تغذیه آبزیان با کرم خاکی ورمی کمپوست

کرم خاکی ورمی کمپوست برای تغذیه انواع ابزیان

همچنین از ( کرم خاکی منجمد)  و (کرم خاکی زنده در پک جعبه کرم خاکی خانگی ) و ( کرم خشک شده )  نیز می توانید استفاده کنید .

انواع جلبک، کرم، دافنس، روتیفر، آرتمیا و گاماروس به عنوان غذای زنده مورد استفاده زیادی در تغذیه ابزیان دارند، ولی مهمترین غذای زنده مصرفی، کرم‌خاکی مخصوصا ازنوع ایزینیا فوتیدای کالیفرنیایی (Eisenia fetida) می باشد که درصد پروتئین آن بیش از سایرگونه‌هاست .
از آنجایی که زندگی شهری خصوصا در پرورش ماهیان زینتی امکان تولید و جمع‌آوری غذای زنده را تاحدی غیر ممکن کرده لذا استفاده از محصولاتی همچون  کرم خاکی  خشک شده که به روش بسیار بهداشتی و اصولی تهیه شده برای رفع نیازهای پنهان غذایی از سوی صاحبنظران توصیه می‌شود.

ارزش غذایی کرم خاکی به دلیل بالا بودن مقدار پروتئین آن است که معمولا تا ۷۰ درصد وزن ماده خشک کرمها را نیز تشکیل می‌دهد .

 

th - تغذیه آبزیان با کرم خاکی ورمی کمپوست

کرم خاکی در تغذیه ابزیان

 

از ویژگیهای  کرم خاکی خشک شده  ضریب تبدیل بالای آن است بشکلی که مصرف هر یک کیلو از آن مساوی با تولید ۸۰۰ گرم عضله خالص در ماهیان زینتی و غیرزینتی می باشد.

کرم خاکی پروتئین قابل جذب فوق‌العاده زیادی نسبت به گوشت سفید و قرمز دارد و از طرفی توان بالایی در حفظ ارزش غذایی نسبت به دیگر انواع گوشت‌ها را دارا می باشد که نکته فوق العاده ای است . کرم خاکی ان هم از نوع ایزینیا فوتیدا کالیفرنیا  یک منبع حیوانی بسیار مناسب بوده که ترکیب اسیدآمینه‌ای آن به همراه قابلیت هضم آسان آن از سوی آبزیان و ماهی ها ، خواهد توانست جیره مناسبی برای تغذیه آبزیان قرار گیرد.
در پرورش ماهیان اکواریومی و نیز ماهیان پرورشی مانند قزل آلا ملاحظه شده است که در نتیجه تغذیه مصنوعی نه تنها مقاومت آنها در برابر بیماری ها بسیار کمترشده بلکه  قدرت تولید مثل آنها  نیز کاهش چشمگیری می‌یابد، همچنین   رنگ و شکل ظاهری و مزه گوشت نیز در مقایسه با انواعی که در طبیعت و با تغذیه طبیعی تولید می‌شوند،کاملا متفاوت  و غیر قابل قیاس  است .

برخی ماهیها در شرایط آکواریومی و پرورشی در استخر‌ها یا تولید مثل نمی‌کنند و یا به کندی  این کار را انجام می‌دهند که علت آن فقر غذایی نامشهود در خصوص تامین برخی اسیدهای آمینه کمیاب است که کرم ورمی کمپوست از منابع غنی آنها محسوب می‌شود. ضمنا این اسیدهای امینه برای افزایش مقاومت نوزادان ماهی ها  و پایداری آنها برای عبور از مراحل حساس  زندگی نیز لازم و ضروری هستند. امروزه در تغذیه مرحله لاروی آبزیان، تمایل به استفاده از غذای زنده روند رو به رشد داشته ؛

 

ماهی اسکار - تغذیه آبزیان با کرم خاکی ورمی کمپوست

کرم خاکی در تغذیه ابزیان مختلف

 

دانش بشری هنوز قادر به تامین مصنوعی کلیه نیازهای غذایی لارو نبوده و پوشش این نیاز با غذای زنده مخصوصا با استفاده از کرم ورمی کمپوست ازنوع ایزینیا فوتیدا کالیفرنیا قطعه قطعه شده و یا درسته (بسته به نوع و شرایط) راه حل مطلوب و مطمئنی است.

استفاده از کرم خاکی به جای کرم سفید می تواند، هزینه تولید ماهیان خاویاری را تا شش برابر کاهش دهد

و این کاهش هزینه‌های تولید و نیز افزایش کیفیت ماهیان تولیدی در سایر ماهیان نیز با تفاوتی کم موضوعیت عملی و کاربردی دارد .

 

ارزش غذایی کرم خاکی در تغذیه ابزیان

ارزش غذایی کرم خاکی ان هم از نوع ایزینیا فوتیدا کالیفرنیا  به علت بالا بودن مقدار پروتئین آن است که معمولا ۴۵تا ۷۰درصد وزن ماده خشک کرمها را تشکیل می دهد. این مساله باعث شده است نام کرم خاکی علاوه بر فهرست غذای ماهیان ، در فهرست غذایی انسان ها نیز  هم قرارگرفته تا جایی که بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیای میانه از گونه ای کرم خاکی در رژیم غذایی خود بهره می برند. آنها این گونه را به خاطر خاصیت های پزشکی و  دارویی وهمچنین انرژی بالای آن ، همراه با روغن زیتون مصرف می کنند که نکته قابل ذکری است .

به گفته لیلا صفر خانلو  کارشناس شیلات و محقق پرورش کرم خاکی در غذای ابزیان و ماهی های زینتی  ، حتی می توان از طریق گنجاندن این کرم در رژیم غذایی لارو مهمترین ماهی تجاری ایران ، یعنی ماهی سفید که جمعیت  آن در حال حاضر در دریای خزر کاهش یافته است ، گونه را تقویت کرده و قابلیت تحمل استرس های محیطی آن را پس از رهاسازی در دریا، افزایش داده وبا این کار کمک شایانی به صنعت ماهی گیری و منابع طبیعی نمود .

چربی و خاکستر ، کرم خاکی در مقایسه با سایر غذاهای زنده ، استفاده از کرم خاکی و آرد آن در تغذیه موجودات بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج بدست آمده از تمامی تحقیقات ، اثر منفی ناشی از تغذیه کرم خاکی را گزارش نکرده اند .

ارزش دارویی کرم خاکی سابقه ی تاریخی طولانی دارد که به ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد . امروزه در ژاپن از کرم های خاکی در تهیه نوشیدنی ها استفاده می شود .
کرم ها با داشتن ۲۴ آنزیم از ۲۶ آنزیم مورد نیاز بدن انسان ، یکی از بهترین تامین کنندگان منابع آنزیمی برای انسان به شمار می روند . در بسیاری از کشورها از جمله چین و ایالات متحده آمریکا از کرم به عنوان یک غذای مقوی یا چاشنی غذا استفاده های فراوان می شود . همچنین پروتئین بالای کرم و سرشار بودن این موجود از آنزیم های مختلف ، پودر این کرم به عنوان یک منبع مناسب تامین پروتئین برای ورزش بدنسازی تبدیل کرده است .
همانگونه که کرم خاکی ارزش غذایی فراوانی برای بدن انسان دارد به تناسب برای بسیاری از حیوانات نیز مفید و ارزشمند است .

از پودر این کرم در جیره ی غذایی دام به منظور تامین آمینواسید ها و آنزیم ها استفاده می شود . همچنین در صنایع طیور نیز از پودر کرم در تولید دان مرغ و پولک ماهی استفاده می شود .

مطلب پیشنهادی:
نمونه برگ آنالیز ورمی کمپوست

در یک تحقیق میدانی بر روی ماهی قزل آلا مشخص شد که استفاده از کرم می تواند دوره ی پرورشی ماهی را از ۶ ماه به ۴ ماه تقلیل دهد .

آیا می دانید که ارزش غذایی یک کنسرو قارچ معادل ۲۴ کرم کوچک است.
پروتئین‌ها مواد اصلی هر سلول زنده هستند. که در ساختمان آنها نه تنها کربن، هیدروژن و اکسیژن وجود دارد، بلکه ازت و گاهی گوگرد نیزموجود است. پروتئین ها مسئول انجام اعمال گوناگون هستند.
نقش آنها از تشکیل ماده انقباضی عضلات گرفته تا ساختن بعضی ازهورمون ها، آنزیمها و آنتی کورها، تبدیل انرژی شیمیائی به کار و انتقال اکسیژن و هیدروژن متنوع است. کرمهای خاکی به لحاظ اررزش غذائی بالایی که دارند میتوان از آنها به عنوان منبع پروتئینی در جیره غذایی طیور، آبزیان و دام استفاده نمود. بدن کرمهای خاکی دارای ۶۰ – ۸۲ درصد پروتئین، ۶ – ۹ درصد چربی، ۷ – ۱۶ درصد ازت و مقدار زیادی آنزیم، ویتامین و عناصر کم مصرف است.

پروتئین موجود در بدن کرم خاکی حاوی تمامی انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز دام و طیور، بویژه لینزین و متیونین است. با مصرف یک درصد کرم خاکی در جیره غذائی مرغ، تولید تخم مرغ، وزن بدن و میزان پروتئین آن به ترتیب ۲۵ و۲۲ و ۷ درصد افزایش یافته. کرمهای خاکی به علت دارا بودن درصدبالایی از اسیدچرب امگا-۳ در تخم مرغ و لذیذترشدن گوشت ماکیان می‌شوند. استفاده از کرمهای خاکی در جیره غذایی دام نتایج مفیدی نیز داشته است بطوری که با مصرف روزانه نیم کیلوگرم کرم خاکی تازه در جیره غذایی گاوهای شیرده، میزان شیردهی آنها ۲۲ درصد افزایش یافته است.
با مصرف ۱۵ درصد کرم خاکی تازه در جیره غذایی ماهی، وزن بدن آنها به میزان ۳۳/۵ درصد افزایش یافته، بنابراین از کرمهای خاکی می توان به عنوان یک غذای مکمل در جیره غذایی طیور، دام و آبزیان به صورت تازه خوری منجمد و خشک شده استفاده نمود.

کرم خاکی به علت داشتن مقدار فراوان پروتئین و ویتامین در ساختار خود می تواند به عنوان غنی ترین منبع غذایی به ویژه از لحاظ انواع اسیدآمینه های ضروری در جیره غذایی ماکیان و آبزیان در نظر گرفته شود.

بررسیهای انجام شده روی میزان پروتئین در کرم خاکی نشان می دهد که نسبت پروتئین به وزن خشک w/w70-60 درصد و مقدار فیبر آن ۵ درصد< می باشد. علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که کرمهای خاکی نه تنها از لحاظ میزان پروتئین، بلکه از لحاظ نوع اسید آمینه، بخصوص اسید آمینه لیسین، اهمیت زیادی دارد.  بنابراین از این جانور به علت داشتن مقدار فراوان پروتئین در ساختار خود می توان به عنوان غنی ترین منبع غذایی برای پرورش جانوران از جمله ماکیان و آبزیان نیزاستفاده کرد

 

ترکیبات و پروتیین های موجود در پودر کرم خاکی 

 

اسید امینه                                              مقدار

متیونین                                                 ۰/۲

تیروزین                                                ۳/۴

لایزین                                                  ۱/۷

الانین                                                   ۲/۵

ترونین                                                 ۸/۴

والین                                                   ۰/۵

سیستئین                                                ۶/۱

هیستیدین                                                ۲/۶

سرین                                                 ۴۸/۴

ارژینین                                                 ۱/۶

ایزولوسین                                               ۵/۴

اسپارتیک                                                 ۳/۱۰

لوسین                                                    ۲/۷

گلوتامیک اسید                                            ۸/۱۳

 

تحقیق تاثیرات  کرم خاکی در تغذیه ماهی قزل الا

در یک  تحقیق، اثر سطوح مختلف کرم خاکی گونه ای   قزل آلای رنگین کمان در مرحله رشد انجام شد. وزن ماهیها در شروع آزمایش برابر با ۱۴۰گرم بود. ۲۴۰ عدد از ماهیهای قزل آلای رنگین کمان (هر تیمار ۲۰ عدد ماهی) در استخرهای پرورشی به ابعاد متر ۵× ۷/۰ متر و عمق ۵/۰ متر نگهداری شدند، آب مورد نیاز جهت پرورش از طریق چشمه مجاور مزرعه با میانگین دمای ۱۴ درجه سانتیگراد تامین شد. چهار جیره غذایی براساس ۳۸ درصد پروتئین و مقدار انرژی ۳۳۰۰ کیلوکالری و با میزان ۱۳ درصد چربی حاوی ۱۰، ۲۰ و ۳۰ درصد کرم خاکی و یک جیره فاقد کرم خاکی بعنوان جیره شاهد (کنترل) در یک دوره پرورشی شش هفته ای بعنوان خوراک تر استفاده گردید. از نظر آماری بین جیره های حاوی سطوح مختلف کرم خاکی بر روی افزایش وزن و ضریب تبدیل تفاوتهای معنی داری وجود داشت % = α).

مطلب پیشنهادی:
تولید ورمی کمپوست در بهار و پاییز

در مقایسه بین تیمارهای مختلف، جیره های حاوی ۲۰ درصد کرم خاکی، از نظر آماری اختلاف معنی داری در وزن، میزان کارآیی غذایی و ضریب تبدیل غذایی نسبت با سایر جیره های غذایی نشان دادند و دارای وضعیت بهتری بودند .

ازمایش ها و تحقیقات مشابه حاکی از فوق العاده بودن ارزش غذایی کرم خاکی برای ابزیان است.

کرم خاکی هم به طور  تازه وهم به صورت خشک شده قابل مصرف می باشد  ومی توان آن را به صورت تازه , بعنوان غذای زنده در تغذیه ماهیان ( بویژه بچه ماهیانی که نیاز پروتئینی بالایی دارند ) بکار برد  کرم خاکی  ورمی کمپوست از انواع غذاهای زنده ای است که با ترکیبات پروتئینی ( اسیدها آمینه ) و اسیدهای چرب خود قادر به تامین نیازهای تغذیه ای آبزیان و ماهی های اکواریومی می باشد .

میزان چربی نسبتاً کمتر آن در مقایسه با سایر غذاهای زنده در کنار درصد بالای پروتئین آن ، کرم خاکی  ایزینیا فوتیدا را در ردیف غذاهای زنده با ارزش قرار داده است.

ترکیبات و میزان اسیدهای آمینه ضروری و نیزاسیدهای چرب ضروری لینولئیک در کرم خاکی ورمی کمپوست  تقریبا  به صورت  کامل قادر به پوشش نیازهای تغذیه انواع آبزیان پرورشی وماهی های زینتی  می باشد

به طوریکه میزان برخی اسیدهای آمینه ضروری مانند ، هیستیدین و متیونین ، حتی بیش از نیاز تغذیه ای آبزیان بوده و از این رو می توان استفاده از آن را در تغذیه بسیاری از آبزیان پیشنهاد نمود . کرم خاکی فاقد اسید آمینه ضروری تریپتوفان می باشد. در این صورت اگر کرم خاکی به صورت غذای مکمل در تغذیه موجود استفاده شود ،

این کمبود با تغذیه از سایر غذاهای فرموله شده جبران می شود و بنابراین مشکل نبودن تریپتوفان و کمبود احتمالی فنیل آلانین و لیزین ، بدین صورت بر طرف خواهد شد .
در مورد اسید چرب ضروری لینولئیک کمبود آن در جیره وجود نداشته و در صورت کمبود احتمالی اسید لینولئیک نیز مانند اسیدهای آمینه ضروری ، این مشکل با تغذیه از غذای گرانول بر طرف می شود .

استفاده از کرم خاکی  به صورت زنده و یا خشک ، منجمد در تغذیه آبزیان حائز اهمیت است . ترکیبات مناسب اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه و اسیدهای آمینه ضروری و وجود امگا ۳ زیاد در این کرم خاکی  ، استفاده از آن را نسبت به منابع گیاهی متمایز ساخته است. (۲۰۰۱ ، Ng et al )هضم و جذب آسان این جاندار ، علاوه بر دیگر خصوصیات مفید آن  باعث استقبال ، استفاده از آن را در پرورش دوران نوزادی و لاروی انواع آبزیان کاربردی ساخته است ng و همکاران ( ۲۰۰۰ )

جهت تغذیه بچه ماهیان انگشت قد گربه ماهی آفریقایی Clarias gariepinus ، از کرم خاکی استفاده کردند . نتیجه این تحقیق نشان داد که بچه ماهیان تغذیه شده با کرم خاکی رشد سریع تر و درصد بازماندگی و مقاومت در برابر استرس نسبت به بچه ماهیان گروه شاهد که از کرم خاکی تغذیه نکرده بودند نشان دادند .

 

استفاده از کرم خاکی در تغذیه انواع سخت پوستان

از کرم خاکی در تغذیه پست لارو میگو جهت افزایش رشد و نیز تسریع تخم ریزی در میگوهای مولد استفاده شده است . از این موارد می توان به تغذیه پست لارو میگو ی پا سفید غربی Penaeus vannamei و میگو بزرگ آب شیرین Macrobrachium rosenbergi از انواع کرمهای کم تار از جمله کرم خاکی ورمی کمپوست اشاره کرد .

در این موارد ، اشتیاق بالای پست لارو به تغذیه از کرم و نیز افزایش نرخ رشد میگوها ، قابل توجه بود ( ۲۰۰۲ ، Correia et al ؛۱۹۹۸ ،Apolinario et al ) .

اندازه کرم خاکی نیز عامل بسیار مهمی میباشد که باعث استفاده مستقیم از کرم در تغذیه آبزیانی که دهان بزرگی دارند( مانند ماهیان خاویاری) می گردد. همچنین چون کرم تا مدتها در آب قدرت حرکت دارد، می توان از آن به صورت زنده در تغذیه آبزیانی که با تاخیر به سمت غذا حرکت میکنند نیز استفاده نمود. ولی در مورد کرم سفید ، به علت کوچکی آن این عمل با مشکل مواجه می باشد . تولید کرم خاکی ساده بوده و تجهیزات بسیار کمی لازم دارد که تولید کرم خاکی با هزینه کم را امکان پذیر می سازد . ولی تولید سایر غذاهای زنده کرمی شکل مانند کرم سفید ، لارو کرم خونی و توبیفکس هزینه و امکانات بیشتری نیاز دارد.

با مقایسه درصد پروتئین انواع غذاهای ذکر شده مشخص است که بعد از انرژی Tubifex،کرم خاکی بیشترین میزان پروتئین و خاکستر و درصد متعادل   چربی را دارد  و مقایسه فاکتورهای تغذیه ای آن مانند پروتئین ، چربی ، خاکستر ، نشان دهنده ارزش غذایی بالای کرم خاکی  می باشد.

با توجه به ارزش تغذیه ای و میزان مناسب پروتئین ، چربی و خاکستر ، کرم خاکی در مقایسه با سایر غذاهای زنده ، استفاده از کرم خاکی و آرد آن در تغذیه موجودات بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج بدست آمده از تمامی تحقیقات ، اثر منفی ناشی از تغذیه از کرم خاکی را گزارش ننموده و برعکس تاثیر مثبت آن در رشد و نمو آبزیان پرورشی را نشان داده است .

مطلب پیشنهادی:
برداشت کرم و ورمی کمپوست

 

برای این منظور چند راهکار به شما معرفی میکنیم

۱ خرید کرم خاکی شسته و منجمد شده از گروه ورمی کمپوستینگ جهت تغذیه آبزی خود .

کرم خاکی منجمد شده بسیار مناسب سالن های پرورش و تکثیر انواع ماهی های زینتی و نیز استخرهای میگو و ماهیان مولد است . 

 

کرم خاکی منجمد یا فریز  جهت تغذیه ماهی زینتی و آکواریوم

گروه ورمی کمپوستینگ با مشاوره و بهره گیری از اطلاعات و تحقیقات آقای دکترعلیزاده ( کارشناس تغذیه آبزیان ) و همچنین آزمایش مواد مغذی موجود در بدن کرم خاکی در آزمایشگاه مبنا (در استان البرز- مهرشهر- جنب اتوبان کرج قزوین ) اقدام به روده شویی و منجمد کردن کرم خاکی ایزینیا فوتیدا از بهترین گونه کمپوستر جهت مصارف زیر نموده است :

۱ – به عنوان غذای اصلی ماهی های زینتی و آکواریومی .
۲ – به عنوان مکمل غذایی میگو که درحال حاضر در پرورش میگوی دکتر علیزاده  در حال استفاده بوده ونتایج قابل توجه ای کسب شده است و همچنین قزل الا و دیگر ماهی های سردابی و گرمابی در استخرهای پرورش شیلات .

۳ – به عنوان غذای مکمل به جای کرم سفید در پرورش ماهیان خاویاری .
کرم منجمد شده برای تغذیه آبزیان

 

مزایای کرم خاکی منجمد شده

– افزایش رشد وضریب تبدیل غذایی بهتر .

– افزایش سلامتی ومقاومت دربرابر انواع بیماری ها واسترس های محیطی .

– تلفات کمتر به دلیل استفاده از غذای باکیفیت  .

– افزایش تخم ریزی در آبزیان مولد .

– آزمایشات و تحقیقات انجام شده توسط متخصصان ایران و جهان بر روی پست لارو میگو ، قزل آلا ، میگوی آب شیرین ، انگشت قد گربه ماهی آفریقایی ، ماهیان خاویاری ، لارو ماهی سفید ( مهمترین ماهی تجاری ایران ) و انواع بچه ماهی هایی که از کرم خاکی نیز تغذیه نموده اند بیانگر تفاوت معنی داری در رشد و نمو ، تولید مثل ، سلامتی و ضریب تبدیل بهتر نسبت به گروه های شاهد است .

– پروتیین بالا و سهل الهضم باعث شده کرم خاکی در رده بهترین مواد مغذی برای انواع آبزیان قرار گیرد .

 

شرایط و نحوه مصرف کرم خاکی منجمد شده

ابتدا یک دستگاه کوچک یخچال فریزر تهیه نمایید و سپس در هر روز به مقدار بیست درصد از کرم خاکی مرغوب و فریز شده را در جیره غذایی آبزیان گیاهخوار بگنجانید . برای ماهی های گوشتخوار می توانید تا صد در صد غذای ماهی آکواریومی خود را از کرم خاکی استفاده کنید .درصورت لزوم میتوانید کرم خاکی را قطعه قطعه (بستگی به شرایط جثه آبزی مورد نظر ) نموده سپس مصرف نمایید .
مواد غذایی موجود در کرم خاکی منجمد شده برای تغذیه ماهی زینتی

مواد غذایی موجود در کرم خاکی از قبیل اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب ضروری مانند هیستیدین ، متیونین ، فنیل آلانین ، لیزین ، اسید لینولئیک ، امگا ۳ ،امگا ۶، خاکستر و چربی تقریباٌ به طور کامل نیازهای غذایی انواع آبزیان  را پوشش می دهد.  آنالیزمواد موجود دربدن  کرم خاکی را میتوانید در همین سایت ملاحظه کنید .ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب مندرج در همین سایت با عنوان ( تغذیه آبزیان با کرم خاکی ورمی کمپوست ) مراجعه نمایید .

 

DSC 0018 e1468574231204 - تغذیه آبزیان با کرم خاکی ورمی کمپوست

کرم خاکی روده شویی و منجمد شده توسط گروه ورمی کمپوستینگ

 

گروه ورمی کمپوستینگ پس از چند سال تلاش و آماده سازی دستگاه های مورد نیاز و نیز تحقیقات و ترجمه برخی متون مربوط که به زبان های خارجی بودند و همچنین همکاری با برخی از شرکت های مطرح در دنیا توانست محصولی را روانه بازار ایران کند که به جرات میتوان گفت بی رقیب است . 

 

فریز شده e1456932579306 - تغذیه آبزیان با کرم خاکی ورمی کمپوست

کرم خاکی فریز شده

 

 

۲ خرید پک جعبه کرم خاکی خانگی از گروه ورمی کمپوستینگ جهت تغذیه آبزیان در آکواریوم های خانگی به صورت کرم زنده

مناسب جهت مصرف شخصی در منازلی که ماهی آکواریومی نگهداری میکنند است و بدلیل حجم کوچک تولید مناسب سالن های تکثیر ماهی زینتی نمی باشد . 

 

خانگی پرورش کرم خانگی e1468574575753 - تغذیه آبزیان با کرم خاکی ورمی کمپوست

پک کامل جعبه خانگی پرورش کرم خاکی خانگی ( تهیه شده توسط گروه ورمی کمپوستینگ)

 

۳ خرید کرم خاکی خشک شده از گروه ورمی کمپوستینگ .

 

خاکی خشک شده e1468574696332 - تغذیه آبزیان با کرم خاکی ورمی کمپوست

نمونه کرم خاکی خشک شده.

 

نام تعدادی از ماهی های زینتی و آکواریومی به شرح زیر است :

گوپی  مولی  دم شمشیری  پلاتی  شارک  آنجل  فایتر  دیسکس  گورامی  گربه ماهی  بیترلینگ  دانیو  اسکار  آروانا  تترا  پرت  لوچ  فلاورهورن  ماهی شیشه ای  لاک پشت گوش قرمز  کریدوراس  پنکوسی  کیلی  سورم  پیرانا  رامیزی  نایف  پاکو  گلدفیش  سیچلاید  کوی  ماهی رنگین کمان  پلی پتروس  سرسوسماری  رازبورا  ماهیان آب های نیمه شور  سیچلایدهای آفریقایی  سیچلایدهای آمریکایی تبرزینی  سفره ماهی  سیلور دالر  حلزون  خرچنگ و لابستر  اسکات  بلک گوست  داتنوید سرماری فیل ماهی ماهیان آب های شیرین ایران پوفر

 

مطالب مرتبط :

نگهداری پرورش تغذیه ماهی آکواریومی و زینتی

فروش کرم خاکی خانگی خرده در پک جعبه کلنی کامل

اهمیت کرم خاکی در تغذیه پرندگان

 آنالیز مواد موجود در پودر کرم ورمی کمپوست

 

 

  • در صورت نیاز به خرید کرم  خاکی اصلاح شده گونه ایزینیا فوتیدا کالیفرنیا تماس بگیرید : ۰۹۱۲۲۶۸۷۵۴۲ – نادمی

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند