکی از مسائل مهم و اساسی در راه‌اندازی کارگاه پرورش کرم خاکی اهداف اولیه آن است و بدین معنی که کارگاه با هدف از بین بردن و یا استفاده از یک ماده آلی خاص (کود دامی) که به صورت مشکل و یا معضل در آمده است راه‌اندازی می‌شود و برای تولید یکی از محصولات کارگاه که شامل کرم پوسال و یا کرم خاکی است طراحی می‌شود. با استفاده از کود‌های دامی موجود و مدیریت پسمانده‌های دامی و تبدیل آن به پروتئین آلی و طبیعی به منظور تولید محصول سالم و با صرفه و افزایش درآمد و ایجاد اشتغال است.

مطلب پیشنهادی:
تبلیغات ورمی کمپوست

 

– ایجاد اشتغال زایی در بخش کشاورزی در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های دولت و بنگاه‌های زودبازده

– بهره‌وری اقتصادی با شاخص کاهش هزینه‌های محیط زیستی و هزینه‌های تامین مواد آلی برای تولید محصولات

– سلامت و بهداشت فرآیند تولید محصولات کشاورزی

– حفظ محیط زیست و اکولوژی

– ارتقای سطح فرهنگ عمومی حفظ محیط زیست

– تولید کود بیولوژیک در واحد‌های دامپروری

– جایگزین کردن کود بیولوژیک بجای کود شیمیایی و دامی

– اشاعه فرهنگ مصرف مواد بیولوژیک

 

خاکی ورمی کمپوست e1475093847604 - شغل پردرآمد تولید ورمی کمپوست

کرم خاکی ورمی کمپوست

 

کسب درامد قابل قبول از شغل ورمی کمپوست

البته ورمی کمپوست هم مانند دیگر مشاغل کشاورزی می تواند به تنهایی درآمد قابل توجه ای داشته باشد به شرطی که قبل از تولیدبا روش های بهینه سازی و کاهش هزینه ها آشنا شوید و یا از یک شرکت معتبر جهت مشاوره و راه اندازی مزرعه تولیدی خود مشورت بگیرید .  یک راه برای بازاریابی بسیار ساده این است که علاوه بر توضیح و تشریح  فواید استفاده از کود ورمی کمپوست  در کشاورزی ، باغدار  ، گلخانه دار یا کشاورز را متقاعد کنید با هزینه بسیار اندک گوشه ای از زمین زراعی خود را به عنوان مزرعه  نمونه از ورمی کمپوست استفاده کند . با این کار اگر شما ورمی کمپوست با کیفیت تولید کرده باشید مطمئن باشید که نتایج فوق العاده آن  در افزایش و کیفیت محصولات کشاورز ،  به طور قطع وی را مجاب به جایگزین کردن ورمی کمپوست به جای کودهای دیگر می کند. همین کار را می توان برای بازار یابی در زمینه فروش کرم خاکی برای تغذیه آبزیان نیز انجام داد.
منبع: محمد نادمی مدیر گروه  ورمی کمپوستینگ- تماس:  ۰۹۱۲۲۶۸۷۵۴۲

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند