ورمی کمپوست ـ یک کود با کیفیت

ورمی کمپوست یک ماده آلی بسیار مطلوب و پایدار است و هنگامیکه به خاک رسی افزوده میشود، باعث نرمی بافت خاک شده و راه را برای عبور هوا و افزایش تهویه خاک فراهم میسازد. لعاب مخلوط با مدفوع کرمی که جاذب الرطوبه است، باعث جذب آب شده و از حرکت آن در خاک جلوگیری میکند. همچنین ظرفیت نگهداری آب را نیز بهبود میبخشد. خاک شنی ظرفیت نگهداری آب کمتری دارد در حالیکه خاکدانه های ورمی کمپوست که پوشیده از لعاب هستند، آب را برای مدت زمان بیشتری نگه میدارند.
کربن آلی موجود در ورمی کمپوست عناصر غذایی را به آرامی و به طور یکنواخت در سامانه رشد گیاهی آزاد کرده و گیاه را قادر به جذب آنها مینماید. خاک غنی شده با ورمی کمپوست، موادی اضافی فراهم می‌کند که در کودهای شیمیایی غالباً یافت نمیشود. به طور خلاصه میتوان گفت که ورمی کمپوست در طولانی مدت و بر اثر استعمال مکرر، باعث بهبود ویژگیهای بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی خاک میشود.

برخی از ویژگی های ورمی کمپوست

ویژگی های ورمی کمپوست که آن را به یک کود زیستی ایدهآل برای خاک تبدیل میکند عبارتند از:

۱- ورمی کمپوست حاوی آنزیمهایی از قبیل پروتئاز، لیپاز، آمیلاز، سلولاز، لیگناز و کیتیناز میباشد. این آنزیمها به عملکرد خود در تجزیه زیستی مولکولهای بزرگ و بقایای کشاورزی در خاک ادامه میدهند تا حملات میکروبی بعدی تسریع شود.
۲- ورمی کمپوست از نظر دارا بودن ویتامینها، آنتی بیوتیکها و هورمونهای رشد، مادهای غنی میباشد.
۳- مدفوع کرم عاری از عوامل بیماریزا است.
۴- مدفوع کرم دارای ریز جامعه گیاهی (میکروفلور) خاص است که در خاک برای ایجاد محصولات مفید، دارای فخیلی خوبتهای پیوستهای میباشند.
۵- مدفوع کرم حاوی کوکونهای کرم خاکی بوده و تعداد این کرمها را در خاک افزایش میدهد.
۶- افزودن این ماده (ورمی کمپوست) به خاک، باعث ثبات ساختمان خاک میگردد.
۷- ورمی کمپوست رطوبت هو را نیز جذب مینماید.

مطلب پیشنهادی:
آزمایش ورمی کمپوست و کود گاو بر بوته گوجه فرنگی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز نشانه گذاری شده اند