انگل های کرم و بستر و راههای مقابله

شکارچیان و انگل های کرم و بستر ورمی کمپوست

کرم ها دشمنان طبیعی کمی دارند .حشرات حذب بستر کرم ها میشوند ، زیرا محیط مرطوب همراه بامواد آلی فراوان جاذب آنهاست. اگر بستر کرم ها به طور مناسب مراقبت نشود ، اسیدیته محیط افزایش یافته و شرایطی فراهم میشود که دشمنان طبیعی کرم ها زیاد میشوند . محدودیت اصلی ، فشار شکارچیان است .بدن نرم کرم ، طعمه تعدادی از شکارچیان مهره دار و بی مهره است ، در این شرایط باید بستر دارای پوشش مناسب بوده تا شکارچیان به آنها دسترسی نداشته باشند . درضمن در مراحل اولیه پرورش کرم ها، حفظ آنها از شکارچیان بسیار حائز اهمیت است.

 

کنه های موجود در بستر کرم خاکی

کنه ها به طرف محیط اسیدی و مرطوب جذب میشوند . هر چند که جمعیت های کمی از کنه ها در بستر کرم ها زندگی میکنند ، امادر شرایط خاصی کنه ها موجب بروز مشکلاتی میشوند.

 

کنه های سفید یا قهوه ای کرم خاکی

کنه های سفید یا قهوه ای اغلب روی لاشه کرم های تجزیه شده یا آسیب دیده جمع میشوند. اما در طول آلودگی ، این کنه ها میتوانند مقادیر زیادی از بسترهای کرم را مصرف کرده و کرم ها را از دسترسی به مواد غذایی محروم کنند. جمعیت های کنه ها در سطوح بالاتر جمعیت موجب میشود تا کرم ها در عمق بستر نمانند و برای تغذیه به سطح بستر آمده، در نتیجه رشد و تولید مثل آنها کم خواهد شد.

 

کنه قرمز کرم خاکی

کنه قرمز، انگل کرم هاست که خود را به کرم رسانده و خون آن یا مایع بدن آنها را میمکند. همچنین قادر است در مایعات و کپسول های تخم نفوذ کند. این کنه ابتدا به صورت دسته های کوچک سفید یا خاکستری رنگی شبیه کپک ظاهر میشوند. دسته های کنه قرمز جوان در مراحل مختلف رشد قابل تشخیص اند. کنه قرمز بالغ کوچک تر از کنه های قهوه ای یا سفید است و دارای بدن تخم مرغی شکل و قرمز روشن است.

مطلب پیشنهادی:
کرمهای ورمی‌کمپوست چقدر غذا مصرف می کنند؟

 

کنه های بستر1 - انگل های کرم و بستر و راههای مقابله

انواع کنه های کرم و بستر

 

پیشگری از کنه در بستر ورمی کمپوست

مراقبت مناسب از بسترهای کرم از آسیب کنه ها جلوگیری میکند. شرایط زیر به طور معمول با جمعیت زیاد کنه ها مرتبط است:

– آب خیلی زیاد: بستر های خیلی مرطوب ، شرایط مطلوبتری را برای کنه ها فراهم میکنند.در صورت زیاد بودن رطوبت بستر ، از برنامه زمانبندی صحیح آبیاری و بهبود زهکشی و زیر و رو کردن متناسب استفاده می شود.

– تغیه بیش از حد: غذای بیش از حد، سبب تجمع خوراک قابل تخمیر در بستر کرم ها و pH پایین بستر میشود . وقتی از برنامه زمانی صحیح تغذیه استفاده شود ، تمام خوراک در عرض چند روز مصرف خواهد شد. لازم است در هر فصل برنامه غذایی و دما تغییر داده شود. در دمای کم، کرم ها خوراک کمتری مصرف کنند. نگهداری pH بستر در حدود خنثی ، ضروری است. از کربنات کلسیم برای تنظیم pH بستر ها میتوان استفاده کرد.

 

– استفاده از غذاهایی با رطوبت زیاد: رطوبت زیاد سبزیجات سبب افزایش جمعیت کنه در بستر کرم ها میشود، بنابراین استفاده از چنین غذایی باید محدود شود و چنانچه جمعیت کنه ها زیاد باشد ، باید استفاده از این خوراک ها تا زمان رسیدن به سطح پایین رطوبت ، قطع شود.

 

حذف کنه

چندین روش برای حذف کنه از بستر کرم ها پیشنهاد میشود. باید توجه کرد که هر نوع حذف کنه( شیمیایی و فیزیکی ) موقتی است ، مگر این که مدیریت بستر کرم طوری باشد که شرایط برای کنه ها نامطلوب شود. برای این منظور روش های زیر توصیه میشود:

  • بستر کرم ها را به مدت چند ساعت در معرض آفتاب قرار داده، و مقدار آب و خوراک را کم کرده، کنه ها چنین محیطی را دوست ندارند و بستر کرم را ترک میکنند.
  • روزنامه های مرطوب یا کیسه هایی را در بالای بستر قرار داده، کنه ها در اطراف این پوشش ها جمع شده و سپس کسیه ها، خارج میشند. این روش را تا زمانی که جمعیت کنه ها کاهش یابد ، ادامه دهید.
  • تکه هایی از خربزه یا طالبی یا سیب زمینی را در بالای بستر کرم قرار داده، کنه های به طرف شیرینی کشیده شده و روی آنها تجمع می یابند ، سپس میتوان این تکه ها را برداشت و داخل آب انداخته و یا مدفون کرد.
  • آب دهی را باید خود انجام داد و از غرقاب کرد بستر کرمها اجتناب کرد. در این حالت کنه ها به سطوح آمده و کرم ها در زیر میمانند. با استفاده از مشعل دستی ، کنه های سطح را از بین میبرند. این روش ممکن است در صورت نیاز هر سه روز یک بار تکرار شود.
  • استفاده از پودر گوگرد برای کشتن کنه ها بعد از آبکشی بستر کرمها با آب و کشاندن کنه ها به سطح .
مطلب پیشنهادی:
همکاری ورمی کمپوستینگ با مدرسه واله

۱٫۱۶ گرم پودر گوگرد در ۳۰ سانتی متر از سطح بستر استفاده میشود. توجه شود که گوگرد به کرم ها آسیب نرساند، زیرا ممکن است اسیدیته بستر را افزایش و جمعیت کرم ها را کاهش دهد. روش مورد استفاده برای حذف کنه از بستر کرمها تا حدودی مورد بحث است. در گذشته بعضی آفت کش ها در بستر کرمها استفاده میشد، اما بیشتر آنها برای انسان زیان آورند. در نتیجه بهتر است در بستر کرمها از سموم آفت کش برای از بین بردن کنه ها استفاده نشود. اگرچه کنه کش های جدیدتری نیز وجود دارند، پژوهش های علمی کافی در این گونه موارد صورت نگرفته است.

 

انگل ها و پاتوژن ها

گاهی اوقات کرمها ممکن است به عنوان عاملی برای پخش انگل و به عنوان میزبان واسط برای انگل ها و پاتوژن ها عمل کنند. تعداد زیادی از پروتوزوآها ، نماتدها، روتیفرها، کرمهای پهن ، کنه ها و لاروهای دیپتراها در بافت و مایعات بدن کرم یافت شده است . در بین دیپتراها دسته ای از مگس های انگل به نام لامربیساید وجود دارد.

 

از انگل ها میتوان به مگس های نگل ، مانند onesia suvalipine و کنه histostoma murchieia  و انگل پیله allolobophara اشاره کرد. مشخص شده که leechro ها نیز به کرمها حمله میکنند. نماتدها در زمان ظهور پیله های eudrilus eugeniac یافت میشوند و زنده ماندن آنها را تحت تاثیر قرار میدهند. گزارش هایی از گونه های نماتدهای انگل در فضای سلومی کرم وجود دارد. گونه های مختلف capillaria annulata و alberitia vermicularis  از A. calliginosa جدا شده است . همچنین انگل های سیلسات و اسپورزان از مایع بدن و بافت های مختلف کرمها جدا شده اند.

مطلب پیشنهادی:
کود مرغوب شناسایی ورمی کمپوست با کیفیت

 

منبع :

تولید ورمی کمپوست و فرآورده های جانبی آن – انتشارات دانشگاه تهران – مولفان : آقایان ایرج اله دادی و غلامعباس اکبری و خانوم زهرا قهرمانی

 

 

5 دیدگاه ها
  1. Parsa
    Parsa
    ارسال پاسخ
    سلام هربار که کرم نگه داشتم یه مگسای خیلی ریزی(تقریبا شبیه مورچه)میومدن تو بستر کرما و خیلی فرز بودن هر دفعه هم میان اونارو چیکار کنم؟
      • Parsa
        Parsa
        ارسال پاسخ
        سلام ممنون بابت پاسخگویی الان کرمای من تو فضای بازن و بویی هم ندارن ممکنه اگه واسه زمستون بیارمشون داخل خونه کود تولید کنند و بوش بپیچه؟بعد میگن کرم تو گلدون ضرر داره چون غذا نیست به ریشه گیاه حمله میکنه حالا اگه گلدون بزرگ باشه و غذا خیلی زیاد باشه و هر از چندگاهی هم براشون غذا بریزم بازم ضرر دارن؟
        • محمد نادمی
          محمد نادمی
          ارسال پاسخ
          سلام داخل منزل نیار چون ممکنه داخل بستر پشه و حشرات زندگی کنن . سم پاشی هم نمیشه مثل گلدون ها انجام بدی چون سم کر خاکی هارو هم از بین می بره . همزیستی دارن با هم . و کرم خاکی هرگز به گیاه زنده حمله نمیکنه هرگز و از اسمش پیداست کرم زباله خوار . پس فقط ضایعات گیاهی و چانوری پوسیده رو میخوره . اما نکته که چرا برای گلدون مضر هست . چون معمولا خاک گلدون ها از ضایعات گیاهی هست از قبیل کوکوپیت . خاک برگ و ... که همه اش به مرور توسط کرم خاکی خورده میشه . در اون صورت تنها چیزی که در گلدون باقی میماند مدفوع کرم خاکی یا همون ورمی کمپوسته . که ضرری البته برای گیاه نداره جز اینکه چسبندگی بالا داره و باعث میشه ریشه گیاه نتونه خوب داخل گلدون حرکت کنه و هوای کافی نمیرسه به ریشه و گیاه دچار گندیدگی ریشه میشه .
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند